Brytyjski koncern został wybrany do wsparcia projektu nowych okrętów dla Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen), korwet typu Luleå. W ten sposób obie firmy zacieśniają partnerskie relacje na rzecz obronności oraz wymiany doświadczeń w przemyśle okrętowym.
Saab, na zlecenie FMV, Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych (Försvarets Materielverk, FMV) zaprojektuje cztery okręty dla sił morskich Szwecji. Z kolei Babcock początkowo zapewni wsparcie inżynieryjne, w tym projektowanie strukturalne i systemy pomocnicze, wspierając szwedzką firmę w kwestii ukończeniu podstawowej fazy projektowania.
- Jesteśmy dumni, że możemy podjąć się misji rozpoczęcia podstawowego projektu nowej klasy Luleå dla Szwecji i cieszymy się, że możemy współpracować z Babcock w tym projekcie. Jest to ważna współpraca między szwedzkimi i brytyjskimi stoczniami i nie mogę się doczekać ścisłej współpracy zespołowej w celu wzmocnienia szwedzkich możliwości na morzu - zaznaczył Mats Wicksell, starszy wiceprezes i szef obszaru biznesowego w Saab.
- To ogromnie ważny program dla szwedzkiej marynarki wojennej, Saab i Babcock. Nasze wspólne możliwości w Karlskronie i Rosyth zapewnią, że dostarczymy wiodący w swojej klasie projekt dla nowych platform Luleå - powiedział David Lockwood, dyrektor generalny Babcock.
Podczas wizyty w zakładzie Babcock w Rosyth w Szkocji, wysocy rangą przedstawiciele szwedzkiej marynarki wojennej, brytyjskiej Royal Navy, FMV, Saab i Babcock spotkali się, aby zaznaczyć początek nowej, ambitnej współpracy w zakresie realizacji programu morskiego. To także następstwo umowy o strategicznej współpracy podpisanej przez Saab i Babcock na DSEI we wrześniu 2023 roku. Co istotne obie firmy mają współpracować w celu zidentyfikowania zidentyfikowania potencjalnych rynków eksportowych dla projektu Luleå.
Fot. Babcock
W trakcie spotkania w Rosyth szwedzka delegacja mogła zapoznać się z pracami nad fregatami typu 31 dla Royal Navy, przyszłymi HMS Venturer i HMS Active. Prace nad tymi dwiema z pięciu zaplanowanych jednostek są już zaawansowane, przy czym pierwsza z nich w niedługim czasie powinna zostać zwodowana. Okręty te powstają na bazie platformy Arrowhead 140, tej samej jak trzy polskie, wielozadaniowe fregaty programu "Miecznik".
Przypomnijmy, że we wrześniu ub. r. Babcock i Saab podpisały umowę o strategicznej współpracy w zakresie budowy wspomnianych korwet. Wiadomo, że ich długość ma wynosić ok. 100 metrów i będą to jednostki o dużych możliwościach, wykorzystując atuty swojej klasy. Kluczowe ma być w nich uzbrojenie do zwalczania celów powietrznych (AAW, Anti-Aircraft Warfare). Prace projektowe rozpoczęły się w czerwcu ub.r, a w planach są cztery jednostki o nazwach Halmstad, Luleå, Norrköping i Trelleborg. Luleå będzie najpewniej pierwszą z jednostek, z racji że w informacji prasowej podano, że tak ma nazywać się cała seria. Poza podaną długością nie są podane inne dane o wymiarach czy potencjalnym uzbrojeniu, niemniej pojawiają się sugestie o możliwych konotacjach z trwającym fińskim programem wielozadaniowych, dużych korwet typu Pohjanmaa, o długości 117 metrów i wyporności 4 300 ton. Ich wejście do służby jest planowane na lata 2028-2029, natomiast wstępną datą dla pierwszej z szwedzkich jednostek jest rok 2030.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy