• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Arkadiusz Marchewka: terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być gotowy do końca 2028 r.

12.09.2024 16:05
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Arkadiusz Marchewka: terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być gotowy do końca 2028 r.

Partnerzy portalu

Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Zgodnie z harmonogramem terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być gotowy do końca 2028 r. - przekazał w Sejmie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Dodał, że do końca września do GDOŚ mają zostać przekazane dokumenty ws. wydania decyzji środowiskowej.

W czwartek Marchewka odpowiadając na pytania posłów przedstawił szczegółowe informacje dotyczące postępów przy realizacji kluczowych dla gospodarki morskiej projektów infrastrukturalnych w tym przede wszystkim terminala kontenerowego w Świnoujściu. "Przez ostatnie miesiące zrealizowaliśmy wiele działań przybliżających nas do tego, aby do portu w Świnoujściu przypływały największe kontenerowce na świecie" - przekonywał.

Przypomniał, że w kwietniu br. zostało wydane pozwolenie lokalizacyjne dla tej inwestycji przez wojewodę zachodniopomorskiego. W maju podpisano umowę z wykonawcą studium wykonalności oraz raportu oddziaływania na środowisko dla toru podejściowego, do portu w Świnoujściu. Wartość umowy to ok. 10 mln zł. Następnie 30 sierpnia podpisana została umowa na wykonanie badania ferromagnetycznego pod budowę falochronu. 6 września Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście, który jest jednym z inwestorów tego przedsięwzięcia, podpisał umowę na wykonanie skanu magnetycznego dna miejsca basenu portowego.

Marchewka dodał, że na bieżąco przekazywane są dokumenty dotyczące decyzji środowiskowej i jeszcze we wrześniu mają one być przekazane do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ).

Wiceminister podkreślił, że te wszystkie działania są "ewidentnym przyspieszeniem prac nad realizacją" tej kluczowej, strategicznej inwestycji dla gospodarki morskiej. "Spodziewamy się, zgodnie z harmonogramem, zrealizować to przedsięwzięcie do końca 2028 r. (...) Konsekwentnie podejmujemy działania, które powadzą nas do tego, aby na przełomie lat 2028-2029 mogły przypływać na Pomorze Zachodnie największe kontenerowce na świecie, jak ma to obecnie miejsce w Gdańsku" - dodał.

Przedstawiciel MI wskazał, że szacunkowy koszt związany z częścią lądową budowy terminala (np. budowa dródg dojazdowych) to 1,2 mld zł. Ponadto 10 mld zł jest zapisanych w wieloletnim programie na budowę 70-kilometrowego toru podejściowego; 2,5 mld ma kosztować pirs.

Odnośnie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, która ma powstać na Pomorzu, wiceminister infrastruktury przekazał, że dwa tygodnie temu została podpisana umowa na projekt pirsu, który będzie służył wyładowywaniu największych gabarytów, które posłużą do budowy tej elektrowni. Będzie miał on blisko kilometr i obsłużyć ma ok. 200 dostaw.

Marchewka mówiąc o inwestycjach związanych z KPO poinformował, że podjęte zostały działania dotyczące budowy jednego z dwóch terminali instalacyjnych morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Zostało wydane pozwolenie na budowę. MI wydało zgodę na dzierżawę dla spółki, która jest własnością Polskiego Funduszu Rozwoju i która będzie realizować tę inwestycję z odblokowanych z KPO środków w kwocie ponad 900 mln zł.

Z KPO realizowane są także zadania dotyczące rozwoju portów serwisowych w Darłowie, Ustce, Łebie. W Darłowie ogłoszone zostały przetargi na realizację przebudowy ponad stuletniego falochronu i wejścia do portu. Jest też przetarg na przebudowę nabrzeży w Łebie. Planowane są też działania związane z remontami falochronów w porcie w Ustce.

Marchewka dodał, że jeszcze w 2024 r. MI przeznaczy 40 mln zł na remont "Nadodrzanki" w południowej części kraju. W najbliższych dwóch latach ze środków KPO planowana jest też realizacja inwestycji, które pozwolą zlikwidować miejsca limitujące przejazd pociągów po dwóch torach. Ma to kosztować ponad 200 mln zł. Wiceminister wyjaśnił, że chodzi o to, by "Nadodrzanka", czyli linia kolejowa, która prowadzi z północy na południe w zachodniej części kraju była dobrym wsparciem dla możliwości wywozu kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i do naszych sąsiadów.

Wiceminister przekazał, że są już pierwsze efekty tych działań. We wrześniu zostanie wybrany wariant inwestycyjny remontu linii kolejowej dla najważniejszego odcinka między Szczecinem a Świnoujściem, co pozwoli na lepsze, efektywniejsze transportowanie kontenerów, które będą przypływać do Świnoujścia. (PAP)

ing/ mick/

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.