Szwecja stała się 45. członkiem największego na świecie partnerstwa na rzecz bezpieczeństwa morskiego, Połączonych Sił Morskich (Combined Maritime Forces, CMF), mającego siedzibę w Bahrajnie.
„Piechotą po stoczni” to wspomnienia i refleksje Krzysztofa Piotrowskiego, który próbował na bazie Stoczni Szczecińskiej zbudować holding, który utrzyma się na powierzchni rynku. Musiał żeglować nie tylko w trudnym otoczeniu rynkowym, ale omijać rafy polskiej transformacji gospodarczej. Podejmowano próby ratowania polskich dużych stoczni różnymi metodami. Dziś wiemy, że zawiodły wszystkie sposoby ratowania polskiego przemysłu produkcji statków w formie, która funkcjonowała w gospodarce nakazowo-rozdzielczej.
"Inwestujemy pieniądze europejskie w dwóch wymiarach. Pierwszy z nich to polityka spójności i fundusze strukturalne, a drugi to Krajowy Plan Odbudowy. Fundusze te przekładają się na bardzo konkretne inwestycje. W wakacje inwestujemy pieniądze z pierwszego wniosku o płatność z KPO, po wakacjach złożymy kolejne wnioski" - powiedział wiceminister Jan Szyszko.
W minionym roku przez polski rynek venture capital (VC) przepłynęło 2,1 mld złotych – taką sumę polskie i zagraniczne fundusze zainwestowały w 399 rodzimych, innowacyjnych przedsiębiorstw. Daleko nam jeszcze do statusu tzw. startup nation, jednak nasz kraj posiada wystarczający potencjał, aby w przyszłości taki tytuł uzyskać.
Szef MSZ Radosław Sikorski uważa, że potrzebne jest wzmocnienie relacji transatlantyckich poprzez strategiczną komunikację na temat UE w USA. W dokumencie skierowanym do stolic "27-ki" i unijnych instytucji, który widziała PAP, minister przekonuje m.in., że Amerykanie powinni wiedzieć ile miejsc pracy powstaje w ich krajowym przemyśle dzięki Europie.
120 lat temu, 6 lipca 1904 r. zmarł w Baku (Azerbejdżan) Witold Zglenicki, inżynier górnik-geolog zwany „polskim Noblem”; wynalazca platformy wiertniczej, pionier pozyskiwania ropy naftowej spod morskiego dna, filantrop, jeden z największych mecenasów nauki i kultury w tysiącletniej historii Polski.
Geopolityka, gospodarka, technologia – wszystkie czynniki, które wpływają na funkcjonowanie branży morskiej zmieniają się niemal z miesiąca na miesiąc. Jak powinna wyglądać ewolucja stoczni? W jaki sposób mają odnaleźć się w nowej rzeczywistości? Czy sytuacja geopolityczna wymusi większą rywalizację, czy większą współpracę? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poszukamy w branżowym gronie podczas tegorocznej edycji konferencji na morzu „Rejs z GospodarkaMorska.pl”.
Pomimo konkurencyjnego krajobrazu, w którym poruszają się firmy z łańcucha dostaw dla energetyki wiatrowej, można wyczuć dużą chęć zaangażowania w otwarty dialog na temat wspólnych wyzwań. Mimo mocnej konkurencji i rywalizacji o najlepsze rozwiązania firmy z branży wiatrowej chcą wspólnie wspierać transformację energetyczną. O perspektywach współpracy z tzw. „Tier 1” dyskutowano podczas Międzynarodowego Dnia Dostawców organizowanego przez Wind Industry Hub na Konferencji PSEW w Świnoujściu.
W Warszawie ponownie spotkali się przedstawiciele sił zbrojnych, władz oraz przedstawicieli przemysłu morskiego i zbrojeniowego. Kolejna edycja wydarzenia jest okazją do rozmów na temat znaczenia morza w gospodarce państwa i jego systemie bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście obecnych inwestycji w energetykę na morzu, transport oraz rozwój marynarki wojennej.
Katarzyna Romantowska-Jaskólska to Dyrektorka Zarządzająca Damen Engineering Gdańsk. W rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl opowiada o perspektywie branży morskiej na zrównoważony rozwój i swoich doświadczeniach w zawodzie.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Sukcesy polskich żeglarzy – 12 medali na mistrzostwach świata i Europy
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju