Albania oficjalnie zwolniła tankowiec transportujący produkty ropopochodne, zatrzymany w lutym 2023 pod podejrzeniem łamania sankcji nałożonych na handel rosyjską ropą.
Szwajcarska firma energetyczna Axpo zawarła dziesięcioletnią umowę na czarter statku do bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG), co sprzyja idei zielonej zmiany energetycznej przemysłu morskiego. Statek, który ma rozpocząć działalność w 2025 r., odegra kluczową rolę w przyspieszeniu przechodzenia branży na bardziej zrównoważone źródła energii. Projekt będzie realizowany we Włoszech i będzie obejmował wdrożenie innowacyjnej i zrównoważonej technologii do ciągłych operacji statek-ciężarówka.
W drugim kwartale 2023 r. na całym świecie miało miejsce ponad 1200 incydentów manipulowania lokalizacją (GNSS) przez operatorów statków. 63% wszystkich statków omijających sankcje zostało zidentyfikowanych jako powiązane z Rosją. To dwa z wielu godnych uwagi spostrzeżeń z raportu ryzyka firmy Windward, która śledzi ruch statków, wykorzystując sztuczną inteligencję Maritime AI™.
W 11. pakiecie wymierzonych w Rosję sankcji unijnych znajdują się też takie, które ponownie biorą na cel rosyjski handel ropą za pośrednictwem dróg morskich.
Z Chin wypłynął zakupiony przez ONZ-owską agencję tankowiec, który ma być kluczowym elementem zapobieżenia katastrofie ekologicznej u wybrzeży Jemenu.
Rosja zaczęła przeładowywać olej napędowy metodą ze statku na statek (ship-to-ship, STS) w pobliżu afrykańskich portów, szukając nowych dróg sprzedaży, jak podają obserwatorzy i dane Refinitiv Eikon. To kolejna próba ominięcia embarga na rosyjskie produkty naftowe funkcjonującego od 5 lutego br.
Po 42 latach wytężonej pracy, zasłużony dla Lotos Petrobaltic S.A. wielozadaniowy holownik Bazalt opuścił 16 marca nabrzeże po raz ostatni. Zakończył swoją służbę dla morskich górników naftowych i został przekazany nowemu właścicielowi.
Wenezuelska państwowa spółka naftowa PDVSA w poniedziałek załadowała supertankowiec ogromną ilością ropy naftowej i paliwa dla Kuby. Ma to pomóc wyspiarskiemu, objętemu sankcjami państwu przezwyciężyć kryzys energetyczny oraz powtarzającymi się przerwami w dostawach prądu.
Reuters twierdzi, że Rosjanie przepompowują ropę naftową ze statku na statek na Zatoce Gdańskiej.
Załadunek rosyjskiej ropy Urals metodą ze statku na statek (ship-to-ship, STS) osiągnął w styczniu rekordowy poziom, ponieważ traderzy zaczęli przenosić ładunki na większe jednostki, aby długodystansowe wysyłki do Azji były bardziej opłacalne.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów