• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 4-7/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 4-7/2022)

Partnerzy portalu

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 4-7/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Czy rynek żeglugowy czeka dalszy intensywny rozwój? Wiele z parametrów rynku frachtowego i czarterowego większości segmentów żeglugi wskazuje, że tak właśnie będzie. Nadal mocno wzrasta rynek warunków frachtowych i czarterowych dla statków wielozadaniowych. Segment kontenerowców po drobnych korektach i krótkoterminowej stagnacji czeka obecnie na dalszy rozwój sytuacji. Jednak jak na razie analizy wskazują, iż znaczących zmian na tym rynku nie będzie.

W nowym roku wbrew wielu tradycyjnym trendom

RYNEK DROBNICOWCÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Wzrosty stawek czarterowych dla drobnicowców wielozadaniowych przez kolejne tygodnie nowego roku wzrastały. Wskazywał na to między innymi Drewry Multipurpose Time Charter Index, bazujący na danych kompozytowych dla różnych wielkości i typów jednostek wielozadaniowych. Trend dla całego segmentu jest wydatnie wzrastający. W styczniu indeks wzrósł do poziomu średniej dziennej stawki czarterowej w wysokości USD 10,920, co było wzrostem o  3,3 %, porównując do wyniku poprzedniego miesiąca. W stosunku do stycznia zeszłego roku indeks jest wyższy o 68%. Są to wyniki zdecydowanie wyższe niż dotychczasowe przewidywania analityków rynku.

Źródło: Drewry

Jak przewiduje Drewry wzrost będzie kontynuowany również w miesiącu lutym i powinien wynieść w skali miesiąc do miesiąca około 2,6%. Będzie to miało odzwierciedlenie w średniej dziennej stawce czarteru na czas w wysokości około USD 11,200. Inne dane rynku międzynarodowego pokazują, iż w okresie trzymiesięcznym dzienne stawki czarterowe na udźwigowione statki wielozadaniowe o średniej wielkości DWT 17 tys. w czarterach na czas zawieranych na średni okres jednego roku wzrastały o 7%, natomiast dla jednostki o średniej wielkości 12 tys. DWT czarterowane na podobny okres aż o 9%.

Jak wskazują analitycy wzrosty w styczniu były zawdzięczane dużej aktywności w ramach przewozów ładunków breakbulk oraz ponadgabarytowych i inwestycyjnych w ramach żeglugi bliskiego zasięgu. Jednakże jak pokazują dane stawki czarterowe w tym sektorze były raczej stabilne niż miały tendencję wzrostową. Silną pozycję na rynku miały jednostki, uprawiające żeglugę na szlakach oceanicznych, posiadające duże możliwości realizowania przewozów sztuk ciężkich.

Duże wsparcie dla segmentu wielozadaniowego dawały również wolumeny kontenerów, które łatwo absorbowały dostępne przestrzenie ładunkowe tonażu wielozadaniowego. Zatłoczenie i kongestie w portach Azji oraz USA w połączeniu z dużą podażą ładunków związanych z energetyką odnawialną, w tym przede wszystkim farmami wiatrowymi powodowały dużą utylizację, a więc wykorzystanie światowej floty. Jak przewidują analitycy rynek powinien nadal kontynuować wzrosty w zakresie stawek czarterowych i frachtowych na przestrzeni kolejnych tygodni jak i miesięcy.

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

Pomimo obchodów chińskiego nowego roku stawki czarterowe na kontenerowce pozostawały na rekordowo wysokich poziomach. Wbrew dotychczasowym wieloletnim trendom styczeń pozostawał w zakresie czarterów statków kontenerowych bardzo aktywny. Szczególnie było to widoczne w sektorze statków dowozowych, a więc tzw. feeder’ów. Jednakże pozyskanie jakiegokolwiek kontenerowca pod czarter jest obecnie bardzo dużym wyzwaniem dla wielu z operatorów. Z tygodnia na tydzień wzrosty dziennych stawek czarterowych wynoszą nawet po kilka procent. Dla przykładu czarter kontenerowca o pojemności około 1,700 TEU na okres od około 6 do 12 miesięcy wymaga poniesienia kosztu dziennej stawki czarterowej w wysokości nawet około 57 tysięcy USD! 

W tygodniu 6 World Container Index prowadzony przez firmę analityczną Drewry spadł nieznacznie o 0,5%, ale nadal pozostawał wyższy o około 80% niż w analogicznym okresie rok wcześniej. 


\



Źródło: Drewry

Coraz więcej przewoźników podsumowuje też swoje wyniki za poprzedni rok. Zyski były wyjątkowe i w wielu przypadkach rekordowe. 

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH i RO-RO

    • Rynek promowy i ro-ro

Analitycy rynku przewidują długofalowy wzrost rynku, stąd wielu z armatorów podejmuje wiele nowych inwestycji, stawiając w nowych konstrukcjach przede wszystkim na wielkość przestrzeni ładunkowych. Rynki zarówno promowe jak i ro-ro korzystają przede wszystkim z dobrych warunków przewozów cargo.

    • Rynek wycieczkowców

Na rynku wycieczkowców postępowała kontynuacja przygotowań do nowego sezonu w wielu regionach świata. Costa Crusies zapowiedziała, iż w sezonie 2022 roku w eksploatacji będą czynne jej wszystkie jednostki. Stąd też można było zauważyć liczne nowe odbiory wcześniej zamówionych jednostek. 

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.