Podczas Rejsu z GospodarkaMorska.pl rozmawialiśmy z Adamem Kłosem, pełnomocnikiem do spraw operacyjnych w Porcie Gdańsk, o tym jak porty morskie kształtują lokalne rynki.
Adam Kłos podkreślił, że porty odgrywają rolę barometrów potencjału gospodarczego kraju.
– Warto zwrócić na to uwagę, że Polska jest najszybciej rozwijającą się gospodarką Europy. Jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek na świecie. Wzrost PKB w perspektywie trzech dekad to ponad 1000%, co nazywa się polskim cudem gospodarczym – zauważył. – Ten wzrost gospodarczy przekłada się na potrzeby eksportowo-importowe podmiotów, które prężnie się rozwijają. Gospodarka morska powinna odpowiadać na to zapotrzebowanie – dodał.
Przekształcenie Portu Gdańsk w lidera w skali Europy było możliwe dzięki inwestycjom o łącznej wartości 6-7 miliardów zł. W ciągu zaledwie kilku lat zmodernizowano i rozbudowano infrastrukturę, co przyczyniło się do imponującego wzrostu przeładunków, osiągających poziom 68,3 mln ton rocznie.
– Ten rok będzie kolejnym rokiem dynamicznych wzrostów. Zwiększymy przeładunki, tak jak w zeszłym roku, o kolejne 15 milionów ton, czyli w przeciągu dwóch lat o 30 milionów ton więcej przeładunków w porcie w Gdańsku nastąpi – zapewnił Adam Kłos.
Zwrócił jednocześnie uwagę, że dynamiczny wzrost gospodarczy jest możliwy bez synergicznej współpracy między różnymi sektorami gospodarki morskiej.
– Trzy porty polskie w tym roku osiągną wynik w okolicach 150 milionów ton. W 2018 r. było to 100 milionów ton, co było wówczas powodem do radości. W zaledwie kilka lat o 50% podnieśliśmy te przeładunki. Ta większa ilość przeładunków powoduje większą ilość jednostek pływających o większym tonażu. To oznacza pracę dla polskich stoczni remontowych. To jest również cały szereg projektów związanych z transformacją energetyczną, z dekarbonizacją, które realizowane są dzięki tym komponentom, które port dostarcza – podkreślił.
Rozmowa z Adamem Kłosem oferuje interesujący wgląd we wpływ rozwoju portów morskich na kondycję gospodarki całego kraju. Zachęcamy do wysłuchania.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”