• <
mewo_2022
nauta_2024
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

"Puls Biznesu": Gazprom ma zapłacić Polsce 174,5 mln zł

Za niewydanie UOKiK kontraktów dotyczących budowy Nord Stream 2 rosyjski gigant ma ponieść karę. To pierwszy sukces naszego urzędu w tym konflikcie - donosi piątkowy Puls Biznesu.

06.07.2024, 14:51
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Umowa o budowę statku – „prevention principle”

W naszych opracowaniach, dotyczących „liquidated damages”: Umowa o budowę statku – rozliczenie "liquidated damages"; Umowa o budowę statku – „liquidated damages” [Część 1]; Umowa o budowę statku – „liquidated damages” [Część 2]; Umowa o budowę statku – „liquidated damages” [Część 3], omówiliśmy po krótce instytucję common law, zwaną „prevention principle”.

01.07.2024, 21:00
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – wycofanie statku z czarteru

Przez umowę czarteru na czas armator zobowiązuje się za wynagrodzeniem (opłatą czarterową „hire”) oddać czarterującemu statek do komercyjnej eksploatacji.

21.06.2024, 10:43
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Siły zbrojne Filipin: nasz marynarz poważnie ranny w kolizji z chińską strażą przybrzeżną

Siły zbrojne Filipin potwierdziły we wtorek wieczorem czasu lokalnego, że żołnierz marynarki wojennej tego kraju "doznał poważnych obrażeń" po tym, gdy chińska straż przybrzeżna "celowo staranowała z dużą prędkością" statek podczas misji rotacyjnej i uzupełniania zapasów na Morzu Południowochińskim.

18.06.2024, 13:49
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Konosament a uprawnienia czarterującego

W naszym artykule „Konosament a umowa czarteru" rozpoczęliśmy analizę relacji prawnych pomiędzy umową czarteru a wystawionym w związku z daną umową czarteru, konosamentem.

03.06.2024, 10:34
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – czy armator będzie płacić za paliwo statkowe?

Arbitraż w Londynie przyniósł niezwykle ciekawą i w zasadzie przełomową decyzję dotyczącą płatności za paliwo statkowe (bunkier) w ramach czarteru na czas [London Arbitration (28/22)]. Stwierdził on, iż w przypadku dostawy bunkru na statek znajdujący się w czarterze na czas, zarówno czarterujący jak i armator (właściciel rejestrowy statku/czarterujący bare-boat), będą solidarnie odpowiedzialni względem dostawcy paliwa za dokonanie płatności.

26.05.2024, 21:15
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Obserwowali porty? Oskarżeni o szpiegostwo na rzecz Rosji stanęli przed sądem

Przed Sądem Okręgowym w Lublinie ruszył w poniedziałek proces Maksyma L. i Uladzislaua P., których prokuratura oskarża o udział w zorganizowanej grupie przestępczej i szpiegostwo na rzecz Rosji. Członkowie grupy instalowali kamery przy trasach kolejowych, obserwowali lotniska i porty morskie.

20.05.2024, 20:37
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Sąd nie uchylił uchwały "połączeniowej" Lotosu z Orlenem - wyrok prawomocny

Sąd Apelacyjny w Łodzi podtrzymał orzeczenie sądu pierwszej instancji i nie stwierdził nieważności uchwały w sprawie połączenia z PKN Orlen z Grupą Lotos. Wyrok jest prawomocny. Uchylenia uchwały domagali się akcjonariusze byłej Grupy Lotos. Sąd pierwszej instancji oddalił powództwo w całości.

15.05.2024, 15:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Niemieckie porty w kryzysie, a strategia ich ratowania rozczarowuje

Niemieckie porty morskie znajdują się w kryzysie. Od lat ich wolumeny przeładunków są coraz niższe, a w ubiegłym roku spadły do poziomu sprzed dwóch dekad. Przez osłabienie konkurencyjności, problemy strukturalne, zaniedbania w zakresie modernizacji i rozbudowy infrastruktury liniowej (głównie kolejowej), a także digitalizacji czy automatyzacji porty RFN tracą klientów – zarówno rodzimych, jak i zagranicznych – na rzecz rywali z państw sąsiednich.

07.05.2024, 22:31
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego

Kwestia wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego („stright bill of lading”) stwarzała zawsze istotne wątpliwości prawne w systemie prawa angielskiego. U podstaw tych trudności leży status prawny tego dokumentu przewozowego.

06.05.2024, 10:31

Dziękujemy za wysłane grafiki.