Po alarmujących doniesieniach o tym, że Terminal Andreas w Porcie Szczecin zostanie sprzedany amerykańskiej firmie produkującej kleje i przestanie przeładowywać zboża, pojawiły się oficjalne informacje o planach inwestora. Terminal ma w dalszym ciągu przeładowywać produkty agro, ale ma też być rozbudowany i poszerzyć paletę towarów.
Ostatnie tygodnie zdają się potwierdzać, iż prognozy wzrostów rynków frachtowych i czarterowych mogą stać się już w najbliższych miesiącach faktem. Prognozy bazują na planach i sygnałach płynących z innych branż oraz rynków.
Przewozy produktowcami spadły w ostatnim czasie na niektórych rynkach. Popyt na transport produktów jednak się utrzymuje ze względu na popyt przemysłu chemicznego oraz transportu. Popyt na przewozy tego typu zbiornikowcami utrzymuje się również ze względu na konieczność pokonywania dłuższych tras. Zagrożenia atakami Huti w Zatoce Adeńskiej sprawiło, że wzrosło zapotrzebowanie na tonomile pokonywane przez pracowite floty produktowców.
Od wielu tygodni rosną ceny transportu morskiego. Średnia cena transportu kontenera jest dziś o ponad 250 proc. wyższa niż rok temu, a koszty mogą rosnąć dalej, co utrudnia handel i walkę z inflacją. Za wiele produktów będziemy płacić więcej, zmniejszą się także zyski sprzedawców detalicznych. Zyskują natomiast firmy spedycyjne – akcje Maersk wzrosły ponad 8 proc. w ciągu ostatniego tygodnia.
Światowy handel LPG odnotowuje stałą poprawę w ciągu ostatnich dwóch lat, po bardzo słabym roku 2021. Całkowity eksport morski LPG w 2023 roku wzrósł o 3,6% rok do roku do 144,4 mln ton, wynika z danych LSEG – podaje Banchero Costa. Import LPG do Polski wzrósł o 6,5% w stosunku do 2022 r. do 2,625 tys. ton – ustaliła Polska Organizacja Gazu Płynnego. W pierwszym kwartale 2024 roku światowy eksport LPG wzrósł do 37,3 mln ton.
Większa dostępność OZE do produkcji wodoru oraz wsparcie państwa dla odchodzenia od produkcji wodoru w oparciu o paliwa kopalne - to priorytety działań, na jakie wskazuje Orlen w opublikowanym w poniedziałek raporcie o perspektywach rynku wodoru do 2040 r.
Kilka dni temu ruszył pociąg po torach nowo zbudowanej linii kolejowej łączącej Zatokę Perską z Morzem Kaspijskim. Zapewnia połączenie krajów przygranicznych Morza Kaspijskiego i Azji Środkowej z Oceanem Indyjskim. We wstępnej fazie połączenie umożliwi transport 7 mln ton towarów, a docelowo 10 mln ton. Znaczenie połączenia rośnie niebywale z chwilą ograniczenia żeglugi w Zatoce Adeńskiej i rosnącej wymiany między Rosją, Iranem oraz Indiami.
W najnowszym raporcie dotyczącym rynku energetyki wiatrowej, TGS, wiodący światowy gracz na rynku energii odnawialnej podał, że szacunkowy globalny cel to uzyskiwanie ponad 800 GW rocznej mocy produkowanej w elektrowniach wiatrowych. Takie dane podaje we wstępie do Market Overview Report firma analityczna 4C Offshore. Chiny przodują w instalacjach, ale to morza wokół Wielkiej Brytanii są najbardziej atrakcyjne dla rozwoju pływających farm wiatrowych.
Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Na temat znaczenia tej inwestycji w kontekście bezpieczeństwa 19 czerwca doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz rozmawiał z prezydent Gdyni Aleksandrą Kosiorek oraz burmistrzem Rumi Michałem Pasiecznym.
Ilość ropy naftowej i produktów naftowych przepływających wokół Przylądka Dobrej Nadziei, położonego na południowym krańcu Afryki, wzrosła o prawie 50% w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. w porównaniu ze średnią w 2023 r., ponieważ statki handlowe ominęły wąskie gardła na Bliskim Wschodzie.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości