Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk poinformował dziś, że w 2019 roku 34 mln zł z Programu ochrony brzegów morskich zostało przeznaczonych na inicjatywy związane z naprawą skutków erozji na polskim wybrzeżu i modernizację infrastruktury w portach morskich.
Minister przedstawił informację z wykonania w 2019 r. wieloletniego Programu ochrony brzegów morskich oraz harmonogramu prac na 2020 r. posłom sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Posłowie przyjęli następnie informację.
"Program został zrealizowany w 99,9 proc., a więc w zasadzie w całości" – powiedział Gróbarczyk. Jak dodał, "34 mln zł przeznaczone na realizację tego programu zostały wykonane".
Jak podkreślał minister, program jest niezwykle istotny pod kątem zabezpieczenia polskiego wybrzeża przed erozją, ale także modernizacji infrastruktury w portach i przystaniach.
"Na wybrzeżu dochodzi do bardzo dużej erozji i w niektórych obszarach ona jest nie dość, że szkodliwa to do tego niebezpieczna w zakresie wszelkiego rodzaju oberwań klifów, które miały miejsce w poprzednich latach" – kontynuował Gróbarczyk. "Działania, które prowadzimy mają za zadanie zminimalizowanie (erozji-PAP) bo w stu procentach nie da się tego wyeliminować" – dodał.
Gróbarczyk zapewniał, że program będzie kontynuowany. "Dostaliśmy zapewnienie ministra finansów o finansowaniu na 2021 r. tego programu. W związku z tym będziemy prowadzić działania w zakresie ochrony brzegów morskich. One będą szczegółowo określone przez poszczególne urzędy morskie" – powiedział minister.
Przedstawiciel Urzędu Morskiego w Szczecinie poinformował, że do zadań realizowanych przez urząd należało: budowa sześciu ostróg brzegowych w Pobierowie, sztuczne zasilanie w Międzywodziu, dokończenie rozpoznania kruszyw do sztucznego zasilania na wysokości od Dziwnowa do Międzyzdrojów, a także monitoring i skanowanie laserowe strefy brzegowej.
Z kolei Urząd Morski w Gdyni poinformował, że najważniejsze zadania, które stały przed nim to dokończenie remontu umocnienia brzegowego na Westerplatte, sztuczne zasilanie Półwyspu Helskiego i remont umocnienia brzegowego w miejscowości Ostrowo. (PAP)
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”