pc
Postulujemy natychmiastowe wstrzymanie prac nad Centralnym Portem Komunikacyjnym - to jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji w III RP; 35 mld zł lepiej przeznaczyć na nowe miejsca pracy i na nauczycieli - mówił w piątek lider Wiosny Robert Biedroń.
"Dość budowania przez PiS pomników władzy. PiS dzisiaj czuje, że po nich pozostanie tylko kamieni kupa. Polska w ruinie, o której opowiadali podczas ostatniej kampanii wyborczej niestety się ziści i oni to dzisiaj dobrze wiedzą, dlatego starają się szybko zbudować pomnik swojej władzy" - powiedział Biedroń na konferencji prasowej przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.
Ocenił, że plan budowy CPK to "jedna z najdroższych i najgłupszych inwestycji, jakie zaplanowano w ostatnich 30 latach III RP". Wskazywał, że na tę inwestycje ma zostać przeznaczonych 35 mld zł i te środki zostaną "wyrzucone w błoto".
Lider Wiosny zwracał uwagę, że budowa CPK oznacza, że siedem wsi zostanie "zrównanych z ziemią" i przeciwko temu protestują mieszkańcy regionu, w którym ma postać inwestycja. Ponadto - jak mówił Biedroń - CPK to inwestycja chybiona ekonomicznie i potwierdzają to różne analizy. "Mamy dzisiaj lotniska w różnych częściach naszego kraju i regionu, które mogą uzupełniać lotnisko Okręcie; mamy Modlin, Radom, Łódź" - wyliczał Biedroń.
"My jako Wiosna postulujemy natychmiastowe wstrzymanie tej inwestycji i przeznaczenie tych środków na lepszą inwestycję - w człowieka, w pomoc regionowi, w zainwestowanie w nowej miejsca pracy (...) także inwestycje w nauczycieli, pracowników pomocy społecznej" - mówił Biedroń.
Jego zdaniem, budowa CPK nigdy nie zostanie do końca zrealizowana i będzie nieopłacalna.
Na konferencji z Biedroniem wystąpili mieszkańcy regionu, w którym ma powstać CPK. Tadeusz Szymańczak z gminy Teresin mówił, że sam port komunikacyjny ma zająć powierzchnie 3000 ha, natomiast w sumie, razem z "częścią biznesową" pod całą inwestycje rząd planuje przeznaczyć 7000 ha. Szymańczak mówił, że teren przewidziany pod budowę CPK leży na gruntach o wysokiej jakość, czyli drugiej i trzeciej klasy, na których rolnicy prowadzą uprawy.
Tymczasem - jak wskazywał Szymańczak - w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Modlinie jest 1000 ha gruntów niskiej - piątej i szóstej klasy, które należą do Skarbu Państwa i nikogo nie trzeba wysiedlać, by tam rozbudować lotnisko.
Szymańczak wskazywał jednocześnie, że budowa CPK we wskazanej przez rząd lokalizacji "dotyczyć będzie ponad 7 tys. ludzi, 750 gospodarstw, ponad 200 firm i 6 jednostek Straży Pożarnej". "Do tego gmachu (KPRM - PAP) przynosiliśmy stanowiska rad sołeckich, są uchwały rad Teresina, Baranowa, które jednoznacznie mówią, że jesteśmy przeciwko tej budowie" - podkreślił.
Centralny Port Komunikacyjny ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzy Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.
Koszty związane z realizacją nowej inwestycji szacowane są na 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł – kolejowej i 7 mld zł – drogowej.
Rola kobiet w sportach, w tym wodnych, ma wzrosnąć. Ministerstwo Sportu i Turystyki szykuje ważne zmiany
Zmiany w wydawaniu dyplomów ukraińskim marynarzom. Zlikwidowano Inspektorat Szkolenia i Certyfikacji
Niemieckie prawo przewiduje wysokie kary za opóźnienia w przewozie
V Polsko-Katarskie Forum Nowych Technologii. Zawarto porozumienie o współdziałaniu w branży stoczniowej
Ceny transportu morskiego mocno rosną. Czy czekają nas podwyżki w sklepach?
Protest w Świnoujściu. Mieszkańcy zablokowali wjazd do tunelu