• <

Arctic Express Nr 1: Chiny – Archangielsk – Moskwa morzem i koleją w 25 dni

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Arctic Express Nr 1: Chiny – Archangielsk – Moskwa morzem i koleją w 25 dni

Partnerzy portalu

Fot. Frank Findler / MarineTraffic.com

Chińskie przedsiębiorstwo NewNew Shipping Line uruchomiło na początku lipca br. nowy szlak handlowy o nazwie Arctic Express nr 1, który przebiega przez Północny Szlak Morski (NSR) – podała służba prasowa gubernatora i rządu Obwodu Archangielskiego. Trasa ma długość 1200 km koleją i 6600 mil morskich drogą morską, a jej przebycie zajmuje 20–25 dni, co znacznie skróci czas dostaw w porównaniu z tradycyjnymi trasami – informuje operator. W 2024 r. tym korytarzem multimodalnym planuje się przewieźć ponad 20 tys. TEU.

Nowa trasa ma na celu przyspieszenie i optymalizację przewozów ładunków pomiędzy Rosją a Chinami. Arctic Express nr 1 połączy główne porty Chin, Szanghaj i Ningbo, z Archangielskiem przez Północny Szlak Morski (Northern Sea Route – NSR). Po przybyciu do Archangielska ładunek zostanie dostarczony koleją do Moskwy i Petersburga – podaje Interfax za komunikatem prasowym.

Uroczystość uruchomienia nowej trasy odbyła się w terminalu i centrum logistycznym Biełyj Rast w obwodzie moskiewskim. Biełyj Rast to nowy terminal kontenerowy do odbioru towarów z Chin, należący do placówki celnej Lobnensky moskiewskiego regionalnego urzędu celnego.

Moskwa bliżej Chin


Biełyj Rast powstał w ramach programu rozwoju krajowego systemu kolejowego, zatwierdzonego przez rząd Federacji Rosyjskiej. Terminal o łącznej powierzchni 179 hektarów znajduje się 30 km od Moskwy i sąsiaduje bezpośrednio z Wielką Obwodnicą Kolei Moskiewskiej oraz autostradą federalną A107 (Mała Obwodnica Moskwy) prowadzącą do Autostrady Dmitrowskoje – informuje zarząd terminala. Terminal Biełyj Rast jest przystosowany do obsługi pełnowymiarowych pociągów kontenerowych. Węzeł wyposażony jest w punkt kontrolny – informuje SBCargo.ru.

– Przede wszystkim Arctic Express nr 1 zapewnia praktycznie nieograniczone możliwości zwiększania obrotów handlowych między Rosją a Chinami – informuje rzecznik gubernatora obwodu archangielskiego Aleksandra Cybulskiego. – Dziś wszystkie nasze połączenia logistyczne z Chinami opierają się przede wszystkim na wykorzystaniu kolei, która zawsze będzie miała ograniczenia w zwiększaniu handlu – dodaje.

– Trasa, którą dziś otwieramy, jest najkrótszą trasą z Europy do Azji, dlatego zasadniczo tworzymy nowe połączenia logistyczne między naszymi krajami – podkreśla Cybulski. Połączenie kolejowo-morskie będzie funkcjonować jako połączenie intermodalne. Będzie ono wykorzystywane głównie do transportu kontenerów.

– Uruchomiony Arctic Express nr 1 otwiera nowy rozdział we współpracy Chin i Rosji w Arktyce – zwraca uwagę ambasador Chin w Rosji Zhang Hanhui, który uczestniczył w uroczystości otwarcia połączenia. Pierwszy rejs, po 10 latach przerwy, z Archangielska do Chin odbył się w 2023 roku, kiedy szlakiem Morza Północnego przepłynął statek przewożący ponad 300 kontenerów. W letnim i jesiennym sezonie nawigacyjnym 2024 planuje się od dziesięciu do dwunastu rejsów.

Handel między Chinami a Rosją – rekordowy wzrost


Handel między Chinami a Rosją osiągnął rekordowy poziom w 2023 r., podczas gdy handel ze Stanami Zjednoczonymi spadł po raz pierwszy od czterech lat w wyniku napięć geopolitycznych – informował rząd chiński na początku br. Z danych urzędu celnego ChRL wynika, że handel między Chinami a Rosją osiągnął wartość ponad 240 mld dolarów, przekraczając cel 200 mld dolarów, który został ustalony przez rządy obu krajów w ramach porozumień dwustronnych w 2022 r.

Jest to rekord obrotów handlowych w historii obu krajów, które zbliżyły się politycznie i gospodarczo od czasu inwazji Moskwy na Ukrainę w 2022 roku – podkreśla komentator Agencji France-Presse. Mimo krytyki Chin przez niektóre z państw zachodnich za brak reakcji na agresję Rosji, Pekin podkreśla, że zachowuje neutralność, ale rozwija też aktywnie współpracę gospodarczą z Rosją.

Według danych chińskich służb celnych dotyczących handlu, obroty z Federacją Rosyjską wzrosły o 26,3% w 2023 r. rok do roku. Z kolei handel między USA a Chinami spadł po raz pierwszy od 2019 roku. Handel ze Stanami Zjednoczonymi oszacowano w 2023 r. na 664 mld dolarów i był to spadek o 11,6% w porównaniu z 2022 rokiem. Ciągle jednak wartościowo jest to 3 razy więcej niż wartość wymiany handlowej Chin i Rosji.

Wang Lingjun, wiceminister Generalnej Administracji Ceł, powiedział na konferencji prasowej, że w 2024 roku handel ChRL będzie napotykał szereg przeszkód. – Rośnie złożoność, dotkliwość i niepewność otoczenia zewnętrznego, dlatego musimy przezwyciężyć trudności i podjąć większe wysiłki, aby dalej wspierać rozwój handlu zagranicznego – stwierdza Wang Lingjun, o czym informuje France-Presse. Ta ocena wynika z danych za 2023 r. W tym roku chiński eksport spadł o 4,6%, co stanowi pierwszy spadek od 2016 r. Zmalał również import o 5,5%.

Uaktywnienie Północnego Szlaku Morskiego może więc wspomóc logistycznie wymianę handlową między obydwoma gospodarkami. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 roku handel między Chinami a Rosją wzrósł o 3% rok do roku, do prawie 97 mld dolarów.

Niewystarczająca infrastruktura


– Infrastruktura w naszych krajach jest niewystarczająca, aby w pełni zaspokoić nasze rosnące potrzeby w zakresie logistyki i transportu, dlatego konieczne jest otwarcie nowych kanałów logistycznych w celu dalszego poszerzania chińsko-rosyjskiej współpracy gospodarczej i handlowej – mówi Zhang.

– Chiny zawsze opowiadały się za pokojowym rozwojem Arktyki i utworzeniem arktycznych szlaków żeglugowych. W ciągu ostatniej dekady przywódcy Chin i Rosji w dalszym ciągu zwracali uwagę na rozwój arktycznych szlaków żeglugowych, a rządy ustanowiły mechanizmy umożliwiające rozwijanie współpracy w Arktyce – podkreśla ambasador ChRL w Federacji Rosyjskiej.

Odnosząc się do uruchomienia przez Yangpu NewNew Shipping Line pierwszego regularnego połączenia kontenerowego między Chinami a rosyjską częścią Oceanu Arktycznego w lipcu ubiegłego roku, Zhang powiedział, że od tego czasu odbyło się 14 rejsów, które zapewniły przewozy towarów w obie strony. – Kolejowe połączenia intermodalne w transporcie morskim oraz współpraca między Rosją a Chinami w zakresie przemysłu stoczniowego skutecznie będą promować dwustronny handel, inwestycje i innowacje technologiczne oraz nadadzą nowe znaczenie rozwojowi ‘Ice Silk Road’ – podkreśla ambasador.

Chiński NewNew Star na bałtyckim szlaku


NewNew Star obsługuje również bałtyckie porty Rosji. W czerwcu 2024 r. Ust-Luga Container Terminal (ULCT), należący do rosyjskiej grupy logistycznej Delo Group, obsłużył pierwsze zawinięcie kontenerowca NewNew Star należącego do linii kontenerowej Hainan Yangpu NewNew Shipping Co. Na statek załadowano ponad 400 kontenerów FEU z towarami drzewnymi na eksport: sklejką, fornirem, tarcicą. Porty rozładunku obejmują Aleksandrię w Egipcie oraz porty w Chinach: Tianjin, Qingdao, Szanghaj i Nansha (Guangzhou).

Kontenerowiec NewNew Star obsługujący porty rosyjskie ma ładowność 3534 TEU, jak informował GlobalPorts.com. Przy pełnym załadowaniu jego zanurzenie przekracza dopuszczalne zanurzenie dla obszaru wodnego portu w Petersburgu. Dlatego załadunek odbywał się dwuetapowo: główna część kontenerów została załadowana w First Container Terminal (FCT) w St. Petersburgu. W głębokowodnym terminalu ULCT w porcie Ust-Ługa załadowano dodatkowo kolejnych 412 kontenerów. W odróżnieniu od terminali w Petersburgu, ograniczonych głębokością, ULCT może obsługiwać duże statki o zanurzeniu przekraczającym 12 metrów.

Kontenerowa Us(t)ługa


Dodajmy, że przeładunki kontenerów w rosyjskich portach bałtyckich w I kwartale 2024 roku wzrosły o 97% do 409 tys. TEU. Jednocześnie obsługa kontenerów w St. Petersburgu w pierwszym kwartale wzrosła 10-krotnie do 155 tys. TEU. Na tle wzrostu bezpośrednich usług morskich pomiędzy St. Petersburgiem a portami krajów Azji i Pacyfiku, rynek w regionie wykazuje zapotrzebowanie na zwiększoną pojemność statków. W 2024 roku co czwarty kontenerowiec zawijający do portów w Petersburgu i Ust-Łudze będzie miał ładowność 3 tys. TEU i więcej – zapowiadają operatorzy terminali.

Ust-Luga Container Terminal jest jednym z najnowocześniejszych morskich terminali cargo w Rosji i może obsłużyć wszystkie rodzaje kontenerów i wszystkie klasy ładunków niebezpiecznych. Infrastruktura i powierzchnia terminalu pozwala na szybkie zwiększenie przepustowości stacji kolejowej – twierdzi zarząd terminalu. Port Ust-Ługa obsługiwany jest przez jedną z największych i najnowocześniejszych stacji kolejowych. To terminal Łużskaja na linii kolejowej Oktyabrskaja. Dzięki temu port morski ma bezpośredni dostęp do sieci kolejowej z pominięciem ruchliwego węzła kolejowego w Petersburgu. To pozwala portowi zoptymalizować łańcuch logistyczny i skrócić czas dostaw, co niewątpliwie jest wykorzystywane do kreowania nowych połączeń logistycznych wspierających Północną Drogę Morską.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.