• <
CSL_1100X200_jpg_2024
nauta_2024
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polskie Ratownictwo Okrętowe ma nowe szefostwo

Monika Maria Lisatowicz obejmuje stery w Polskim Ratownictwie Okrętowym. Z funkcji prezesa po niespełna czterech latach ustąpił Tadeusz Hatalski.

29.07.2024, 11:30
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

W Gdańsku zakończyła się operacja wydobycia dźwigu, który runął do kanału portowego

W nocy z soboty na niedzielę zakończyła się operacja podnoszenia dźwigu, który w piątek po południu wskutek wichury runął do kanału portowego w Gdańsku – poinformował Urząd Morski w Gdyni. Żegluga na kanale jest możliwa.

30.06.2024, 20:19
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Resort infrastruktury: plan ws. powrotu statków pod polską banderę

Obniżenie kosztów pracy na statkach zarejestrowanych w Polsce ma umożliwić powrót statków pod polską banderę - poinformował w środę podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Paweł Krężel z Ministerstwa Infrastruktury.

22.05.2024, 16:17
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?

Co roku Polska traci około 8 mld zł z powodu tego, że polska flota handlowa pływa pod obcymi banderami – to najkrótsza konkluzja konferencji „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!”, która odbyła się Wydziale Nawigacyjnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni 24 kwietnia 2024 roku.

28.04.2024, 23:55
Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu

Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG

24 kwietnia 2024 roku na Wydziale Nawigacyjnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni pod auspicjami Uczelni z udziałem reprezentantów świata nauki, biznesu oraz gospodarki morskiej odbyła się konferencja pn. „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!”

24.04.2024, 16:30
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Jak funkcjonuje gospodarka morska w obliczu zmieniającej się sytuacji geopolitycznej?

Podczas szóstej edycji Forum Wizja Rozwoju jeden z paneli dotyczył ogólnej kondycji gospodarki morskiej w Polsce i zmian wynikających z sytuacji geopolitycznej. Dyskutowano o szansach i możliwościach dla tego obszaru, a także nie udało się pominąć kwestii, które wymagają pewnych zmian i interwencji.

20.06.2023, 15:15
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

30-ta rocznica zatonięcia promu Jan Heweliusz - wspomnienie

To było 30 lat temu. Pamiętam tę noc. Akurat kilka dni wcześniej wróciłem z morza i byłem w domu. W nocy wiatr tłukł po oknach tak, że spać się nie dało. A rano usłyszałem w radiu, że na Bałtyku, w pobliżu wyspy Rugia, zatonął prom Jan Heweliusz. Znałem ten statek dobrze. Kilka lat wcześniej pracowałem na nim, naprzód jako II-gi oficer, a potem jako pierwszy i starszy oficer. Wyspę Rugia też pamiętałem i pamiętam do dzisiaj.

13.01.2023, 09:44
Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu

"Przywrócić polską banderę". Książka kapitana Tadeusza Hatalskiego już dostępna

– Nie mając polskiej bandery, tracimy ekonomicznie. Jeśli państwo ma być traktowane na forum międzynarodowym poważnie, musi mieć flotę pod swoją banderą – przekonuje kapitan Tadeusz Hatalski, autor właśnie wydanej książki "Przywrócić polską banderę".

22.08.2022, 23:12
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Trybunał Sprawiedliwości oraz interesy Polski i polskich marynarzy

Marynarze zatrudnieni na statkach pod wygodnymi banderami przez lata nie mieli ubezpieczeń społecznych (i nadal nie mają). Było tak, ponieważ według prawa państw wygodnych bander, pracowników (w tym wypadku marynarzy) można zatrudniać bez zabezpieczeń społecznych. Dopiero wyrok TSUE z maja 2019r. oddał marynarzy zatrudnionych przez armatorów unijnych na statkach wygodnych bander, we władanie prawa miejsca zamieszkania tych marynarzy.

08.02.2021, 09:13
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Projekt „Bandera i TSUE”

Polski świat żeglugowy boryka się z wieloma problemami, m.in. takimi jak brak elektronicznego rejestru statków, brak nowoczesnych regulacji dotyczących hipoteki morskiej, nadmierna i mało przyjazna żegludze biurokracja, skomplikowane przepisy rejestrowe itd.…. Niemnie podstawowe problemy, od których rozwiązania należy rozpocząć naprawę stanu rzeczy, są dwa:

16.11.2020, 09:17

Dziękujemy za wysłane grafiki.