pc
Firma Deltamarin przygotowała projekt małego promu nazwanego DeltaZEPHyR. Nawiązująca do ciepłego zachodniego wiatru nazwa to również skrót od Zero Emission in Port Hybrid Ro-Pax – czyli hybrydowy prom o zerowej emisji w porcie.
Najnowszy projekt powstał w oparciu o wcześniejsze doświadczenia z projektów DeltaLinx (kompaktowy prom zasilany LNG) oraz DeltaSAFER (bezpieczny i ekonomiczny prom na rynek azjatycki). Prace projektowe poprzedzono dogłębną analizą trendów w żegludze promowej krótkiego zasięgu, która pokazała rosnącą popularność i opłacalność napędów hybrydowych.
Głównym elementem najnowszego projektu Deltamarin jest kombinowany (spalinowo- elektryczny) system napędowy oparty na dwu-paliwowych (paliwo ciekłe MDO oraz gazowe LNG) generatorach spalinowych połączonych z systemem baterii (ładowanych w czasie postoju w porcie), które zapewniają energię elektryczną dla systemu napędowo-manewrowego. Taka konfiguracja pozwala wykonywać podejście do portu, manewry w porcie oraz wyjście z niego bez żadnych emisji tlenków azotu, siarki czy dwutlenku węgla. W ten sposób zawinięcie takiej jednostki jest neutralne ekologicznie, co jest szczególnie pożądane w niedużych, turystycznych miejscowościach.
DeltaZEPHyR może przewieźć 50 samochodów osobowych lub 7 ciężarówek. Załadunek i rozładunek umożliwiają rampy rufowa i dziobowa, istnieje tez możliwość zwiększenia liczby przewożonych samochodów osobowych poprzez instalacje opuszczanych platform. Na pokładzie samochodowym przewidziano miejsce na rowery oraz przygotowano gniazdka do ładowania pojazdów elektrycznych (hulajnóg, rowerów lub samochodów).
Przestrzeń pasażerska umożliwia komfortowy transport 390 osób dzięki kombinacji restauracji, baru, sklepu, placu zabaw i kasyna. Projekt zapewnia dostęp do wszystkich miejsc dla pasażerów niepełnosprawnych. W zależności od preferencji operatora część górnego pokładu z miejscami siedzącymi może być otwarta lub zabudowana.
Biuro Deltamarin w Polsce zostało założone w 2008 roku i wciąż rozwija swoją działalność. Zatrudnia ok. 65 inżynierów i może podjąć się zadań wymagających nawet dwa razy większego zespołu, dzięki rozbudowanej sieci podwykonawców i firm współpracujących. Jakość usług zapewnia certyfikacja ISO 9001 oraz szeroki wachlarz najnowszych narzędzi projektowych.
DeltaZEPHyR
Główne parametry techniczne
Długość całk.: 62,80 m
Szerokość: 14,70 m
Zanurzenie max.: 4,00 m
Pojemność ładunkowa: 7 ciężarówek (18m/25t) lub 50 samochodów osobowych
Pasażerowie: 390 osób
Prędkość: 13,0 w.
Obj. zbiornika lNG: 38,0 m3
Pojemność baterii: 2500-3000 kWh
Generatory: 4 x 820 kWe (“dual fuel” LNG/MDO)
System napędowy: Pędniki azymutalne 2 x 1350 kW
Ster strumieniowy: 1 x 880 kW
Notacja klasy (propozycja): DNV GL 1A1 Ferry A BATTERY (POWER) E0 GAS FUELED NAUT-AW MCDK F-M DG(P) RO-RO CLEAN (DESIGN) SHORE POWER COMF-C(2)V(2) VIBR
17 statków na pokładzie półzanurzalnej jednostki. Nietypowy transport do Afryki
W Albanii powstaje nowy port morski
Kontenerowiec Maerska uderzył w żaglowiec szkoleniowy. Są ranni
Gazowiec Grażyna Gęsicka z kolejną dostawą LNG do Świnoujścia
Przedstawiciele ministerstwa infrastruktury z wizytą w trójmiejskich portach
Producenci kontenerów mają roboty po uszy. Portfele zamówień pełne