• <

2013-ty - rekordowym rokiem dla Portu Gdynia

Dodano: 14.02.2014

W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja podsumowująca miniony rok. Bilans jest co najmniej obiecujący – rekordowa ilość przeładunków i najwięcej podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej.

Na konferencji omówione zostały poszczególne zmiany, jakie zaszły w roku 2013. Zdecydowaną większość z nich należy określić jednoznacznie – sukces. Ale po kolei. Spośród najważniejszych wydarzeń wymieniono otwarcie nowego biurowca przy ul. Polskiej 13A (dawny 6-poziomowy magazyn Posti), czy podpisanie umowy z firmą Przembud Gdańsk S.A. na budowę magazynu wysokiego składowania przy ulicy Wiszniewskiego 27 w Gdyni. Na Nabrzeżu Śląskim z kolei stanąć ma czterokomorowy magazyn zbożowy, zgodnie z umową postawi go Mostostal. Ważne było zawarcie umowy z DORACO i UW SERVICE na dokonanie przebudowy Nabrzeża Szwedzkiego, która umożliwi cumowanie większych statków typu PANAMAX. Z firmą Tebodin Poland podpisana została z kolei umowa na wykonanie projektu nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim. Podobną umowę podpisano z firmą STRABAG dot. zagospodarowania rejonu Nabrzeża Bułgarskiego.

- W przyszłości Nabrzeże Bułgarskie ma być alternatywą dla nieomal każdego rodzaju ładunków, cumować tam mają różnego rodzaju jednostki, np. typu ro-ro, czy samochodowce – wyjaśnił Janusz Jarosiński, Prezes Zarządu Portu Gdynia. - Tym samym nabrzeże to odciąży w znaczny sposób wybrzeże Płw. Helskiego.

Przede wszystkim jednak nowe perspektywy rodzi przejmowanie Nabrzeża Gościnnego, którego część zakupiono od Stoczni Marynarki Wojennej. Przy powstaniu tam nowej obrotnicy możliwe będzie obsługa kontenerowych statków oceanicznych, np. z Chin. Port Gdynia ma zatem szansę mieć swój Deep Water Container Terminal. To jedna z największych inwestycji na Pomorzu ostatnich lat.

Nie można pominąć faktu wyposażenia Straży Pożarnej portu w nowoczesny sprzęt – więcej na ten temat w materiale filmowym.
 
Rekord pierwszy - przeładunki

W roku 2013 wielkość przeładunków w Porcie Gdynia osiągnął najlepszy wynik od 91. lat. Ogółem przeładowano o 1849,7 ton więcej niż w roku 2012, różnica jest korzystniejsza o 111, 7 proc..  Największy progres nastąpił tu w grupie drobnicowej. Z czego to wynika? Wpływ na pewno miały inwestycje dot. infrastruktury portowej (przebudowa nabrzeży, czy pogłębianie portu, modernizacja układu drogowo-kolejowego) oraz postępująca prywatyzacja, dzięki której wzrasta liczba ważnych partnerów biznesowych.

Rekord drugi - inwestycje  

W grudniu 2013 roku podpisano najwięcej umów inwestycyjnych z funduszy UE o łącznej wartości 210 mln zł. Jedna z nich dotyczy dofinansowania projektu przebudowy intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia na lata 2014-15. Rozbudowa układu torowego ma w efekcie doprowadzić do ograniczenia hałasu generowanego przez pojazdy zmotoryzowane oraz kolejowe składy towarowe. Poprawić ma się również stan środowiska – terminal ma zostać wyposażony w odpowiedni system kanalizacji wód opadowych oraz urządzenia oczyszczające, co uniemożliwi zanieczyszczanie gruntu i wód podziemnych. Podobnym dofinansowaniem objęty będzie projekt dot. poprawy infrastruktury dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu Gdynia. Dwie pozostałe spośród czterech podpisanych pod koniec minionego roku umów dotyczą przebudowy wspomnianych nabrzeży – Szwedzkiego i Bułgarskiego. Warto zaznaczyć, że oprócz zwiększenia możliwości przeładunkowych i poprawy warunków transportowych, również i tu bardzo silny nacisk ma zostać położony na uporządkowaniu gospodarki wodno-ściekowej.

Przypomnijmy również, iż wielkość nakładów inwestycyjnych w roku minionym (obejmujący zagospodarowanie infrastruktury, suprastruktury oraz zakup sprzętu) to niespełna 100 mln. zł, a ich realizacja objęła prawie 90 proc.

- Największą radość  sprawia mi właściwe wykorzystanie środków unijnych, z jednoczesnym uzyskiwaniem kolejnych dotacji – przyznał się w podsumowaniu prezes Jarosiński. - Właśnie dzięki temu nasz prąd inwestycyjny jest tak  szeroki.

Finalizowanie procesu prywatyzacji

- W roku 2014 ma się zakończyć ostatecznie proces prywatyzacji na terenie Portu Gdynia – obiecał na konferencji prezes Jarosiński w nawiązaniu do zmian w tym zakresie jakie zaszły w 2013.
I tak Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia Sp. z o.o. zostanie do czerwca 2014 przejęty przez szczecińską spółkę OT Logistics S.A. Spedycja Polska SPEDCONT Sp.z.o.o. przejął PEKAES S.A.
Zarząd ZMPG-a S.A. podjął również decyzję o zamknięciu procesu prywatyzacji Bałtyckiej Bazy Masowej sp. z o. o. Oczywiście zamykanie procesu prywatyzacji przyniesie dodatkowo kolejne zyski.    

Obawy obawami

W związku z nieuniknionym zwiększeniem tranzytu w Porcie Gdynia w najbliższych latach pojawiają się obawy związane z transportem samego przeładunku. „Wąskie gardło” połączenia kolejowego  pomiedzy Gdynią a Gdańskiem może zostać przeciążone. Koniecznością jest zatem wzbogacenie infrastruktury kolejowej oraz tras dla pojazdów dostawczych. Może to być długa i ciężka droga. Niepokoi wolny rozwój połączenia kolejowego pomiędzy Gdynią a Kościerzyną, gdzie właśnie na wysokości Kościerzyny mamy raz jeden tor, a dwa tamtejszy teren jest pagórkowaty.

-   Lobbujemy rozwój kolei, jednak wciąż uważam, że nie jest to lobbing wystarczający – przyznał prezes. - Obawiam się, że jeszcze do roku 2020 infrastruktura kolejowa, jakiej będzie potrzebował wtedy Port Gdynia nie będzie w pełni gotowa. Nasze obawy jednak idą w parze z konsekwentnym działaniem oraz wiarą w lepsze jutro.

Dzięki wieloletniej działalności inwestycyjnej, Port Gdynia utrzymuje silną pozycję wśród portów Morza Bałtyckiego.  Rok 2013 to potwierdził. Przypomniano, że w latach 2003 - 2013  ZMPG-a zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł, z czego ok. 687 mln zł pochodziło ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG-a S.A. i prywatyzacji spółek portowych) a ok. 76 mln zł  z funduszy europejskich. Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych  na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł. To bardzo dobra prędkość. Zatem dobra passa trwa.


DM

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.