• <
nauta_2024

Austal rozpoczyna budowę nowego okrętu dla US Navy i realizuje zlecenie na rzecz atomowego okrętu podwodnego

05.10.2023 13:19 Źródło: Austal USA
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Austal rozpoczyna budowę nowego okrętu dla US Navy i realizuje zlecenie na rzecz atomowego okrętu podwodnego

Partnerzy portalu

Fot. US Navy

Kolejno 3 i 4 października br. w amerykańskiej stoczni należącej do australijskiego koncernu Austal miały miejsce dwie kluczowe inwestycje związane z branżą okrętową. Dotyczyły one budowy ostatniego z zaplanowanych szybkich transportowców typu Spearhead, a także wyposażenia dla atomowego okrętu podwodnego.

Na terenie stoczni w Maine w stanie Alabama praca wre w związku z dopełnieniem terminów dla US Navy. Dzięki realizacji zamówień stocznia zapewnia blisko 4 000 miejsc pracy, wspierając też lokalny biznes w ramach łańcucha dostaw.

Ostatnia taka ceremonia


Członkowie zespołu odpowiedzialnego za budowę EPF (expeditionary fast transport) firmy Austal w USA oraz przedstawiciele Inspektora ds. przemysłu stoczniowego Marynarki Wojennej z Gulf Coast byli obecni 3 października w zakładzie produkcyjnym przedsiębiorstwa podczas ceremonii cięcia blach na potrzeby budowy ostatniego, szesnastego okrętu z serii jednostek pomocniczych dla US Navy, oznaczonych jako USNS (United States Naval Ship). To także trzecia jednostka typu Spearhead, określana też jako EPF, budowana w Mobile. Zalicza się też do podserii oznaczonej jako Flight II.

– Austal USA jest dumny z osiągnięć stoczniowców, którzy pracowali nad programem EPF i sprawili, że był to tak udany program budowy okrętów zarówno z perspektywy przejęć, jak i z perspektywy operacyjnej. EPF jest ważnym elementem floty Marynarki Wojennej i zapewnia możliwość szybkiego rozmieszczenia personelu wojskowego i sprzętu na całym świecie.W ramach programu udało się dostarczyć statki na czas i w ramach budżetu, a Austal USA zobowiązał się do kontynuowania tego trendu poprzez przyszłe dostawy – powiedział Dave Growden, wiceprezes ds. nowych konstrukcji.


Przyszły okręt należy do serii szybkich jednostek transportowych z kadłubem o konstrukcji zbliżonej do katamaranu. Ma posiadać zwiększone zdolności do wspierania operacji lotniczych, a także wodowania i podnoszenia 11-metrowych łodzi hybrydowych (RHIB). Te ulepszenia, wraz z zwiększoną szybkością EPF, zwrotnością i dostępem do płytkich wód, są kluczowymi czynnikami wspierającymi przyszłe zaawansowane operacje bazowe US Navy na całym świecie. Okręt ma 103 metry długości i osiąga prędkość blisko 43 węzłów. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne MTU 20V8000 M71L. Do obsługi tak dużej jednostki, dzięki automatyzacji, jest przeznaczona załoga licząca w podstawowym zakresie zaledwie 22 osoby, z możliwością zwiększenia do 41. Jako jednostka transportowa jest zdolny do transportu 312 żołnierzy.

EPF Flight II zapewnia też rozszerzone funkcje medyczne, które obejmują m.in. podstawową opiekę zdrowotną zbudowaną wokół podstawowej chirurgii, oddział intensywnej terapii, łóżka oddziałowe, a także wsparcie w zakresie badań rentgenowskich i stomatologii. Konstrukcja katamaranu EPF zapewnia naturalną stabilność podczas wykonywania bieżących procedur medycznych na sali operacyjnej statku. Te jak i inne ulepszenia, wraz z szybkością, zwrotnością i możliwością działania na płytkich wodach są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi wsparcie przyszłych operacji morskich i bazowych na całym świecie. Flight II zachowuje zdolność Flight I do wspierania innych misji, w tym logistycznych.

Przyszły EPF 16 jeszcze nie ma swojej nazwy. To trzecia jednostka z tej podserii, aktualnie trwa budowa przyszłych USNS Cody (T-EPF-14) i USNS Point Loma (T-EPF-15). Mają one w przyszłości wesprzeć większe jednostki, "pływające szpitale", zdolne do prowadzenia kompleksowych działań medycznych.

Choć to koniec serii EPF mającej numery od 1 do 16, nie oznacza to końca budowy jednostek typu Spearhead. Austal USA przymierza się do budowy kolejnej podserii, określonej jako Expeditionary Medical Ship. Zaplanowano trzy jednostki, przy czym pierwsza będzie znana jako USNS Bethesda (T-EMS-1). Jej budowa nie została jeszcze rozpoczęta.

Wsparcie dla atomowej pięści


Dzień po ceremonii w związku z rozpoczęciem budowy okrętu, 4 października do firmy dotarło pierwsze zamówienie na komponenty wspierające budowę przyszłego okrętu podwodnego typu Columbia, SSBN 828, który zastąpi dotychczas używany typ Ohio. Głównym wykonawcą budowy jest General Dynamics Electric Boat, który zlecił Austal wyprodukowanie modułu systemów dowodzenia i kontroli (CCSM) dla trzeciego z zaplanowanych okrętów tej serii. w programie klasy Columbia (SSBN 828). Prace w ramach tego zamówienia stanowią znaczące rozszerzenie możliwości, jakie Austal USA ma zapewniać bazie przemysłowej okrętów podwodnych od lutego 2023 roku. Zamówienie o wartości ponad 12,8 mln dolarów zostało wydane na lata 2024–2027.

Przyszłe okręty tej serii będą posiadać 171 metra długości i wyporność 21 140 ton. Działanie reaktor jądrowy, a napęd będzie stanowić napęd turboelektryczny i pompa strumieniowa. Dzięki temu dzielność morska jednostki jest właściwie nieograniczona. Załoga ma liczyć 155 oficerów i marynarzy. Główne uzbrojenie ma stanowić 16 pocisków balistycznych UGM-133 Trident II D-5. Pierwszym z nich będzie USS District of Columbia (SSBN-826), budowany od 4 czerwca ubr. Co ciekawe, istnieje już od 1994 roku okręt typu Los Angeles, USS Columbia (SSN-771), więc określenie typu najnowszych jednostek może powodować pewne zamieszanie. W przyszłym roku jest planowane rozpoczęcie budowy drugiego okrętu z serii Columbia, przyszłego USS Wisconsin (SSBN-827).

Budowa tego i innych modułów okrętów podwodnych jest efektem strategicznego partnerstwa utworzonego w 2022 roku pomiędzy Austal USA a Electric Boat, przy wsparciu Marynarki Wojennej USA, w celu rozbudowy mocy produkcyjnych związanych z budową jednostek podwodnych. W ramach partnerstwa amerykański oddział koncernu konstruuje i wyposaża moduły systemów dowodzenia i kontroli (CCSM) oraz elektroniczne moduły pokładowe (EDM) także dla programu okrętów podwodnych typu Virginia.

- To zamówienie daje firmie Austal i naszym pracownikom możliwość wykazania naszego ciągłego zaangażowania na rzecz bazy przemysłowej łodzi podwodnych i naszego partnera, Electric Boat. Jesteśmy dumni, że jesteśmy częścią zespołu Electric Boat i odgrywamy kluczową rolę w tak kluczowym programie dla bezpieczeństwa naszego narodu – powiedział Dave Growden, wiceprezes ds. nowych programów budowlanych firmy Austal USA.

Austal USA w dalszym ciągu rozbudowuje swoje obiekty i zatrudnia nową kadrę stoczniowców, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie bazy przemysłowej dla podwodnych. Realizowany projekt w związku z okrętami typu Columbia jest też następstwem niedawnego zamówienia otrzymanego również od General Dynamics Electric Boat na trzy moduły dla okrętów typu Virginia.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.