Na Morzu Czarnym zapaliły się wszystkie ukraińskie platformy wiertnicze kontrolowane przez Rosję, znane jako platformy Bojki - poinformował w poniedziałek kanał Krymskij Wietier (pol.: Krymski Wiatr) na Telegramie, powołując się na dane ze zdjęć satelitarnych.
Doniesienia o udziale Polski w zniszczeniu Nord Stream to sensacyjny scenariusz, który jest nieprawdziwy - podkreślił wiceszef MSZ Andrzej Szejna . "To stanowisko MSZ: Polska nie ma w ogóle nic wspólnego ze zniszczeniem Nord Stream" - oświadczył wiceminister w radiu TOK FM.
Choć od czasu ataku sił Izraela na port Al-Hudajda kontrolowany przez bojowników Huti wspieranych Iran ci mocno ograniczyli swoje ataki na żeglugę na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej, wciąż dochodzi do agresji wymierzonej w statki. Agencje bezpieczeństwa morskiego poinformowały, że dwa tankowce z ropą naftową zostały zaatakowane we wtorek nieopodal zachodniego wybrzeża Jemenu, niemniej żaden z nich na szczęście nie odnotował uszkodzeń.
Na wodach Zatoki Meksykańskiej odbyło się szkolenie Sił Powietrznych USA w zakresie zwalczania zagrożeń morskich. W ich ramach testując systemy i uzbrojenie, dokonały zatopienia statku-celu w postaci jednostki ro-ro wycofanej z użytku.
Jak poinformowały służby prasowe szyickich bojowników Huti kontrolujących zachodnie terytorium Jemenu, na obszarze Zatoki Adeńskiej rakiety ich stronnictwa miały 4 sierpnia uderzyć na statek. Ponadto chwalili się rzekomym zestrzeleniem amerykańskiego drona MQ-9 Reaper. W obu przypadkach nie ma potwierdzenia tych rewelacji, niemniej wskazuje to na ich powrót do działań przeciwko żegludze dwa tygodnie po ataku Izraela na port Al-Hudajda.
Niedawna odpowiedź Izraela na ataki rakietowe nie powstrzymała jemeńskich bojowników od dalszych prób uderzeń w to państwo oraz zakłócania międzynarodowej żeglugi w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej. Huti kontynuują także użycie bezzałogowych pojazdów nawodnych przeciwko statkom i okrętom, licząc na kolejny sukces swoich działań. Międzynarodowa koalicja stara się to im uniemożliwić nie tylko chroniąc statki, ale też niszcząc ich instalacje "w samoobronie".
Jak podaje Zarząd Portów Antwerpia-Brugia, całkowita przepustowość w pierwszych sześciu miesiącach tego roku wyniosła 143 mln ton, co stanowi wzrost o 3% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Dzieje się tak pomimo trwających napięć geopolitycznych i wyzwań stojących przed branżą morską na świecie. Rozpatrując każdy rodzaj produktów ze względu na jego rodzaj sytuacja nie wygląda tak różowo, niemniej zarząd stara się pozytywnie patrzeć w przyszłość i inwestuje w infrastrukturę portową.
Dziś operatorzy transportu morskiego, gestorzy ładunków, operatorzy terminali i ich klienci muszą trzymać się za kieszenie. 2025 r. będzie kolejnym rokiem podwyżek w transporcie morskim. Powód jest istotny, bowiem armatorzy i operatorzy statków zapłacą 1,345 miliarda EUR kar w 2025 r. w ramach FuelEU. Obliczeń dokonano na podstawie analizy kondycji technicznej 13 tys. statków powyżej 5 tys. gt, które pływają do portów UE/EOG – alarmuje OceanScore, działająca w Hamburgu firma technologiczna.
Chińska firma transportowa Cosco Shipping Lines poinformowała, że w morze wyszły jej dwa nowe nabytki, statki ro-ro z napędem dwupaliwowym Liao He Kou (IMO: 9991757) i Min Jiang Kou (IMO: 9991771). Mają być one największymi jednostkami tego typu, posiadającymi silniki zgodne z ideą dekarbonizacji branży morskiej.
Republika Południowej Afryki odwołała rejs swojej fregaty Amatola na paradę do Petersburga, tłumacząc się niespodziewanymi naprawami. Odmawiając Rosji, prezydent Cyril Ramaphosa zaprosił we wtorek prezydenta USA Joe Bidena do złożenia wizyty państwowej w RPA.
Chiny i Filipiny obrzucają się oskarżeniami ws. zderzenia okrętów
Szwecja. Sabotaż w kopalni metali ziem rzadkich
Odszkodowania marynarskie: Czas ma znaczenie!
Naukowiec: Bałtyk wyraźnie się ogrzewa; przybywa fitoplanktonu, ubywa tlenu
Odszkodowania marynarskie: prawne ABC po wypadku na statku
17 statków na pokładzie półzanurzalnej jednostki. Nietypowy transport do Afryki