Liczba zgłoszonych ataków na statki podwoiła się w Azji w pierwszej połowie 2020 roku, zwiększając obawy dotyczące bezpieczeństwa marynarzy w całym regionie.
W sumie w Azji od stycznia do czerwca zgłoszono 51 przypadków piractwa i rozboju z bronią w ręku (w tym 50 faktycznych incydentów i jedną próbę), w porównaniu z 28 incydentami w tym samym okresie w 2019 roku - wynika według ostatniego półrocznego raportu Centrum Wymiany Informacji (ISC) ReCAAP.
Rosnąca liczba ataków miała miejsce na jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie. Zgłoszono 16 incydentów na pokładach statków w Cieśninie Singapurskiej, w porównaniu do ośmiu w tym samym okresie w 2019 r. Wzrost piractwa zauważono również w Bangladeszu oraz w Indiach, Indonezji, Filipinach, Wietnamir i Południowych Chinach.
Chociaż liczba incydentów wzrosła, nasilenie ataków nie. W 74% przypadków sprawcy byli nieuzbrojeni, a załogi statków nie odniosły obrażeń.
- Jesteśmy głęboko zaniepokojeni prawie dwukrotnym wzrostem liczby incydentów zgłoszonych w Azji w pierwszej połowie 2020 roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, mimo że większość z nich ma niski poziom zagrożenia - powiedział Masafumi Kuroki, dyrektor wykonawczy ReCAAP ISC. - Brak reakcji na „drobne” przestępstwa, mogą zachęcić piratów do popełnienia poważniejszych czynów – dodał.
- Ten wzrost nastąpił w okresie ogromnych wyzwań dla całego świata dotkniętego pandemią COVID-19. Pomimo trudności spowodowanych przez pandemię, zachęcamy społeczność morską i morskie organy ścigania do zachowania czujności, terminowego raportowania i szybkiego reagowania na incydenty w celu ochrony życia marynarzy i bezpieczeństwa transportu morskiego - powiedział Kuroki.
Rosnąca liczba ataków statków w Azji jest częścią szerszego globalnego trendu. Według najnowszego raportu o piractwie Międzynarodowego Biura Morskiego ICC (IMB) w 2020 r. wzrosła liczba porwań załóg i brutalnych ataków na statki u wybrzeży Afryki Zachodniej.
Na początku tego tygodnia uzbrojeni piraci uprowadzili 13 marynarzy z tankowca w Zatoce Gwinejskiej. W Azji porwania załogi są mniej powszechne, ale nadal się zdarzają. Pięć z ośmiu członków załogi uprowadzonych z trawlera rybackiego u wybrzeży Lahad Datu w Malezji 17 stycznia nadal jest przetrzymywanych w niewoli.
Ostatni rosyjski okręt miał opuścić port w Sewastopolu. Ukraina ogłasza kolejny sukces w wojnie
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk
Huti nie odpuszczają statkom i okrętom. Kolejne ataki na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Trwa operacja ratunkowa statku towarowego Ultra Galaxy w RPA
"Le Monde": Rheinmetall zyskuje historyczne kontrakty w związku z wojną na Ukrainie i naraża się Rosji