W pierwszej połowie 2024 r. import ropy naftowej drogą morską na rynek Unii Europejskiej wzrósł o 1,2% r/r do 238,0 mln ton, co stanowiło 21,4% światowego handlu. Unia Europejska jest obecnie drugim co do wielkości morskim importerem ropy naftowej na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny.
Chińskie przedsiębiorstwo NewNew Shipping Line uruchomiło na początku lipca br. nowy szlak handlowy o nazwie Arctic Express nr 1, który przebiega przez Północny Szlak Morski (NSR) – podała służba prasowa gubernatora i rządu Obwodu Archangielskiego. Trasa ma długość 1200 km koleją i 6600 mil morskich drogą morską, a jej przebycie zajmuje 20–25 dni, co znacznie skróci czas dostaw w porównaniu z tradycyjnymi trasami – informuje operator. W 2024 r. tym korytarzem multimodalnym planuje się przewieźć ponad 20 tys. TEU.
Ukraina wstrzymała dostawy ropy naftowej od rosyjskiego Łukoila. Ministerstwo Gospodarki w Bratysławie potwierdziło w czwartek, że ropa od tego dostawcy nie płynie do rafinerii Slovnaft, ale firma ma zapewnione dostawy z innych źródeł. Łukoil jest objęty ukraińskimi sankcjami.
Okręty rosyjskiej Floty Pacyfiku weszły na Morze Czerwone i kieruje się w stronę zachodniego wybrzeża Jemenu, gdzie regularnie dochodzi do ataków na statki, przeprowadzanych przez jemeńskich bojowników. Cele Rosjan związane z zabezpieczeniem żeglugi budzą wielkie kontrowersje z racji na to, że Huti nie kryją się z sympatią do nich i zapowiadali, że nie będą atakować ich jednostek morskich.
Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).
Rosyjskie statki nieprzerwanie eksportują zboże i ropę naftową, wykorzystując technikę wyłączania systemów identyfikacji. Technika przemytu jest bardzo prosta. Statki załadowane w portach rosyjskich docierają z ładunkami do zaprzyjaźnionych portów – wykazało wspólne dochodzenie Lloyd's List, Bellingcat i Scripps News. Greccy armatorzy przewożą rosyjską ropę i produkty, wykorzystując luki prawne.
Jeszcze zanim wygasła umowa zbożowa, umożliwiająca eksport zboża z Ukrainy drogą morską, firmy ubezpieczeniowe zapowiedziały, że rozważają możliwość rewizji ryzyk w stosunku do armatorów kierujących statki na Morze Czarne. Oznacza to jednoznacznie, że transport morski czeka podniesienia stawek ubezpieczeniowych za statek i ładunek.
Po raz pierwszy od czasu nałożenia przez G7 limitu cenowego na handel morski rosyjskimi produktami naftowymi, cena ropy Ural wzrosła powyżej 60 dolarów za baryłkę, co powinno spowodować odejście zachodnich usługodawców z tego segmentu.
Jedenasty pakiet sankcji UE wobec Rosji dotyczy głównie kwestii związanych z przeciwdziałaniem obchodzeniu sankcji. Wprowadza nowe ograniczenia na zawijanie do europejskich portów rosyjskich statków, zakaz wykorzystywania rosyjskich przyczep (zgodnie z postulatem Polski) oraz przepisy zakazujące eksportu określonych produktów do państw trzecich, które są wykorzystywane do obchodzenia sankcji UE - wynika z informacji PAP.
Podczas szóstej edycji Forum Wizja Rozwoju jeden z paneli dotyczył ogólnej kondycji gospodarki morskiej w Polsce i zmian wynikających z sytuacji geopolitycznej. Dyskutowano o szansach i możliwościach dla tego obszaru, a także nie udało się pominąć kwestii, które wymagają pewnych zmian i interwencji.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Sukcesy polskich żeglarzy – 12 medali na mistrzostwach świata i Europy
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju