Wciąż nie brakuje emocji w związku z informacją o opóźnieniu rozpoczęcia przetargu bądź wybraniu oferenta w zakresie dostarczenia polskiej Marynarce Wojennej nowych okrętów podwodnych w ramach programu "Orka". W przeszłości było to tematem zapytań i interpelacji poselskich. Tym razem swoją przedstawił... były minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.
Ogłoszone na początku lipca informacje o zakończeniu wstępnych konsultacji rynkowych w sprawie nabycia okrętów podwodnych w ramach programu „Orka” obudziły nadzieję, że po ponad roku od ogłoszenia wdrożenia przedsięwzięcia nastąpił oczekiwany postęp. Ten wciąż nie następował, a informacje o braku zatwierdzenia rekomendacji Agencji Uzbrojenia wywołały falę negatywnych komentarzy w Internecie.
Minister Obrony Niemiec Boris Pistorius zapowiada, że Marynarka Wojenna Niemiec (Deutsche Marine) wzbogaci się o cztery kolejne okręty podwodne typu 212CD. Koszt przedsięwzięcia wynosi 4 mld euro. Nowe jednostki zwiększają portfel zamówień do łącznie sześciu. Co istotne, podobne są proponowane Polsce w ramach programu "Orka".
Pięciu marynarzy z Dywizjonu Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów brało udział w Międzynarodowym Programie Edukacji i Szkolenia Okrętów Podwodnych Marynarki Wojennej Republiki Korei. Polscy "Podwodnicy" biorą udział w wielu przedsięwzięciach zagranicznych celem zdobywania wiedzy i doświadczenia. To też okazja zapoznać się z siłami podwodnymi innych państw.
Z końcem czerwca Agencja Uzbrojenia miała zakończyć trwające od roku wstępne konsultacje rynkowe w sprawie zakupu okrętów podwodnych w ramach programu "Orka". Teraz pojawia się oczekiwanie na dalszy przebieg prac, w tym podanie firm zaproszonych do udziału w przetargu.
Koncern ze Szwecji poinformował, że zbudowany w 1989 roku okręt podwodny serii A17 HSwMS Södermanland został zwodowany w jego stoczni w Karlskronie, co jest ukoronowaniem intensywnych prac związanych z przywróceniem tej jednostki do służby po latach pozostawania w rezerwie. W 2019 roku ten jak i bliźniaczy HSwMS Östergötland były przedmiotem polsko-szwedzkich, nieudanych rozmów w sprawie nabycia rozwiązania pomostowego dla sił podwodnych Marynarki Wojennej RP.
Podczas trwającej od 15 do 18 czerwca wizyty niemieckiego okrętu podwodnego typu 212A, U-31, odbyło się spotkanie ambasadorów Niemiec Viktora Elblinga i Norwegii Øysteina Bø z załogą oraz przedstawicielami kadry dowódczej polskiej Marynarki Wojennej. Była to okazja do omówienia wspólnych działań oraz zacieśniania relacji w ramach utrzymywania bezpieczeństwa morskiego.
Zapowiadane zakończenie wstępnych konsultacji rynkowych w związku z programem "Orka" jest okazją do zwiększania zainteresowania tematem okrętów podwodnych. Obecnie jedyna jednostka tej klasy w polskiej Marynarce Wojennej, ORP Orzeł, po latach remontów jest wdrażana do regularnej służby. W związku z tym nie tylko regularnie wychodzi w morze, ale też w ramach tego schodzi na coraz większe głębokości.
Od roku trwają wstępne konsultacje rynkowe w związku z "Orką", programem zakupu okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Z racji na znaczenie tego przedsięwzięcia dla sił morskich oraz stanu potencjału podwodnego formacji, jest to obecnie jeden z najbardziej komentowanych i kontrowersyjnych programów rozwojowych morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel przekazał informacje na temat planowanych inwestycji i programów związanych z modernizacją Wojska Polskiego. Jedna z podanych informacji dotyczy programu "Orka", związanego z dostarczeniem polskiej Marynarce Wojennej okrętów podwodnych.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Sukcesy polskich żeglarzy – 12 medali na mistrzostwach świata i Europy
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju