sons
Plan odbudowy gospodarczej to nie jest gra o sumie zerowej, jest on korzystny dla wszystkich - przekonywał we wtorek wiceprzewodniczący KE Marosz Szefczovicz. Przestrzegał przy tym przed opóźnieniami w jego przyjęciu, bo to - jak mówił - miałoby ogromne konsekwencje.
"Wszyscy zgodziliśmy się, że to moment, w którym europejska polityka ma znaczenie. Przyszłość obywateli, firm w wielu regionach zależy od europejskiego planu odbudowy" - powiedział Szefczovicz na konferencji prasowej po wideonaradzie ministrów ds. europejskich państw UE.
Wirtualne spotkanie służyło przygotowaniu piątkowego szczytu, na którym szefowie państw i rządów "27" będą dyskutować o przedstawionym pod koniec maja przez Komisję Europejską pakiecie. Na razie miedzy krajami UE cały czas utrzymują się różnice w sprawie wieloletniego budżetu i środków na odbudowę po koronakryzysie.
"Jak zawsze, gdy w sprawę włączone są pieniądze, jest pokusa, by patrzeć na nią przez krajową optykę i krajowe alokacje. Ale plan odbudowy nie jest grą o sumie zerowej. Dobrobyt naszej UE jest oparty o jednolity rynek, co oznacza, że mamy wspólny interes w równym, szybkim i zrównoważonym ożywieniu" - tłumaczył Słowak.
Jak zaznaczył, plan obudowy jest korzystny dla wszystkich, dlatego w tych bezprecedensowych czasach państwa członkowskie powinny być bardziej niż kiedykolwiek zdolne do tego by wypracować kompromis.
"Czas odgrywa znaczącą rolę. Musimy znaleźć porozumienie na posiedzeniu Rady Europejskiej już w lipcu. Wciąż jest wiele kroków do wykonania, byśmy mieli program Next Generation EU i nowy wieloletni budżet gotowy do uruchomienia od 1 stycznia 2021 r. To bardzo ambitne podejście pokazuje bezprecedensową szybkość w procesie przyjmowania" - tłumaczył wiceszef KE.
Przestrzegał przy tym, że brak porozumienia na czas to ryzyko, że cały pakiet odbudowy wypadnie z torów. A to - przekonywał - oznacza więcej niż tylko nagłówki gazet, ale ogromne konsekwencje dla milionów obywateli w całej Europie i przyszłości setek tysięcy firm. "Cena polityczna za brak porozumienia na czas jest wyższa niż koszt jakiegokolwiek pakietu na rzecz ożywienia" - zaznaczył Szefczovicz.
Dzień Dostawcy MFW Bałtyk 2 i 3 już we wrześniu
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
European Energy zainteresowane rozwojem zielonych paliw w ramach polskiego programu offshore
Utworzenie parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry ma wspierać turystykę i ochronę przyrody
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych