W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Masz pomysł na innowacyjny projekt w sektorze morskiej energii odnawialnej? Skorzystaj z możliwości, jakie daje projekt ELBE Eurocluster! Drugi nabór już trwa, a na uczestników czekają fundusze do 60 tys. euro, wsparcie ekspertów oraz szansa na ekspansję na rynki zagraniczne. Zgłoś się i wzmocnij swoją pozycję na arenie międzynarodowej!
Norwegia planuje wdrożyć niskoemisyjny i zielony wodór na dużą skalę we wszystkich trudnych do dekarbonizacji sektorach w kraju oraz wesprzeć transformację energetyczną w Europie i na świecie. Zarówno unijna jak i norweska strategia wodorowa, uznają ten surowiec za niezbędny do osiągnięcia społeczeństwa o zerowej emisji netto do 2050 r. W Polsce mamy strategię, kilka dolin wodorowych i parę stacji tankowania szarym wodorem.
Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku zwyżkują w piątek, ale zmierzają do zakończenia tygodnia ze spadkiem. Oznaki słabszego wzrostu popytu na surowiec na świecie przeważały nad obawami o zakłócenia dostaw na Bliskim Wschodzie.
Udział w rynku 4 operatorów terminali, którzy są powiązani z przewoźnikiem, nadal rośnie i wzrósł 38,2 % w 2021 r. do 40,5 % w 2023 r. Podobna sytuacja ma miejsce wśród operatorów liniowych, z których 4 dominuje na rynku przewozów kontenerów. Operatorzy portów morskich i terminali muszą wziąć jeszcze pod uwagę fakt, że logistycy optymalizują morskie trasy dowozu obliczając ślad węglowy dla każdego towaru od drzwi do drzwi.
Gigant żeglugi otworzył w Fredericia, największym porcie kontenerowym w południowej Danii i jednym z największych w kraju pod względem importu i eksportu, nowy magazyn. Ma to zapewnić dalszy rozwój firmy ale też wzmocnić rozwój infrastruktury portowej z racji na rosnącą ilość przeładunków. Posłuży też dostosowaniu się do wprowadzanych norm środowiskowych.
Kryzys bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym konsekwentnie nadal wzmacniał rynki przewozów ładunków suchych masowych, a także żeglugę zbiornikowcą. Działo się to za sprawą znacznie większych wymaganych do przepracowania przez statki tzw. tonomil. Co stanie się z rynkiem, jeśli konflikty ucichłyby i zwiększone potrzeby przewozowe nie zostaną zastąpione zdrowym i intensywnym wzrostem gospodarczym, a więc i powiększoną międzynarodową wymianą handlową?
Stocznia Ulstein Verft przekazała 25 lipca firmie Olympic nowy statek CSOV, Olympic Boreas. Oparty na projekcie ULSTEIN SX222 od Ulstein Design & Solutions AS był budowany również w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.
Zapotrzebowanie na LPG dla sektora grzewczego zostanie w całości pokryte z wydobycia i produkcji Orlenu - poinformował w środę dyrektor obszaru regulacji Orlenu Jakub Ruszel. Dodał, że koncern rozbudowuje też o 50 proc. zdolności przeładunkowych terminala w Szczecinie.
Zapraszamy do odsłuchania kolejnego odcinka Polish Offshore Wind Podcast. Tym razem gościem Patryka Zbroi jest Dominika Taranko, Wiceprezeska i Dyrektor Zarządzająca Wind Industry Hub.
Rynki na falach. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 25-29/2024)
Ukraińskie siły specjalne zniszczyły rosyjski kuter za pomocą morskiego drona na Krymie
W Chinach zbudowano pierwszego na świecie pięciometrowego robota-rekina wielorybiego
Rosyjski samolot zwiadowczy nad Bałtykiem. NATO poderwało myśliwce
Podatki marynarskie Polska – Dania. Wymiana informacji podatkowych w 2024 roku
Rybak złowił pierwszego w historii zaginionego rekina Lego