Fińska firma Aker Arctic została wybrana do opracowania lodołamaczy nowej generacji dla Szwedzkiej Administracji Morskiej (SMA) i Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej (FTIA).
Nowe lodołamacze zapewnią eskortę, która będzie w stanie pomóc większym statkom handlowym na Morzu Bałtyckim.
- Wielkość statków handlowych wpływających do portów fińskich i szwedzkich rośnie, a rosnące wymagania środowiskowe stopniowo ograniczają moc silników statków - powiedział Aker Arctic w komunikacie prasowym. - Rosnące rozmiary statków potrzebujących pomocy i osłabienie ich zdolności do obsługi wód pokrytych lodem utrudniają statkom przejście przez masy lodu w trudnych warunkach lodowych na Morzu Bałtyckim, co zwiększa potrzebę pomocy lodołamaczy.
Rozwój nowych lodołamaczy rozpocznie się od badań i opracowania projektu koncepcyjnego. Nowy projekt będzie wymagany, aby móc wspierać statki o szerokości 32 metrów. Statki muszą też charakteryzować się niskimi kosztami cyklu i możliwościami przejścia na ekologiczne paliwa.
- Ten nowy statek będzie reprezentował zupełnie nową generację lodołamaczy. Będzie obejmował projekt, budowę i doświadczenie operacyjne z istniejących lodołamaczy pomocniczych na Bałtyku, a także innych naszych projektów takich jednostek - powiedział Reko-Antti Suojanen, dyrektor zarządzający Aker Arctic.
- Ponieważ wymagania operacyjne i warunki środowiskowe zmieniają się w Zatoce Botnickiej, będziemy ściśle współpracować z operatorami fińskimi i szwedzkimi, aby wspólnie opracować rozwiązanie, które najlepiej odpowie na przyszłe potrzeby związane z łamaniem lodu. Nowy lodołamacz, którego żywotność wynosi pół wieku, musi być zaprojektowany tak, aby spełniał przyszłe cele w zakresie emisji. Aby sprostać temu poważnemu wyzwaniu technologicznemu dzisiaj, będziemy musieli w pełni wykorzystać naszą wiedzę w zakresie projektowania lodołamaczy, a także wykorzystać najnowsze technologie środowiskowe opracowane przez przemysł morski – dodał.
Projekt koncepcyjny ma zostać wybrany w marcu 2021 roku. Wtedy będzie dostępny pierwszy kosztorys budowy lodołamacza. Następnie uwaga zostanie skupiona na szczegółach projektowych i specyfikacji konstrukcyjnej, które będą stanowić podstawę przetargu stoczniowego po podjęciu decyzji o budowie lodołamaczy.
- Nasz handel zagraniczny i konkurencyjność opierają się na całorocznym bezpieczeństwie dostaw. Zapasy logistyki importu i eksportu są w większości zlokalizowane na statkach w ruchu. Odpowiedni poziom pomocy udzielanej przez lodołamacze jest warunkiem wstępnym zapewnienia, że surowce i różne produkty znajdują się we właściwym miejscu we właściwym czasie. Oczekuje się, że w ramach tego projektu nowe typy rozwiązań będą reagować na zmiany w środowisku operacyjnym, a także utrzymywać odpowiedni poziom usług również w przyszłości - mówi Kari Wihlman, dyrektor generalny Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy