W amerykańskim porcie w miejscowości Corpus Christi odbyła się ceremonia przekazania do służby kolejnego okrętu klasy LCS (Littoral Combat Ship), który wszedł w skład sił morskich USA. Jest to przedostatnia jednostka z budowanej od 2006, kontrowersyjnej serii okrętów, uważanych przez wielu specjalistów za nieudaną.
Ponad 600 gości i blisko 450 członków załogi przypłynęło właśnie do Portu Gdynia na pokładzie luksusowego wycieczkowca Seven Seas Mariner.
Z racji na wyzwania współczesności oraz lata zaniedbań władze w Ottawie zdecydowały się na wielki program modernizacji sił morskich państwa. 28 czerwca zainaugurowano budowę pierwszego niszczyciela serii River, która ma stać się w przyszłości trzonem Canadian Royal Navy.
Ostatni miesiąc pierwszego kwartału roku to nie tylko nadal napięta sytuacja międzynarodowa na wielu akwenach świata, skutkująca ograniczonym bezpieczeństwem żeglugi i pierwszymi śmiertelnymi ofiarami wśród cywilnych marynarzy, ale również jedna z największych katastrof z udziałem statku handlowego w ostatnich latach. Zderzenie dużego kontenerowca oceanicznego z mostem w Baltimore USA, bo o tym wypadku mowa będzie miało szereg wielopłaszczyznowych konsekwencji.
W stoczni w Mobile amerykański oddział Austal dostarczył zamawiającemu okręt obrony wybrzeża (Litoral Combat Ship, LCS), przyszły USS Kingsville (LCS 36). To 18, przedostatnia jednostka kontrowersyjnego typu Independence, który zdaniem wielu specjalistów jest wielkim niewypałem koncepcji szybkich okrętów przeznaczonych do działań przybrzeżnych.
Aker BioMarine wprowadził bezzłogowca do wsparcia połowów kryla antarktycznego. Norweska firma zajmująca się pozyskiwaniem kryla Aker BioMarine odebrała nowy bezzałogowy pojazd nawodny (USV) w celu wsparcia połowów na Antarktydzie.
Hiszpańskie służby ustaliły lokalizację statku rybackiego Villa de Pitanxo, który 15 lutego 2022 r. zatonął podczas sztormu w pobliżu Nowej Funlandii, na północnym wschodzie Kanady. Miejsce katastrofy potwierdzono w ramach misji nadzorowanej przez hiszpański wymiar sprawiedliwości.
Straż Wybrzeża Islandii (Landhelgisgæsla Íslands) udzieliła 19 kwietnia br. pomocy małemu statkowi towarowemu, który osiadł na mieliźnie u wybrzeży Islandii. Służby monitorowały stan jednostki pod kątem zagrożenia zanieczyszczenia morskiego. To przykład działań małej, ale istotnej formacji tego wyspiarskiego kraju.
Minął Dzień Kobiet i znowu zrobiło się cicho o rosnącej roli pań w gospodarce morskiej. Właśnie w marcu szwedzka firma żeglugowa Furetank Rederi AB poinformowała, że Therese Boman zrobiła kolejny krok w swojej karierze. Pierwsza pani kapitan przejęła w Furetank dowodzenie zbiorikowcem Fure Vinga. To chemikaliowiec (18 tys. dwt, ponad 12,7 tys. GT) o długości 150 m i szerokości 23 m.
Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów