Szanowni Państwo, stało się – żyjemy w ciekawych czasach. 2023 rok w gospodarce morskiej w Polsce obfitował w wydarzenia warte odnotowania, a nie brakowało również momentów, które są najzwyczajniej w świecie ważne. Zapraszamy do przeglądu najważniejszych i najciekawszych wydarzeń, jakie miały miejsce w 2023 roku w kraju.
Już pierwsze dni 2023 roku przyniosły ważne dla świata żeglugowego
wydarzenie: w swój pierwszy rejs w ramach serwisu Gdynia – Karlskrona
wyruszył nowy prom Stena Line: Stena Ebba. Podczas jednego z pierwszych
rejsów miejsce miał oficjalny chrzest statku w obecności zaproszonych
gości. Na pokładzie nie mogło zabraknąć reprezentacji portalu
GospodarkaMorska.pl. Stena Ebba i wprowadzona chwilę wcześniej do
eksploatacji na tę samą linię Stena Estelle stały się jednymi z
największych i najnowocześniejszych jednostek na Bałtyku.
STENA EBBA OFICJALNIE OCHRZCZONA
W połowie roku swoją flotę aż o trzy zupełnie nowe holowniki wzbogacił WUŻ Port and Maritime Services. Jednostki pracują już w Porcie Gdańsk. Najpierw, na początku sierpnia, do Polski dotarły Ares (typ ASD 2813, 28 m długości, 12 m szerokości, uciąg na palu 82 T) oraz Mars (typ ASD 2811, 28 m długości, 11 m szerokości, uciąg na palu 60 T). W październiku dołączył do nich Pax (typ ASD 2811,28 m długości, 11 m szerokości, uciąg na palu 60 T). Wszystkie zostały zbudowane na zamówienie WUŻ przed stocznie należące do koncernu Damen Shipyards Group. 19 października oficjalnie podniesiono banderę na wszystkich trzech nowych holownikach.
BANDERA NA NOWYCH HOLOWNIKACH WUŻ WCIĄGNIĘTA
Flotę powiększył także inny operator holowników – Fairplay Towage Polska. W maju w Szczecinie oficjalnie powitano holownik Fairplay-90. Pływa on pod polską banderą i jest przeznaczony do obsługi portu w Świnoujściu. Jednostka także powstała w wietnamskiej stoczni Damen.
NA FAIRPLAY-90 PODNIESIONO POLSKĄ BANDERĘ
O
nową, imponującą jednostkę, wzbogaciła się Straż Graniczna. Choć nie
obyło się bez kontrowersji i problemów z płatnością, to happy end nastał
w październiku, kiedy to oficjalnie odebrano i ochrzczono najnowszy
nabytek Morskiego Oddziału Straży Granicznej – patrolowiec SG-301 Gen.
Józef Haller. Głównym wykonawcą patrolowca była francuska stocznia
Socarenam, jednak częściowo wyposażony kadłub powstał w Polsce siłami
stoczni Naviretech z Gdańska.
CHRZEST PATROLOWCA SG-301 GEN. JÓZEF HALLER
Nie próżnowali także inni armatorzy, którzy realizowali większe lub mniejsze, choć bardzo ciekawe, projekty. Oczywiście najwięcej uwagi przyciągnął najbardziej medialny projekt – budowa nowych promów dla polskich armatorów. Prace nad pierwszą jednostką, realizowane w stoczni Remontowa Shipyard, na jesieni osiągnęły kolejny kamień milowy. W obecności wielu oficjeli zarówno branży morskiej, jak i reprezentantów władz lokalnych i centralnych, pierwszy prom oficjalnie zwodowano. Aktualnie jest wykańczany przy nabrzeżu.
PIERWSZY PROM DLA POLSKICH ARMATORÓW ZWODOWANY
Być
może jeszcze bardziej spektakularne z punktu widzenia technologii
morskich wydarzenie miało miejsce chwilę wcześniej w Gdyni. W stoczni
CRIST (w której, nota bene, w 2023 roku co chwilę kończono lub
rozpoczynano kolejne projekty, od statków offshore po bloki
wycieczkowców) doszło do oficjalnego przekazania armatorowi
specjalistycznego pontonu o enigmatycznej nazwie MPP. Jedyna w swoim
rodzaju jednostka posłuży do układania żwiru na dnie morskim, na którym
następnie stawiane będą elementy podwodnego tunelu, który połączy Niemcy
i Danię. Zarówno sam proces budowy tak skomplikowanego obiektu, jak i
samą uroczystość przekazania jednostki armatorowi oraz jej wypłynięcie z
Gdyni (które obserwowaliśmy w towarzystwie głównego projektanta)
szeroko relacjonowaliśmy na portalu GospodarkaMorska.pl.
CRIST. JEDYNA W SWOIM RODZAJU JEDNOSTKA MPP RPZEKAZANA ARMATOROWI
WYJĄTKOWA KONSTRUKCJA ODPŁYNĘŁA ZE STOCZNI CRIST
Warto
podkreślić, że w stoczni CRIST trwają prace nad kolejną jednostką
niezbędną do budowy tunelu między Niemcami i Danią. Jak mówią
zaangażowani w roboty pracownicy stoczni, jest to jeszcze bardziej
złożony i skomplikowany projekt.
Ciekawą realizację przeprowadziły
do spółki Lotos Petrobaltic oraz stocznia Safe z Gdańska. Na jednym ze
statków Lotos Petrobaltic, Sylur, zainstalowany został specjalistyczny
system wiertniczy, zaprojektowany przez specjalistyczną firmę z
Singapuru. Za prace instalacyjne odpowiadała stocznia Safe. W ten sposób
Sylur, będąc wyposażonym w jeden z jedenastu (!) na świecie tego typu
systemów, stał się jednostką rozchwytywaną przy projektach badań dna
morskiego na potrzeby branży offshore.
UNIKALNY SYSTEM WIERTNICZY NA STATKU LOTOS PETROBALTIC
Zostając
przy Lotos Petrobaltic warto nadmienić, że firma – zgodnie z
wcześniejszymi zapowiedziami – przygotowuje się także bardzo
pieczołowicie do udziału w rynku offshore wind. Firma podpisała już
pierwsze umowy dotyczące budowy pierwszych polskich jednostek do
transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych. Za projekt
statku odpowiada polskie biuro projektowego Seatech Engineering. Lotos
Petrobaltic rozpoczął także współpracę dotyczącą zabezpieczenia
finansowania na realizację tego projektu z Agencją Rozwoju Przemysłu.
POLSKA FIRMA ZAPROJEKTUJE DLA LOTOS PETROBALTIC PIERWSZĄ JEDNOSTKĘ CTV
Kluczowy
rok za sobą ma także gdyńska do niedawna, a obecnie już gdańska
stocznia Karstensen. Pod koniec 2022 roku podano oficjalnie informację,
że stocznia zakupiła tereny w Gdańsku, wyposażone w ikoniczne zielone
dźwigi Kone. 2023 rok poświęcony został zatem na dostosowanie i
uporządkowanie nowego terenu, ale wszystko odbywało się bez uszczerbku
dla efektywności. W marcu przeprowadzona została pierwsza
zegarmistrzowska wymiana łożyska w jednym z nich.
ZEGARMISTRZOWSKA WYMIANA ŁOŻYSKA W JEDNYM Z KULTOWYCH GDAŃSKICH DŹWIGÓW
W
tym czasie stocznia funkcjonowała jeszcze jednocześnie w dwóch
lokacjach. Do czasu całkowitej przeprowadzki w Gdyni zwodowano jeszcze
trzy statki rybackie, przy czym ostatnie wodowanie odbyło się w połowie
lipca.
KARSTENSEN. ZOBACZ WODOWANIE KOLEJNYCH DWÓCH STATKÓW
OSTATNI STATEK ZWODOWANY PRZEZ KARSTENSEN W GDYNI
Zanim
to jednak nastąpiło, bo w maju, doszło do pierwszego wodowania w
Karstensenie w Gdańsku. 43,5 metrowy statek Polabris został zwodowany
przez zalanie doku.
PIERWSZE WODOWANIE W GDAŃSKIM KARSTENSENIE
Pięć
miesięcy później gdański Karstensen przyciągnął uwagę wszystkich
mieszkańców miasta, bo oto po raz pierwszy od lat na słynnych terenach
po Stoczni Gdańskiej przeprowadzono spektakularne wodowanie przy pomocy
pochylni. Wodowanie było otwarte dla publiczności, która dopisała pomimo
kiepskiej, październikowej aury. 75-metrowy Hákon ześliznął się po
pochylni do wody 20 października, nieco po godzinie 14.
KARSTENSEN. EFEKTOWNE WODOWANIE Z POCHYLNI
Nie próżnował także nowy sąsiad Karstensena – stocznia Safe. Stocznia ta ma już dużą renomę szczególnie w budowie holowników na zlecenie grupy Damen. Wodowanie tego typu jednostki miało miejsce w czerwcu, kiedy to na wodzie stanął częściowo wyposażony holownik typu Multicat 2913. Wydarzenie było o tyle specjalne, że był to pierwszy, prototypowy statek tego typu.
STOCZNIA SAFE. WODOWANIE HOLOWNIKA DLA DAMEN HARDINXVELD
Bacznie obserwowanym przez opinię publiczną projektem jest budowa pierwszej fregaty w ramach programu „Miecznik”. I w tym temacie 2023 rok przyniósł punkty zwrotne. Przede wszystkim w połowie sierpnia uroczyście rozpoczęto budowę pierwszej jednostki, która – jak się okazało – nosić będzie nazwę ORP Wicher. Wydarzenie miało miejsce w stoczni PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni.
CIĘCIE BLACH POD PIERWSZEGO MIECZNIKA
Pod koniec roku w tej samej stoczni doszło do zgoła innej uroczystości, ale także bardzo ważnej z punktu widzenia realizacji programu „Miecznik” – zawieszenie wiechy na budowanej hali stoczniowej, w której docelowo powstawać będą nowe fregaty. To najwyższa hala w polskim przemyśle stoczniowym!
NA HALI KADŁUBOWEJ PGZ STOCZNIA WOJENNA ZAWIESZONO WIECHĘ
Ale
okręty wojenne powstają nie tylko w PGZ Stoczni Wojennej. W marcu w
Remontowa Shipbuilding ruszyły prace nad czwartym niszczycielem min
proj. 258 – ORP Jaskółka (trzeci taki okręt, ORP Mewa, wszedł do służby w
lutym). W kwietniu zaś w tej samej stoczni zainaugurowano budowę ORP
Jerzy Różycki, pierwszego okrętu rozpoznania radioelektronicznego
programu „Delfin”. Prace nad drugim – ORP Henryk Zygalski – wystartowały
w listopadzie.
CEREMONIA CIĘCIA BLACH POD BUDOWĘ CZWARTEGO KORMORANA
REMONTOWA SHIPBUILDING ROZPOCZĘŁA BUDOWĘ DRUGIEGO DELFINA
Wracając
do PGZ Stoczni Wojennej – nie samymi okrętami stocznia żyje. W czerwcu
zrealizowano tam ciekawą modernizację statku handlowego udowadniając, że
stoczniowcy nie boją się nowych technologii. Na cementowcu Sunnanvik
zainstalowany został system nowoczesnych żagli, wspierających napęd
główny. VentoFoil to elastyczne, pionowe elementy w kształcie skrzydeł,
które przekształcają energię wiatru w dodatkowy napęd dla jednostek
pływających, tym samym znacznie redukując zużycie paliwa.
WIATR W SKRZYDŁACH VENTOFOIL INTELIGENTNIE NAPĘDZA ŻEGLUGĘ
Po
drugiej stronie basenu, w Stoczni Remontowej Nauta, w ciągu ostatnich
12 miesięcy trudno było spotkać pusty dok czy wolne nabrzeże. Armatorzy
chętnie korzystali z usług najstarszej polskiej stoczni i nic nie
wskazuje na to, żeby miało się to w najbliższym czasie zmienić. Doszło
nawet do sytuacji, w której w jednym momencie w Naucie odbywały się
prace aż nad ośmioma jednostkami tego samego armatora jednocześnie.
Armatorem tym była firma Wilson, a w Naucie w lipcu jednocześnie
przebywały Wilson Hirtshals, Wilson Palma, Wilson Elbe, Wilson Rhine,
Wilson Mosel, Wilson Aviles, Wilson Harrier i Wilson Grip.
NAUTA. AŻ OSIEM STATKÓW JEDNEGO ARMATORA NARAZ
Co
ciekawe, również w tym roku stoczniowcy Nauty mieli okazję pracować na
jednym z największych statków w historii stoczni – zbiornikowcu Marlin
Somerset o długości 274 metrów i szerokości 48 metrów. W tym samym
czasie w stoczni przebywał także inny statek tego samego armatora,
niewiele mniejszy 228-metrowy zbiornikowiec Cape Tempes.
TRWAJĄ PRACE NA JEDNYM Z NAJWIĘKSZYCH STATKÓW W HISTORII STOCZNI
Popularność
Nauty pośród armatorów pokazuje fakt, że jednoczesna obecność kilku
statków jednej firmy w dokach stoczni nie jest rzadkością. Jeszcze w
listopadzie w Naucie znajdowały się m.in. trzy statki armatora Songa.
TRZY STATKI SONGA W DOKACH NAUTY
Bardzo
ciekawą realizacją był remont promu Rusadir, wcześniej znanego jako
Honfleur. Jednostka ma za sobą ciekawą historię, a jej przypłynięcie do
Polski wznieciło plotki, że dołączy do floty jednego z tutejszych
armatorów. Po remoncie w Naucie zasilany LNG statek popłynął na nową
linię między Malagą i Melillą, którą obsługuje w barwach linii Balearia.
Czytelnicy portalu GospodarkaMorska.pl mieli okazję zobaczyć statek od
środka:
RUSADIR WYPŁYNĄŁ Z NAUTY NA SZEROKIE WODY
2023
rok przyniósł Naucie jednak również inne ważne wydarzenia. W lipcu
Monika Kozakiewicz, po dwóch latach sprawowania funkcji „pełniącej
obowiązki prezesa” Stoczni Remontowej Nauta, została oficjalnie
mianowana prezesem spółki. Natomiast w listopadzie udało się doprowadzić
do niezwykle ważnej transakcji: stocznia stała się oficjalnie
właścicielem suchego doku SD I, z którego wcześniej korzystała na
zasadzie dzierżawy.
NAUTA OFICJALNYM WŁAŚCICIELEM SUCHEGO DOKU SD-i
Trwa
także modernizacja Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie. Z
początkiem ruszyły prace budowlane, mające przygotować odpowiednie
miejsce na potrzeby nowego doku. Poza samą niecką trzeba było także
wybudować m.in. pomost technologiczny z torowiskiem dla żurawia,
wydłużyć nabrzeże cumownicze, stworzyć zaplecze doku z drogami
dojazdowymi i inną niezbędną infrastrukturą. Nowy dok dla Gryfii będzie
miał imponujące wymiary - 235 metrów długości i 47 metrów szerokości.
Stocznia Szczecińska Wulkan, która buduje dok, zapowiada, że to nie
będzie ostatni dok wybudowany w stoczni.
MODERNIZACJA STOCZNI GRYFIA. RUSZAJĄ PRACE BUDOWLANE
Nie
próżnowały także spółki Grupy Przemysłowej Baltic. Stoczniowcy
należącego do niej zakładu Baltic Operator zbudowali m.in. dwie
trafostacje przeznaczone na morskie farmy wiatrowe u wybrzeży USA.
BALTIC OPERATOR ZBUDOWAŁ TRAFOSTACJE DLA MORSKICH FARM WIATROWYCH
Co
jednak ważniejsze z punktu widzenia naszego kraju, Baltic Operator
podpisał także umowę na pierwsze wykonanie dwóch morskich trafostacji
dla pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power.
GRUPA PRZEMYSŁOWA BALTIC Z UMOWĄ NA TRAFOSTACJE DLA MFW BALTIC POWER
Branża
stoczniowa, portowa i stoczniowa już po raz kolejny miała okazję
spotkać się na konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl, gdzie poruszane
były problemy i szanse polskiego sektora morskiego. Wydarzenie ponownie
cieszyło się wielkim zainteresowaniem – wyprzedane zostały wszystkie
miejsca na konferencji, a prom Nova Star linii Polferries, na którego
pokładzie miało miejsce spotkanie, był wypełniony gośćmi.
REJS Z GOSPODARKAMORSKA.PL W PEŁNYM SKŁADZIE
Nie
sposób wymienić wszystkich wydarzeń, które miały miejsce w 2023 roku w
polskich portach. Właściwie we wszystkich realizowane były kolejne
inwestycje i ciekawe przeładunki. Do nabrzeży zawijały również ciekawe
jednostki. Choć nie zabrakło problemów – porty zmagały się ze
zwiększonym transportem węgla i zbóż ze względu na sytuację w Ukrainie –
to padły kolejne rekordy przeładunków, a to wszystko w trakcie szeroko
zakrojonych prac budowlanych. Spójrzmy na kilka najciekawszych
realizacji.
W 2023 roku zadebiutowało nowe wydarzenie na konferencyjnej mapie Polski, pierwsze dedykowane wyłącznie portom – Kongres Polskie Porty 2030. Jego pierwsza edycja odbyła się w Sopocie i cieszyła się olbrzymim zainteresowaniem. Wzięło w niej udział ponad pół tysiąca uczestników, którzy reprezentowali zarówno same porty, jak i szereg firm i instytucji współpracujących. Kongres został zorganizowany przez portal GospodarkaMorska.pl. Kolejna edycja wydarzenia została już zapowiedziana.
W
Gdańsku, w największym na Bałtyku terminalu kontenerowym Baltic Hub,
trwa budowa głębokowodnego nabrzeża T3. Prace postępują i w ciągu
ostatnich 12 miesięcy kawałek akwenu zamienił się w pełnoprawny plac
budowy. Udało się zakończyć roboty czerpalne i refulacyjne, czyli
zalądowienia obszarów terminala i poszerzania terenów brzegowych.
Aktualnie trwa konsolidacja gruntu, polegająca na wykonywaniu nasypów
przeciążeniowych. Zostały zakończone roboty związane z ścianą nabrzeża
głównego terminala, o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metrów, a
także nabrzeża zamykającego, północnego.
Przy
pozostałych nabrzeżach w Baltic Hub także nie ma nudy. Choć nie obyło
się w tym roku bez problemów związanych z przepustowością, to nie
zakłóciło to procesu inwestycyjnego. W tym roku na terminalu pojawiły
się m.in. nowe, automatyczne suwnice. We wrześniu przy jednym z nabrzeży
po raz pierwszy pojawił się największy kontenerowiec zasilany LNG – 400-metrowy
CMA CGM Concorde. W tym samym miesiącu przekroczono barierę 20 milionów
TEU przeładowanych od początku istnienia terminalu.
W BALTIC HUB TRWA MONTAŻ AUTOMATYCZNYCH SUWNIC
PIERWSZY TAKI STATEK W GDAŃSKU
W BALTIC HUB PADŁ KOLEJNY REKORD
W samym Porcie Gdańsk również wiele się dzieje. Oprócz dużej ilości mniejszych i większych inwestycji, przebudów i modernizacji, warto wymienić m.in. pierwsze decyzje w sprawie ulokowania w granicach portu pierwszego polskiego pływającego terminala przeładunkowego LNG – FSRU. Inwestycja, w której partycypują Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Gaz-System oraz Urząd Morski w Gdyni, nabrała tempa. Cała planowana infrastruktura morska wraz z jednostką FSRU będzie znajdować się w odległości ok. 3 km od brzegu. Platforma cumownicza dla statku FSRU wraz z falochronem osłonowym ulokowane zostaną w pobliżu istniejącego toru podejściowego do Portu oraz w jego obszarze. Połączenie gazociągiem podmorskim umożliwi przesył gazu do Krajowej Sieci Przesyłowej.
FSRU NA ZATOCE GDAŃSKIEJ - POROZUMIENIE O WSPÓŁPRACY
W
nową infrastrukturę inwestują także operatorzy portowi. Port Gdański
Eksploatacja wzbogacił się w tym roku o trzy nowe dźwigi Liebherr LHM
550, które znacznie zwiększają jego możliwości przeładunkowe.
PG EKSPLOATACJA ODEBRAŁA KOLEJNY NOWY DŹWIG
Jednym
z ciekawszych załadunków, jakie miały miejsce w Gdańsku, był załadunek
siedmiu jachtów Galeon do Stanów Zjednoczonych. Łodzie załadowano na
pokład statku Spliethoff Snoekgracht... z wody.
JACHTY POPŁYNĘŁY Z PORTU GDAŃSK DO USA
Sporym
echem odbiła się także seria przeładunków, jakie wykonano w Porcie
Gdańsk na potrzeby Orlenu. Do Polski morzem przypływały bowiem elementy
budowanego w Płocku kompleksu Olefin III. W Gdańsku były one
przeładowywane na barki, którymi następnie płynęły w górę Wisły.
CZEGOŚ TAKIEGO WISŁA JESZCZE NIE NIOSŁA
Systematycznie
rośnie także otoczenie samego Portu Gdańsk. W tym roku otwarty został
m.in. lądowy terminal intermodalny Balticon. Na placu docelowo zmieścić
się ma ponad 10 tys. teu, wkrótce zostanie oddana także bocznica
kolejowa.
NOWY LĄDOWY TERMINAL BALTICON OFICJALNIE OTWARTY
Nową
inwestycję pod koniec roku otworzył także Speed. Operator otworzył w
Porcie Gdańsk magazyn do przeładunku zbóż o powierzchni 4 tys. m kw.
wraz z placami składowymi i manewrowymi.
SPEED OTWORZYŁ NOWY MAGAZYN DO PRZEŁADUNKU ZBÓŻ
Wcale nie mniej działo się po sąsiedzku, w Gdyni. W tamtejszym porcie również nieustannie trwają prace nad pogłębieniem i modernizacją nabrzeży oraz samych basenów. W toku jest m.in. przebudowa 540-metrowego odcinka Nabrzeża Indyjskiego. Jednym z bez wątpienia ważnych momentów dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia było podpisanie umowy na utworzenie wnęki dokowej, przestawienie doku pływającego PGZ Stoczni Wojennej, a przez to realizację większej obrotnicy.
NOWOCZESNA WNĘKA I MODERNIZACJA NABRZEŻY W PORCIE GDYNIA
Bardzo
dużą inwestycję w Porcie Gdynia i na jego zapleczu zrealizowała PKP
PLK. Kompleksowy projekt ma na celu usprawnienie i unowocześnienie
transportu kolejowego ładunków do i z portu, a w przyszłości także
kolejową obsługę planowanego Portu Zewnętrznego.
PORT GDYNIA. ROSNĄ MOŻLIWOŚCI TRANSPORTU TOWARÓW KOLEJĄ
A propos Portu Zewnętrznego – Zarząd Morskiego Portu Gdynia pod koniec 2023 roku ogłosił, że startuje z projektem, będącym de facto pierwszym ku niemu krokiem. Ogłoszony został przetarg na wykonawcę blisko 2,5 km zupełnie nowych falochronów, które mają stanowić w przyszłości ochronę Portu Zewnętrznego.
PORT GDYNIA BUDUJE NOWE FALOCHRONY
Ciekawe
wydarzenia miały miejsce w terminalu kontenerowym Hutchison Ports
Gdynia (GCT). Przede wszystkim do terminalu zaczęły zawijać statki
nowych linii: Viasea, Ellerman City Liners, ONE i Diamond Line. Szeroko
komentowaną była także wizyta pierwszego na świecie kontenerowca
zasilanego metanolem – Laura Maersk.
GCT. NOWY ARMATOR NA POLSKIM RYNKU
PIERWSZY NA ŚWIECIE KONTENEROWIEC NA METANOL W GCT
Pozostańmy jeszcze na moment w Gdyni. Pod koniec roku oczy mieszkańców miasta skierowane były na bardzo nietypową operację transportu okrętu podwodnego ORP Sokół z PGZ Stoczni Wojennej do Muzeum Marynarki Wojennej, gdzie będzie można go zwiedzać. Skomplikowany, rozłożony na kilka dni projekt, obejmujący zarówno holowanie morzem, jak i transport drogowy, szczegółowo relacjonowaliśmy.
SOKÓŁ ZACUMOWAŁ. KONIEC WIELKIEJ PODRÓŻY OKRĘTU PODWODNEGO
Nie
próżnowała także załoga Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
Tam także nieustannie trwają inwestycje, mające zwiększyć możliwości obu
portów. Oprócz modernizacji istniejących nabrzeży i budowy nowych, w
Szczecinie i Świnoujściu trwają prace nad budową dwóch terminali, które
mogą zmienić obraz polskiego wybrzeża. Przede wszystkim ruszyła już
realizowana przez Orlen budowa tzw. terminala instalacyjnego na potrzeby
offshore wind.
ZAKOŃCZONO PRZYGOTOWYWANIE OBSZARU POD TERMINAL INSTALACYJNY
Jedna z najważniejszych inwestycji na polskim Bałtyku, budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, wkracza także w nowy etap, wraz z kolejnymi pozwoleniami oraz trwającymi postępowaniami ze stroną niemiecką.
BUDOWA TERMINALA KONTENEROWEGO W ŚWINOUJŚCIU W PEŁNI POTWIERDZONA
Zakończone
natomiast zostały prace nad modernizacją terminala promowego w
Świnoujściu. Został on w pełni przygotowany do obsługi transportu
intermodalnego.
KONIEC PRAC NA TERMINALU PROMOWYM W ŚWINOUJŚCIU
To
jednak nie wszystko. ZMPSiŚ jest bardzo zaangażowany w rozwój polskiej
morskiej energetyki wiatrowej. To właśnie na jego terenach w Szczecinie,
konkretnie na Ostrowie Grabowskim, powstać ma fabryka, w której
produkowane będą elementy wież wiatrowych oraz konstrukcje fundamentów
dla wież turbin wiatrowych. Produkowane elementy transportowane będą z
wykorzystaniem m.in. transportu morskiego.
W PORCIE SZCZECIN POWSTANIE FABRYKA WIEŻ WIATROWYCH
Co ciekawe, budowa fabryki morskich wież wiatrowych ruszyła już w Gdańsku. Realizują ją Agencja Rozwoju Przemysłu, GRI Renewable Industries i Baltic Towers. Zakład ma być zdolny do produkcji do 150 wież rocznie począwszy od drugiego kwartału 2025 roku.
UROCZYSTE WBICIE ŁOPATY POD BUDOWĘ FABRYKI MORSKICH WIEŻ WIATROWYCH W GDAŃSKU
A skoro już przy offshore jesteśmy – 2023 rok przyniósł rozstrzygnięcie w tzw. drugiej fazie koncesji na budowę morskich farm wiatrowych na polskim Bałtyku. Otrzymały je wyłącznie polskie firmy: PGE i Orlen. Podzieliły między siebie pulę 10 koncesji. Podczas specjalnej konferencji prasowej dowiedzieliśmy się także, że w Ustce ma powstać port instalacyjno-serwisowy, a Baltic Hub jest w rozmowach o przeładunkach elementów wież wiatrowych z PGE.
NOWE KONCESJE NA OFFSHORE TYLKO DLA PGE I ORLENU
Last but not least – pośród licznych konferencji, debat i spotkań, w 2023 roku szeroko komentowany był powrót BaltExpo. Powrót, ponieważ nowi organizatorzy zapowiadają, że chcą odbudować markę i renomę wydarzenia. Tegoroczna edycja zdecydowania wzbudziła zaciekawienie i rozbudziła apetyty na więcej.
BALTEXPO 2023. UDANY POWRÓT WAŻNEJ MARKI
fot. Depositphotos
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024