90 kilometrów od wybrzeży Izraela odkryto starożytny statek handlowy spoczywający od 3,3 tys. lat na głębokości 1,8 km. Przewoził setki amfor. Dwie z nich właśnie wydobyto - poinformowały w czwartek władze Izraelskiego Urzędu Starożytności (Israel Antiquities Authority - IAA).
Nie ma już zawodów męskich, kobiety nie tylko zdobywają nowe obszary zawodowe, ale także podbijają tradycyjnie męskie dziedziny. Jednym z najbardziej fascynujących przykładów jest rosnąca liczba kobiet, które z pasją i niemałą determinacją zajmują się budową jachtów.
Budowa i eksploatacja łodzi od najdawniejszych czasów odgrywały istotną rolę w życiu nadrzecznych społeczeństw. Umożliwiały one zarobek, transport, komunikację, rekreację, a w razie zagrożenia - ucieczkę. Nie inaczej było nad Wisłą. Wystawa w tczewskim oddziale Narodowego Muzeum Morskiego ukazuje typowe konstrukcje rybackie i komunikacyjne z dolnego i środkowego odcinka rzeki. Prezentowany jest także dorobek współczesnych szkutników oraz środowiska i wydarzenia promujące wiślane tradycje.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt rozporządzenia dotyczący zmiany przebiegu granicy portu morskiego w Kamieniu Pomorskim w woj. zachodniopomorskim. Zmiana ma umożliwić m.in. planowaną przebudowę portu w tej miejscowości, leżącej nad Zalewem Kamieńskim. Ma to wpłynąć na jej ożywienie gospodarcze.
Naukowcy z Japonii i Wietnamu wykazali, że płaskie pokrywy dziobowe statków mogą zmniejszyć ogólny opór wiatru o prawie 40%, prowadząc do pokaźnych oszczędności paliwa. Wyniki badań opublikowali w piśmie "Ocean Engineering".
W Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie zakończyło się trwające pięć miesięcy niezwykłe przedsięwzięcie, czyli projekt „Władek”. Pracownicy Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku zbudowali łódkę wiślaną wzorowaną na tradycyjnych nieszawkach, które w XX w. przybyły na dolną Wisłę wraz z rybakami i szkutnikami z Kujaw.
Absolwenci szkół podstawowych wciąż chętniej wybierają naukę w szkołach średnich niż edukację w szkołach branżowych. Tymczasem rynek pracy ma inne potrzeby i młodzież wykształcona w konkretnym kierunku ma większą szansą na dobrze płatną i stabilną pracę niż absolwenci liceum, nieposiadający konkretnych umiejętności.
W Polsce przybywa marin, które wypełnione są nowoczesnymi jachtami i starymi szkutami. Żeglarstwo to nie tyle moda, co przede wszystkim pasja. To również ogromna szansa dla szkutników, którzy mają pełne ręce roboty i zarabiają naprawdę dobrze zarówno u producentów przy budowie nowych jachtów, jak i serwisując jednostki zbudowane przed laty. – To fach, który ma przed sobą ogromne perspektywy rozwoju – uważa Robert Nalewaj.
Już tysiące lat temu nasi dalecy przodkowie trudnili się szkutnictwem. Wielkie odkrycia geograficzne, międzykontynentalny handel i polityka oraz prowadzenie wojen - historia świata w dużej mierze oparta jest na żegludze. Wszystko to dzięki ludzkiej odwadze, pomysłowości i przede wszystkim… drewnu. O historii wykorzystywania tego materiału w szkutnictwie oraz jego zaletach użytkowych opowiadają eksperci firmy JAF Polska.
W całej Europie brakuje szkutników, którzy potrafią budować łodzie z drewna w tradycyjny sposób. A trudno sobie wyobrazić chociażby Wenecję z gondolami zbudowanymi z laminatów. Właśnie rozpoczął się międzynarodowy projekt, mający na celu wskrzeszenie nauczania w zawodzie szkutnika. Oczy prestiżowych uczelni zwrócone są na inicjatywę Uniwersytetu w Murcji, wspomaganą przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz goleniowską firmę TTS, która dała przykład łączenia biznesu ze edukacją.
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku zostanie zamknięty w nocy z soboty na niedzielę
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi