• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Antonia Maersk ochrzczony. To kolejny statek giganta napędzany metanolem

09.08.2024 14:55 Źródło: Maersk
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Antonia Maersk ochrzczony. To kolejny statek giganta napędzany metanolem

Partnerzy portalu

Fot. Maersk

W duńskim porcie w Aarhus odbył się chrzest kolejnego statku duńskiej firmy, posiadającej napęd dwupaliwowy, w tym na ekologiczny metanol. Antonia Maersk jest trzecim dużym kontenerowcem w swojej serii, który rozpocznie niskoemisyjne rejsy.

Antonia Maersk (IMO: 9948762) to trzeci statek w składzie floty firmy z siedzibą w Danii, który jest napędzany ekologicznym metanolem. W myśl polityki giganta żeglugi celem ograniczenia emisji CO2 do zera w 2040 roku, a także realizując wymierne i ambitne wyzwania krótkoterminowe na rok 2030, aby zapewnić znaczny postęp w tym kierunku.

Matką chrzestną jednostki, która wypowiedziała formułę nadania nazwy, była Kirsten Andersen, żona prezesa firmy Vestas, Henrika Andersena. Kontenerowiec ma 351 metrów długości i 54 metry szerokości, dzięki czemu należy do elitarnego, niewielkiego grona największych, napędzanych metanolem.

Pierwszy w historii firmy kontenerowiec napędzany metanolem to Laura Maersk (IMO: 9944546), który rozpoczął działalność we wrześniu 2023 roku i już październiku wszedł do Portu Gdynia. To mniejsza jednostka, mająca 172 metry długości i 31 metrów szerokości, posiadająca ładowność 2100 TEU.

Porównywalny z Antonią jest Ane Maersk (IMO: 9948748), będący pierwszym, dużym kontenerowcem z zaplanowanej serii 24, aktywny od lutego tego roku i realizujący rejsy między portami Europy i Azji. W kwietniu tego roku w porcie Jokohama ochrzczono Astrid Maersk (IMO: 9948750), również posiadający napęd dwupaliwowy, w tym na metanol.

Aby dostosować swoją flotę w związku z polityką dekarbonizacji żeglugi, Maersk kontynuuje zapoczątkowany w 2021 roku program ograniczania emisji CO2, co wiązało się z m.in. podpisywaniem umów na budowę nowych statków i czarteru jednostek dwupaliwowych, odpowiadających planowanemu tempu odnowy wynoszącemu około 160 000 TEU rocznie. Ogłoszony w ubiegłym roku plan zakładał wyposażenie 25 kontenerowców w charakterystycznym kolorze blue maersk w silniki dwupaliwowe, które będą mogły pływać na ekologicznym metanolu, zapewniających około 350 000 TEU pojemności. Aktualny portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.