W amerykańskim porcie w miejscowości Corpus Christi odbyła się ceremonia przekazania do służby kolejnego okrętu klasy LCS (Littoral Combat Ship), który wszedł w skład sił morskich USA. Jest to przedostatnia jednostka z budowanej od 2006, kontrowersyjnej serii okrętów, uważanych przez wielu specjalistów za nieudaną.
W zakładzie amerykańskiego oddziału australijskiego koncernu stoczniowego Austal odbyła się ceremonia wodowania USS Pierre (LCS 38). To 23. i zarazem ostatni okręt klasy Littoral Combat Ship budowany w Mobile w stanie Alabama. Przez kolejne kilka miesięcy będzie trwało doposażanie jednostki i przygotowanie jej do prób morskich, które rozpocząć się mają jeszcze w tym roku.
Niepowodzeniem miały zakończyć się plany przekazania Grecji przez Amerykanów znacznej ilości używanego sprzętu wojskowego w ramach tzw. pakietu Blinkena. Jak się okazuje, Ateny zdecydowały się na rezygnację z tego wydawałoby się intratnego przedsięwzięcia po zapoznaniu się z jego stanem. Choć góra darmowego sprzętu wydawała się na pierwszy rzut oka atrakcyjna, na przeszkodzie miał stanąć stan oferowanego wyposażenia i koszt przywrócenia jego sprawności bojowej. Dotyczyło to również kontrowersyjnych okrętów typu Freedom.
Amerykański oddział australijskiej firmy dokonał 18 maja aktu chrztu USS Pierre. To ostatni okręt kontrowersyjnej klasy LCS (Littoral Combat Ship), która przez wielu specjalistów jest uważa za nieudaną. Mimo to Austal konsekwentnie kończy pracę nad tym przedsięwzięciem i niedawno ogłosił zatwierdzenie kontraktu na jednostki rozpoznawcze oznaczone jako T-AGOS-25.
Włoska firma z branży stoczniowej podpisała kontrakt na budowę dwóch kolejnych fregat dla US Navy. W jej stoczni Fincantieri Marine Marinette, znajdującej się w USA, zostało zaplanowanych sześć okrętów tej klasy. Aktualnie trwa budowa pierwszej z nich.
W stoczni Fincantieri Marine Marinette odbyła się 12 kwietnia ceremonia położenia stępki pod budowę pierwszego od wielu lat okrętu klasy fregata, jaki znajdzie się w składzie US Navy. USS Constellation (FFG-62) należy do serii opartej na francusko-włoskiej platformie FREMM, a jego planowana dostawa ma nastąpić w 2029 roku.
W dniach 4-6 kwietnia 2024 roku w Seaside Park Hotel w Kołobrzegu odbyło się XI Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego. W trakcie wydarzenia odbyły się debata z udziałem ekspertów oraz wykłady prelegentów. Była to okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń oraz rozwijania współpracy w branży morskiej.
Trwające napięcie na Oceanie Spokojnym w związku z ćwiczeniami sił morskich Australii, Filipin, Japonii i USA staje się kolejnym elementem międzynarodowej rywalizacji w tej domenie morskiej. Chiny uznają obecność okrętów na obszarze spornym za prowokacje, gdy z kolei państwa partnerskie podkreślają, że przestrzegają prawa do swobody żeglugi i przelotów oraz poszanowania praw morskich na mocy prawa międzynarodowego, odzwierciedlonej w Konwencji Narodów Zjednoczonych o Prawie Morza (UNCLOS).
Pentagon poinformował, że w 2026 roku nie dojdzie do dostarczenia pierwszej z sześciu oczekiwanych fregat typu Constellation. Wyzwaniem przy budowie okazały się braki kadrowe, co wpisuje się w problemy branży stoczniowej w USA.
Australijski koncern poinformował, że otrzymał niewiążącą, wstępną ofertę od Hanwha Ocean, której celem byłoby zakupienie akcji spółki. W grę wchodzi dalsza ekspansja południowkoreańskiego giganta, któremu na drodze może stanąć interes narodowy Australii oraz bezpieczeństwo tamtejszej branży stoczniowej.
8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma nowego szefa sztabu
W Austrii utrzymuje się poważna sytuacja powodziowa
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
Energetyka idzie na północ. Jak się w tym odnaleźć?
Pierwokup w portach bublem legislacyjnym? - wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
UWAGA: Ubezpieczenie społeczne polskich marynarzy - projekt przepisów