W 2024 r. do portów we wschodniej części regionu Morza Bałtyckiego powróci więcej linii wycieczkowych. Ponadto kilka portów, w tym mniejsze, spodziewa się wzrostu liczby zawinięć w tym roku w porównaniu z rokiem ubiegłym – wynika z opublikowanej niedawno analizy rynku Cruise Baltic.
Polski eksport w 2023 r. wyniósł 351 mld EUR, a wartość produktów importowanych do Polski zbliżyła się do 340,5 mld EUR – podał GUS w połowie lutego br. W 2023 r. nastąpił nieznaczny spadek wartości towarów i usług eksportowanych do krajów Unii Europejskiej. Istotnie zwiększył się eksport do krajów rozwijających się.
Członkowie CruiseBritain zakończyli 2023 r. z sukcesami i wysokimi dochodami portów i miast. Port Dover uzyskał tytuł „Best UK Departure Port”, a Port Belfast zakończył rok z tytułem „Best UK & Ireland Port of Call”. Ponad 460 zawinięć statków wycieczkowych i 2,6 miliona pasażerów odwiedzających Southampton przyniosło gospodarce lokalnej i regionalnej ponad 1 mld funtów.
Pireus odwiedziło około 1,5 mln pasażerów. Terminal pasażerski Valletta na Malcie obsłużył prawie 900 tys. pasażerów. Przy nabrzeżach pasażerskich w Barcelonie statki cumowały ponad 770 razy. Dotarło na nich do stolicy Katalonii prawie 3,5 mln pasażerów. Skorzystały porty i działający w nich agenci morscy, miasta i regiony. Euro szerokim strumieniem popłynęło do tour operatorów, handlarzy pamiątkami, budżetów miast nadmorskich.
Pierwsze informacje touroperatorów potwierdzają, że w 2023 r. liczba pasażerów statków wycieczkowych wzrosła do 106% w stosunku do poziomu z 2019 r. Statki pasażerskie wybrało około 31,5 mln morskich turystów – szacuje Cruise Lines International Association (CLIA).
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych w porcie morskim w Dziwnowie opublikowano w czwartek na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Obecnie taki plan nie obowiązuje.
Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
Zajmująca się turystyką podwodną amerykańska firma OceanGate zawiesiła wszystkie operacje eksploracyjne i komercyjne, jak podała na swojej stronie internetowej. Jest to efekt tragicznej, czerwcowej wyprawy łodzi Titan, która w wyniku awarii implodowała podczas turystycznego rejsu w pobliżu wraku transatlantyku Titanic, zabijając wszystkich pasażerów. Głośna sprawa zelektryzowała opinię publiczną i podniosła debatę odnośnie bezpieczeństwa morskiego, a także kontroli realizacji komercyjnych rejsów w głębiny morskie.
Pandemia COVID i napaść Rosji na Ukrainę wywołały ogromną falę niepewności i niestabilności na całym świecie. Biznes morski ma charakter międzynarodowy. Każdego, kto działa na arenie międzynarodowej, dotykają wstrząsy geopolityczne. W transporcie morskim nadchodzące lata będą koncentrować się na uzyskaniu zerowej emisji i neutralności klimatycznej. Branża morska jest układem bardzo złożonym. Jest dynamiczna i szybko się rozwija, co z kolei sprawia, że takie przedsięwzięcie jak Nor-Shipping jest bardzo ważne.
W dniach 10-12 listopada w prowincji Hainan w Chinach odbył się siódmy Międzynarodowy Szczyt Przybrzeżnej Energetyki Wiatrowej, którego organizatorem była firma Shanghai Electric Wind Power Group Co.
Jacek Siewiera: Musimy zwrócić naszą uwagę w stronę Bałtyku
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa rozwija się. Formacja kupuje drony i planuje dalsze wydatki
V Polsko-Katarskie Forum Nowych Technologii. Zawarto porozumienie o współdziałaniu w branży stoczniowej
Wyjątkowy pokaz ukraińskiej korwety na próbach morskich. Kijów nie ogranicza się tylko do dronów
Royal Navy wysyła okręt aby wspomóc ofiary huraganu Beryl