Anna Salomon, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Port Gdynia jest uniwersalnym portem multimodalnym w europejskiej sieci transportowej TEN- T. Owa przewaga, to między innymi przewaga technologiczna, wynikająca z wprowadzania innowacyjnych zmian, uwzględniających nieodległą przyszłość. Wierzymy, iż należy wychodzić naprzeciw potrzebom rynku, przewidując kierunek rozwoju branży morskiej i jako lider, być inicjatorem zmian i wytyczać trendy wśród europejskich portów morskich, podobnie jak w przypadku systemu AntyDron.
Obecnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. bada wiele odrębnych zagadnień związanych z wykorzystaniem rozwiązań z zakresu autonomiczności o rożnym stopniu. Naszym celem jest utworzenie silnego i skoncentrowanego punktu na mapie Polski, gdzie w drodze współpracy podmiotów zaangażowanych w rozwój sektora jednostek autonomicznych i bezzałogowych, będą podejmowane nowatorskie inicjatywy rozwojowo-badawcze.
Celem przeprowadzenia Manewrów Jednostek Bezzałogowych w Porcie Gdynia jest zbadanie szeroko rozumianych zależności między jednostkami bezzałogowymi oraz innymi elementami infrastruktury portowej, czy jednostkami załogowymi. Z uwagi na konieczność przygotowania się do obsługi tego typu statków w Porcie Gdynia, podejmujemy inicjatywy, które w przyszłości pozwolą nam stworzyć odpowiednią infrastrukturę, a co za tym idzie, sprawnie wejść w nowy etap rozwoju żeglugi morskiej. Będzie to możliwe po uprzednim zbadaniu wielu aspektów z tym związanych. Manewry Jednostek Bezzałogowych przeprowadzone w naszym porcie przy wykorzystaniu najnowocześniejszego HydroDrona należącego do Marine Technology Sp. z o.o. oraz platformy bezzałogowej, której właścicielem jest CTO S.A., pozwolą nam poznać kwestie związane z:
W drodze analiz oraz posiadanych doświadczeń Port Gdynia wniesie swój wkład do dopiero tworzonych przez IMO oraz MGMiŻŚ przepisów.
W manewrach wzięła udział m.in. jednostka CTO S.A. "USV 5200A". Została ona zaprojektowana oraz wykonana przez zespół inżynierów z Centrum Techniki Okrętów S.A.
Podstawowe dane jednostki CTO USV 5200A :
typ: jednostka jednokadłubowa
długość całkowita 5.2m
szerokość 0.6m
zanurzenie 0.3-0.4m
prędkość 2-7 węzłów (z silnikiem 0.5kW)
zasięg do 100km
masa 100 kg z dodatkową rezerwą na 100kg ładunku opcjonalnego
system łączności radiowej bliskiego zasięgu 433MHz, łączność GSM i LTE oraz moduł łączności satelitarnej.
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku zostanie zamknięty w nocy z soboty na niedzielę
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami