Rada Ministrów podjęła 16 września decyzję o ogłoszeniu stanu klęski żywiołowej na objętych powodzią częściach województw dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego. Obszar objęty rozporządzeniem zmienia się w związku z rozszerzeniem zakresu o kolejne powiaty doświadczone kataklizmem. Artykuł aktualizowany.
Najgorsza sytuacja związana z powodzią panuje obecnie w Nysie, gdzie trwa ewakuacja ludności - ocenił w poniedziałek Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej nadbryg. Mariusz Feltynowski. Dodał, że od 13 września straż zanotowała w całym kraju 20 tys. interwencji związanych z usuwaniem skutków powodzi.
Od kilku dni Polska i jej sąsiedzi zmagają się z największymi od lat podtopieniami. Dziesiątki miast i mniejszych miejscowości zostało zalanych, a setki osób ewakuowano z zagrożonych obszarów. W wielu miejscach doszło do zerwania tam i zapór wodnych. Artykuł aktualizowany.
W związku z niżem genueńskim "Boris" znaczna część Polski zmaga się z ogromnymi ulewami i co za tym idzie wezbraniem rzek. Wiele miast i mniejszych miejscowości znalazło się pod wodą. Są już pierwsze ofiary żywiołu. Temat jest aktualizowany.
Udział gazu z Rosji w imporcie UE, który w ostatnich dwóch latach znacznie spadł, w 2024 r. znów rośnie – wynika z raportu opublikowanego w środę przez Komisję Europejską. Rosyjski gaz jest zastępowany surowcem z Norwegii i USA, które stały się jego największymi dostawcami do Unii.
Japonia zignorowała krytyków klimatu i zbudowała globalne imperium gazu ziemnego. Co sześć godzin, gdzieś na świecie, z portu wypływa ładunek skroplonego gazu ziemnego kontrolowany przez japońską firmę. Zbiornikowce, które obsługują jedną czwartą wszystkich dostaw LNG w świecie, stanowią jedynie czubek góry lodowej japońskiego imperium gazowego – twierdzi Stephen Stapczynski, reporter Bloomberg Green.
Większość statków wykorzystuje silniki diesla do napędu i wytwarzania energii, a duże statki oceaniczne są zazwyczaj napędzane wolnoobrotowymi silnikami wysokoprężnymi. Badanie DNV wykazało, że 25 tys. największych statków, czyli 30% światowej floty, odpowiadało za 80% emisji CO2 – informują autorzy najnowszego raportu DNV Maritime Forecast To 2050.
Port Hamburg utrzymał stabilne wyniki w pierwszej połowie 2024 roku, przeładowując 3,8 miliona TEU. Mimo trudności gospodarczych i problemów na szlakach w regionie Morza Czerwonego, ruch kontenerowy w porcie pozostał praktycznie bez zmian (-0,3 procent) w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. Zauważalny był również wzrost liczby zawinięć statków kontenerowych oraz rosnąca rola transportu kolejowego w obsłudze ruchu z zaplecza portowego.
Norwegia planuje wdrożyć niskoemisyjny i zielony wodór na dużą skalę we wszystkich trudnych do dekarbonizacji sektorach w kraju oraz wesprzeć transformację energetyczną w Europie i na świecie. Zarówno unijna jak i norweska strategia wodorowa, uznają ten surowiec za niezbędny do osiągnięcia społeczeństwa o zerowej emisji netto do 2050 r. W Polsce mamy strategię, kilka dolin wodorowych i parę stacji tankowania szarym wodorem.
Grupa CMA CGM w II kwartale br. utrzymuje dynamikę przychodów mimo zakłóceń na głównych połączeniach liniowych. Zysk operacyjny w drugim kwartale spadł co prawda o 4% rok do roku, ale kondycja firmy jest wciąż świetna. CMA CGM nadal modernizuje i rozwija flotę statków. Nowe statki są nowocześniejsze, innowacyjne i przyjazne dla środowiska. CMA CGM uczestniczy aktywnie w dekarbonizacji żeglugi.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów