• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Baltic Dry Index zalicza najgorszy tydzień od trzech miesięcy

gm

31.10.2022 14:22 Źródło: tradingeconomics.com
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Baltic Dry Index zalicza najgorszy tydzień od trzech miesięcy

Partnerzy portalu

Baltic Dry Index zalicza najgorszy tydzień od trzech miesięcy - GospodarkaMorska.pl

Notowania zmian w cenie frachtu morskiego suchych ładunków masowych Baltic Exchange w piątek były najgorsze od początku sierpnia. Wynikało to głównie ze słabości w większych segmentach statków typu capesize i panamax. 

Okresowe spadki indeksu mogą wynikać z faktu, że wysyłane towary są surowymi, przedprodukcyjnymi materiałami, co jest zwykle obszarem o minimalnym poziomie spekulacji. Przez to można odnotować wysokie poziomy zmienności, szczególnie jeśli globalny popyt wzrasta lub nagle spada, ponieważ podaż usług przewoźników jest mało elastyczna. Ponadto cechuje się długim czasem realizacji i wysokimi kosztami wykonania usługi. Do zmian przyczyniły się możliwości przewozu wybranych towarów, szczególnie takich jak węgiel i zboże, co spowodowane jest także trwającym od 24 lutego konfliktem na Ukrainie.

Ogólny wskaźnik, który uwzględnia stawki dla statków żeglugowych typu capesize, panamax i supramax, przewożących suche towary masowe, spadł o 78 punktów do poziomu 1534 , czyli około 4,8%. Z kolei główny indeks spadł w ciągu tygodnia o 16%, co oznacza również trzeci z rzędu cotygodniowy spadek.

Gospodarka Morska
tradingview.com

Indeks capesize (statków niezdolnych do płynięcia przez Kanał Sueski oraz Panamski) spadł do poziomu 1670 punktów, tracąc ich 78, czyli około 4,5%. Łącznie spadł o 19,4%, co jest najgorszym wynikiem od końca sierpnia.

Indeks odbija się również na średnich, dziennych zarobkach statków. Jednostki typu capesize, zwykle przewożących 150 000 ton ładunków takich jak węgiel i ruda żelaza wykorzystywana w budownictwie, spadły o 648 USD do 13 852 USD.

Indeks panamax (statków zdolnych przepłynąć przez Kanał Panamski) spadł do 1817 punktów i stracił 83, czyli około 4,4%. W ciągu tygodnia spadł o 15,3%, co również jest najgorszym wynikiem od końca sierpnia. Ponadto średnie dzienne zarobki panamaxów, przewożących m.in. ładunki węgla lub zboża w ilości od około 60 000 ton do 70 000 ton, spadły o 750 USD do poziomu 16 350 USD.

Baltic Dry Indeks został stworzony na londyńskiej giełdzie towarowej i frachtowej  Baltic-Exchange w 1985 roku. Jej celem jest śledzenie zmian w cenie frachtu. Indeks agreguje średnie ceny transportu surowców, który odbywa się drogą morska.

Fot. Depositphotos


Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.