• <
nauta_2024

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 36-40/2023)

Partnerzy portalu

statek

Ostatnie tygodnie to wzrost aktywności inwestycyjnej na rynkach żeglugowych, szczególnie w segmencie masowców i zbiornikowców. Było to widoczne we wszystkich kolejnych tygodniach. Wskazują na to dostępne dane shipbrokerskie, w tym te przedstawiane przez jednego z liderów rynku, tj. firmę Golden Destiny.

Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko- i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej.

Rynek masowców


Tydzień 36. to 13 transakcji używanymi masowcami. Zainwestowany kapitał w te jednostki wyniósł 154,6 mln USD. W tym samym tygodniu doszło do zezłomowania 6 masowców o łącznym DWT 387 108 ton. Ten sam tydzień to brak odnotowanych nowych zamówień tego typu jednostek.

W tygodniu 37. dotychczasowych właścicieli zmieniło 15 masowców o wartości 274,3 mln USD. Jednocześnie w tym samym czasie zezłomowano dwie jednostki tego typu o łącznej nośności na poziomie około 247 tys. ton. Na rynku odnotowano też 8 nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 1 058 tys. ton i całkowitej wartości 421 mln USD.

W tygodniu 38. doszło do aż 19 transakcji kupna-sprzedaży używanych masowców na łączną kwotę 301 650 tys. USD. Zezłomowano dwie jednostki o łącznym DWT na poziomie 116 953 ton. Jednocześnie zamówiono 8 nowych masowców o łącznym DWT na poziomie 509 700 ton i zainwestowanym kapitale 128 mln USD.

Tydzień 39. to ponownie 19 transakcji używanymi masowcami o łącznej wartości 301,650 mln USD. Zezłomowano 2 jednostki tego typu o łącznej nośności 116 953 ton. Jednocześnie w tym samym tygodniu zakontraktowano 8 nowych masowców o łącznym DWT 509 700 oraz łącznej cenie kontraktowej w wysokości 128 mln USD.

W tygodniu 40. doszło do sprzedaży 12 masowców na kwotę 214 mln USD. Doszło również do złomowania 1 statku tego typu o nośności 74 717 ton. Zamówiono też 12 masowców o łącznym DWT na poziomie 762 300, co odpowiadało zainwestowanemu kapitałowi na poziomie 92 mln USD.

Gazowce LNG i LPG


W tygodniu 36. nie odnotowano żadnych transakcji dotyczących zmiany własności używanych gazowców. Nie było też złomowań. Zanotowano za to 5 nowych zamówień (396 000 DWT, 922 mln USD).

Tygodnie 37. i 38. to brak jakichkolwiek odnotowanych transakcji dotyczących gazowców.

W tygodniu 39. nie odnotowano żadnych transakcji używanymi gazowcami. Nie zanotowano również żadnych złomowań, ani zakontraktowań nowych budów.

Tydzień 40. to tylko jedna transakcja używanym gazowcem, gdzie zainwestowano kapitał na poziomie 63 mln USD. Nie było żadnych złomowań dla tego segmentu statków. Zamówiono za to aż 17 gazowców o łącznym DWT 1 632 000 i zainwestowanym kapitale na poziomie 3 mld 910 mln USD.

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


Tydzień 36. to 4 transakcje używanymi tankowcami o wartości 8,9 mln USD. Zaledwie jedno złomowanie zbiornikowca o DWT około 3 tys. Zamówiono za to 5 nowych tankowców o łącznym DWT na poziomie 457 tys. i wartości inwestycji na poziomie 175,5 mln USD.
W tygodniu 37. było 14 transakcji używanymi jednostkami na łączną kwotę 381 mln USD. Nie było żadnych odnotowanych złomowań. Jednakże zamówiono 8 nowych statków o wartości 254 mln USD i DWT 330 000.

W tygodniu 38. dokonano 7 transakcji używanymi zbiornikowcami na kwotę 183 450 tys. USD. Nie odnotowano żadnych złomowań tego typu statku. Zanotowano za to 7 nowych zamówień nowych tankowców o łącznym DWT na poziomie 1 552 tys. ton i wartości 157 mln USD.

Tydzień 39. to 7 odnotowanych transakcji używanymi zbiornikowcami o łącznej wartości 183 450 mln USD. Nie było też żadnych złomowań. Zakontraktowano też 7 nowych budów tego typu jednostek o łącznym DWT na poziomie 1 552 000 i wartości kontraktowej w wysokości 157 mln USD. W tygodniu 40. doszło do 6 transakcji kupna-sprzedaży używanych tankowców na łączną kwotę 225 450 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Zamówiono za to 2 nowe jednostki o łącznym DWT na poziomie 316 tys. i zainwestowanym kapitale 168 mln USD.

fot. Depositphotos




Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.