Ze względu na sytuację na rynkach frachtowych trwał nadal dobry okres w zakresie inwestycji tonażowych. Głównie dotyczyło to segmentu kontenerowego i w mniejszym stopniu, ale również segmentu statków wielozadaniowych. W złomowniach brakuje z kolei polepszających się ofert. Ceny stali są nadal bardzo wysokie, ale w ostatnich tygodniach zaczęły spadać. Stąd też tendencja obniżania oferowanych stawek za okrętowy złom i to we wszystkich znaczących regionach, w których dochodzi do recyklingu.
Czy można mówić o stabilizacji w tonażu?
RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW
W tygodniu 47 nie odnotowano żadnych ruchów w zakresie zakupu jednostek używanych, nowych zamówień, czy też złomowań. Natomiast w tygodniu 48 doszło do 1 transakcji kupna – sprzedaży jednostki używanej o wartości 13,4 mln USD. Doszło też do złomowania 1 jednostki nośności 6,846 ton. W tym samym tygodniu doszło do zamówienia 3 drobnicowców o łącznej nośności 23,4 tys. DWT. Kontrakt zrealizuje chińska stocznia Wuhu, która przekaże nowe statki w połowie 2023 roku. Zamawiającym była fińska firma Langh Ship. Każda z zamówionych przez tego armatora jednostek będzie posiadała nośność 7,800 ton oraz będzie napędzana w tzw. systemie „LNG dual fuel”
RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH
W tygodniu 47 doszło do 8 transakcji dla statków „z drugiej ręki” na kwotę 397,6 mln USD. Była to ilość o 300% większa niż tydzień wcześniej. Zamówiono również 4 kontenerowce o wartości 124 mln USD. Zamówienie 2 jednostek o pojemności 2,900 TEU każda oraz 2 jednostek o pojemności 1,100 TEU każda będzie realizowane w chińskiej stoczni Fujian Mawei na zlecenie TS Lines. W tym samym tygodniu nie zezłomowano żadnej jednostki kontenerowej. W kolejnym tygodniu 48 doszło do transakcji 2 kontenerowców na kwotę 85,5 mln USD.
W tym samym czasie nie zezłomowano żadnej jednostki tego typu. Z kolei nowych zamówień było aż 18 (370 tys. DWT o wartości 627 mln USD). Z tej liczby aż 10 jednostek zamówił francuski potentat przewozów kontenerowych firma CMA-CGM. Wszystkie z tych jednostek o pojemności 2,000 TEU i 25 tys. DWT każda będą posiadały napęd „LNG dual fuel” oraz najwyższą klasę lodową 1A. Łącznie 8 jednostek zamówił w dwóch różnych stoczniach w Chinach operator X-Press Feeders. Jednostki te mają być napędzane metanolem.
W tygodniu 49. nie odnotowano żadnych nowych zamówień, ani też złomowań statków kontenerowych. W tygodniu 50 doszło z kolei do 7 transakcji kupna – sprzedaży kontenerowców na kwotę około 91 mln USD. Ze względu na nadal trwający dobry rynek frachtowy ponownie nie odnotowano żadnych złomowań. W tym samym czasie złożono za to 2 zamówienia na nowe jednostki o łącznej nośności 260 tys. ton (po 130 tys. ton każda). Zamawiającym te jednostki był grecki armator Costamare, który złożył zamówienie w chińskiej stoczni Yangzijiang. Planowo statki mają być dostarczone do odbiorcy w 2024 roku.
RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO
W tygodniu 47 doszło do transakcji kupna – sprzedaży 1 jednostki ro-ro na kwotę 12,35 mln USD.
W tym samym czasie żadnej jednostki ro-ro nie zamówiono, ani też nie zezłomowano. Natomiast w tygodniu 48 nie przeprowadzono żadnej transakcji kupna – sprzedaży jednostki używanej. Nie zamówiono też żadnego nowego statku, ale za to doszło do zezłomowania 1 statku ro-ro. Z kolei w tygodniu 49 nie było żadnych nowych zamówień, ani też innych transakcji jednostkami używanymi, czy też tymi wysyłanymi na złom. W tygodniu 50 nie doszło do żadnej transakcji kupna – sprzedaży, ani też złomowania promów bądź też innych statków ro-ro. Nie odnotowano też żadnej nowej budowy.
Sytuacja na rynku tonażowym statków ro-ro i promów powinna być wiązana z ostrożnym podejściem armatorów do inwestycji w związku z aktualnymi dość stabilnymi warunkami w zakresie ładunków oraz zmniejszoną ilością przewożonych pasażerów. Sytuacja ta powinna się jednak zmieniać na lepsze w kolejnych miesiącach.
RYNEK WYCIECZKOWCÓW
W tygodniu 47 doszło do zezłomowania 1 statku pasażerskiego. Natomiast w kolejnych tygodniach, tj. od 48 do50 nie odnotowano żadnej transakcji kupna – sprzedaży statku używanego, nie dokonywano złomowań. Na rynku nie było też według międzynarodowych brokerskich żadnych nowych zamówień. Sytuacja ta obrazuje obraz stanu rynku i kondycję branży wycieczkowców. Niemniej jednak pocieszającym jest to, że nadal trwają prace wykończeniowe na wielu nowych jednostkach zamówionych głównie jeszcze przed okresem pandemii, czyli około 2 lata temu.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej