• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Argentyna planuje zamówić dwa okręty podwodne serii Scorpène

05.09.2024 15:09
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Argentyna planuje zamówić dwa okręty podwodne serii Scorpène

Partnerzy portalu

Fot. Naval Group

Kolejne państwo Ameryki Południowej decyduje się na zakup okrętów podwodnych produkcji francuskiej. Będące towarem eksportowym Naval Group, oferowane także w ramach programu „Orka”, mają zostać zakupione przez argentyńskie władze, mimo trudnej sytuacji gospodarczej tego państwa.

W mediach pojawiła się informacja, że kontrowersyjny prezydent Argentyny Javier Milei miał potwierdzić zamiar zakupu okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej Argentyny (Armada de la República Argentina). Przygotowywany w tym celu list intencyjny dotyczyć ma zakupu dwóch jednostek serii Scorpène. Ich koszt miałby wynieść miliard dolarów. Aktualnie państwo posiada dwa starsze okręty podwodne produkcji niemieckiej, ARA Santa Crus (S-41) i ARA Salta (S-31), zbudowane odpowiednio w 1984 i 1973 roku. Po 2020 roku miały pozostawać w rezerwie, przez co pod znakiem zapytania stoi zdolność państwa do prowadzenia działań podwodnych.

Do 2017 roku w służbie znajdował się jeszcze ARA San Juan (S-42), który w wyniku katastrofy zatonął, a cała jego załoga zginęła. W międzynarodową akcję poszukiwawczą zaangażowało się szereg państw, a po roku wrak został odnaleziony na głębokości 800 metrów nieopodal półwyspu Valdés, należącego do Argentyny.
Zakup okrętów podwodnych wzbudzać może kontrowersje ze względu na fatalną sytuację gospodarczą Argentyny, która gospodarczo staje się bankrutem. Utrzymane w duchu wolnorynkowym reformy gospodarcze wybranego na urząd prezydenta w 2023 roku Javiera Milei, które miały uzdrowić fatalny stan finansów państwa miały jak dotąd nawet pogorszyć sytuację kraju, w którym nawet 60% ludności miałoby znajdować się na granicy ubóstwa. Mimo to, zdaniem władz kraj ma posiadać nadwyżkę finansów, a plan zakupu okrętów podwodnych może być tego przykładem, wskazując także na potrzebę modernizacji potencjału morskiego kraju z linią brzegową o długości 4725 km.

W razie realizacji zamówienia Argentyna będzie drugim po Brazylii krajem Ameryki Południowej, który w skład swojej floty wcieli okręty podwodne produkcji francuskiej. Przypomnijmy, że w brazylijskiej stoczni Itaguaí Construções Navais odbyła się 27 marca br. ceremonia wodowania przyszłego okrętu podwodnego typu Riachuelo, która otrzyma nazwę Tonelero (S42). To trzecia jednostka z czterech, jakie znajdą się w wyposażeniu Marynarki Wojennej Brazylii (Marinha do Brasil). Jest ona oparta na typie Scorpène, będącym towarem eksportowym francuskiego koncernu Naval Group. Co istotne, jednostki tej serii, które znajdują się w wyposażeniu flot Chile, Indii, Malezji, a także zamówione przez Indonezję, są oferowane Polsce w ramach programu „Orka”. Aktualnie wybór oferenta został przesunięty do końca 2024 roku z powodu braku zgody na sugestie Agencji Uzbrojenia po zakończeniu wstępnych konsultacji rynkowych, co wywołało niemałe kontrowersje. Wskazuje się tu choćby koszt, jak i czas pozyskania okrętów, a całe przedsięwzięcie o wartości 10 mld zł miałoby zostać, zdaniem komentatorów, „poświęcone” na rzecz zakupów dla wojsk lądowych oraz powietrznych.

Okręt podwodny Tonelero (S42), fot. MW Brazylii

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.