Equinor i Polenergia podpisały umowy na transport i instalację fundamentów oraz morskich stacji elektroenergetycznych dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prace na morzu w latach 2026-2027 wykona spółka Heerema Marine Contractors, wykorzystując m.in. statek z dźwigiem o dużej nośności (heavy lift crane). Morskie farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 o łącznej mocy 1440 MW zasilą zieloną energią ponad 2 miliony gospodarstw domowych.
Pomimo konkurencyjnego krajobrazu, w którym poruszają się firmy z łańcucha dostaw dla energetyki wiatrowej, można wyczuć dużą chęć zaangażowania w otwarty dialog na temat wspólnych wyzwań. Mimo mocnej konkurencji i rywalizacji o najlepsze rozwiązania firmy z branży wiatrowej chcą wspólnie wspierać transformację energetyczną. O perspektywach współpracy z tzw. „Tier 1” dyskutowano podczas Międzynarodowego Dnia Dostawców organizowanego przez Wind Industry Hub na Konferencji PSEW w Świnoujściu.
Jumbo Offshore usunęło dwa monopale na tajskiej morskiej farmie wiatrowej Yunlin w Tajwanie. Załoga Jumbo Offshore wykonała pracę, wykorzystując swój statek dźwigowy Fairplayer, który przybył z Europy.
Dominion Energy ogłosił 22 maja, że pierwszy fundament monopala dla 2,6-gigawatowej morskiej farmy wiatrowej Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), największej morskiej farmy wiatrowej budowanej w USA, został zainstalowany około 29 mil od wybrzeża Virginia Beach. Monopal zainstalował Orion, ciężki statek dźwigowy należący do DEME Group.
Po tym, jak w zeszłym roku chiński producent turbin wiatrowych ogłosił sukces w pracach nad turbiną o mocy 20 MW, zachodni dostawcy postanowili nie brać udziału w wyścigu za wszelką cenę i skupić się na mniejszych, ale – ich zdaniem – bardziej optymalnych pod różnymi względami turbinach.
MOL Drybulk zawiera umowę na transport morski z JFE Engineering na budowę statku przeznaczonego do transportu elementów fundamentów dla morskich turbin wiatrowych. Jednostka ma być pierwszym w Japonii, przybrzeżnym, modułowym transportowcem przewożącym który będzie przeznaczonym do prac przy budowie morskich farm wiatrowych.
Fabryka monopali w stoczni Navantia Seanergies w Fene (A Coruña), zbudowana przez Windar Renovables i Navantia Seanergies wykonała swoje pierwsze zamówienie na nowy rodzaj fundamentów dla farm wiatrowych na morzu.
Jedną z wymagających części procesu instalacji wiatraków na morzu jest dostarczenie na odpowiednie miejsce ich elementów. Pomysł, nad którym pracuje Fairplay Towage Polska, może znacznie ułatwić to zadanie.
Equinor i Polenergia podpisały finalne umowy z dostawcą fundamentów dla morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III. Holenderska spółka SIF Netherlands B.V. wyprodukuje dla obu projektów 100 monopali. Monopale to kluczowe komponenty, niezbędne do realizacji inwestycji o strategicznym znaczeniu dla polskiej transformacji energetycznej.
Dynamicznie rozwijająca się morska energetyka wiatrowa będzie potrzebowała statków instalacyjnych. Rynek jack-up’ów dla morskich farm wiatrowych jest uważnie obserwowany. Podpisywane są wciąż nowe kontrakty. Dzieje się to mimo zakłóceń na rynku MEW, wycofywania się z niektórych kontraktów i zmian w przetargach na nowe instalacje.
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk