Władze kluczowego, litewskiego portu podpisały umowę z estońską firmą Baltic Workboats na dwie nowe, hybrydowe łodzie pilotowe. Będą one towarzyszyć statkom wpływającym i wypływającym z portu. Trafić do niego mają w ciągu półtora roku od zawarcia zamówienia.
Żegluga wycieczkowa z trudem, ale rośnie też na Bałtyku. Wycieczkowce mają w tym roku zawinąć ponad 100 razy do Estonii, co oznacza, że to równie popularna destynacja, co Polska.
Przedsięwzięcie Euroguard jest dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Obronnego (EDF). Baltic Workboats koordynuje konsorcjum 23 firm i instytutów badawczych z Francji, Hiszpanii, Holandii, Włoch, Norwegii, Polski, Danii, Belgii, Szwecji, Hiszpanii i Estonii. Całkowity budżet projektu wynosi 95 milionów euro, z czego 65 milionów euro pochodzi od Komisji Europejskiej i 30 milionów euro od krajów uczestniczących i samych firm.
Wolumen ładunków przeładowywanych w terminalach należących do spółki Port of Tallin spadł w 2023 roku aż o 29%. Wpływ na to miały sankcje na Rosję i Białoruś oraz ogólne spowolnienie gospodarcze. O 13% wzrosła natomiast liczba pasażerów.
Estonia postawiła na ekologię i ogłosiła, że najnowszy prom rozpocznie wprowadzanie do eksploatacji nowej generacji statków energooszczędnych. Prom z napędem elektryczno-wodorowym wprowadzony zostanie na początek na połączenie Virtsu-Kuivatu. Na start Estonia pozyskała 40 mln euro ze środków Europejskiego Funduszu Modernizacyjnego oraz wpływów z handlu emisjami CO2.
Baltic Workboats (BWB) i Damen Shipyards podpisały umowę partnerską dotyczącą programu budowy statku do transportu załogi, Fast Crew Supplier (FCS) 2710, w zakładzie BWB na wyspie Saaremaa w Estonii. Wraz z otwarcoem Morza Bałtyckiego jako obszaru szybkiej ekspansji dla branży morskiej energetyki wiatrowej, budowa tych jednostek ma zwiększyć dostępność oferty zarówno dla regionu bałtyckiego, jak i innych rynków europejskich.
Estoński Urząd Ochrony Konsumentów i Dozoru Technicznego (TTJA) poinformował, że weszło w życie rozporządzenie, na mocy którego zostanie w tym roku przeprowadzone postępowanie w sprawie pozwoleń na budowę morskich farm wiatrowych. Na jesieni mają być zorganizowane pierwsze aukcje dla obszarów, którymi zainteresowany jest więcej niż jeden deweloper.
Estoński Urząd Ochrony Konsumentów i Regulacji Technicznych (TTJA) jeszcze w marcu powinien rozpocząć prace w związku z planowaną organizacją postępowań dla morskich farm wiatrowych, związanych z otrzymaniem pozwolenia na budowę. W marcu powinny pojawić się pierwsze ogłoszenia.
Celem estońskiego kompleksu portowego jest bycie najbardziej innowacyjnym intermodalnym hubem na Morzu Bałtyckim, obsługującym zarówno pasażerów jak i zróżnicowaną paletę ładunków. Obecnie jest on też jednym z motorów napędowych estońskiej gospodarki.
Viking Line odpowiada na zwiększone zapotrzebowanie przewozów na trasie Tallinn-Helsinki oraz na zgłaszane przez pasażerów prośby. Fiński operator uruchomi dodatkowe kursy na tej popularnej linii.
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku zostanie zamknięty w nocy z soboty na niedzielę
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi