• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024
nauta_2024
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Angielskie polisy ubezpieczeniowe – sytuacja po Brexit

Kluby P&I oraz inni ubezpieczyciele zobowiązań z tytułu odpowiedzialności cywilnej („liability insurance”) są często przedmiotem tzw. „actio directa” (ang. „direct action”). Istota tego typu działań prawnych sprowadza się do tego, iż uprawniony do odszkodowania, w związku ze zdarzeniem objętym umową ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, może (na podstawie prawa właściwego dla miejsca z wystąpienia roszczenia) dochodzić roszczenia bezpośrednio od ubezpieczyciela (a nie od ubezpieczającego/ubezpieczonego, bezpośredniego sprawcę

29.07.2024, 10:49
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – „zabrudzenie” konosamentu/LOI

Jedną z trzech funkcji konosamentu jest potwierdzenie ilości oraz stanu ładunku przyjętego do przewozu. W obrębie tej funkcji dochodzi często do istotnego sporu pomiędzy przewoźnikiem, wystawcą konosamentu a frachtującym (stroną ładunkową). W interesie przewoźnika jest zamieścić w konosamencie nie tylko precyzyjne informacje dotyczące ilości, rodzaju i jakości załadowanego towaru, ale również odnotować wszelkie zauważone w trakcie załadunku uszkodzenia i ubytki ładunku.

11.07.2024, 11:25
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – wycofanie statku z czarteru

Przez umowę czarteru na czas armator zobowiązuje się za wynagrodzeniem (opłatą czarterową „hire”) oddać czarterującemu statek do komercyjnej eksploatacji.

21.06.2024, 10:43
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Konosament a uprawnienia czarterującego

W naszym artykule „Konosament a umowa czarteru" rozpoczęliśmy analizę relacji prawnych pomiędzy umową czarteru a wystawionym w związku z daną umową czarteru, konosamentem.

03.06.2024, 10:34
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”

W tradycyjnym systemie common law, terminowa płatność „hire” (opłaty czarterowej), jakkolwiek należąca do kluczowych obowiązków czarterującego, nie stanowi warunku istotnego umowy czarteru na czas.

08.04.2024, 15:55
Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie

Platforma, ale przygodowa, a nie wiertnicza. Arabia Saudyjska przygotowuje nową atrakcję turystyczną

Arabia Saudyjska planuje stworzenie pierwszego na świecie „ośrodka turystyki przygodowej” na środku morza. Ma on się mieścić na platformie morskiej w Zatoce Perskiej.

18.01.2024, 15:11
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I

Konosament, zarówno w klasycznym systemie common law, jak i pod rządami Reguł Hague-Visby 1924/1968/1979 – (COGSA 1971), stwarza domniemane przyjęcie na statek przez przewoźnika określonego ładunku do przewozu w takiej ilości i stanie jak to uwidoczniono w konosamencie.

17.03.2023, 11:20
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część II

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – zmiany do Umowy („Modifications”). Część I rozpoczęliśmy omawianie procedury zmian warunków umowy o budowę statku, określonych zazwyczaj jako „Modifications”. W niniejszym opracowaniu poruszona zostanie procedura kontraktowa, mająca zastosowanie w przypadku, w którym propozycje zmian kontraktowych zaproponowane przez armatora/inwestora/„Buyer”, nie są zaakceptowane przez stocznię, lub strony nie są w stanie uzgodnić takich zmian warunków kontraktu.

25.02.2023, 08:29
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Czarter na czas – warunki płatności hire

W naszym artykule Czarter na czas - hire (opłata czarterowa) rozpoczęliśmy analizę prawną warunków czarterowych oraz, w ogólniejszym ujęciu common law, płatności „hire” (opłaty czarterowej).

17.02.2023, 09:59
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – wniesienie uwag („zabrudzenie”) konosamentu

Konosament, jako dokument przewozowy, spełnia niezwykle istotną rolę, między innymi, w ewidencjonowaniu i dokumentacyjnym potwierdzaniu wszelkich danych ładunkowych, towaru, który jest przedmiotem przewozu a szerzej transakcji handlowych w międzynarodowym obrocie gospodarczym.

03.02.2023, 15:46

Dziękujemy za wysłane grafiki.