Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.
Przez Gdynię przechodzi około 30% eksportu polskich zbóż. W ciągu ostatnich lat największa część przypadała na terminal zbożowy w Porcie Gdynia. Ten jednak miał jednocześnie szczęście i pecha – szczęście, bo trwają inwestycje, które docelowo zwiększą jego możliwości. Pecha, bo spowodowały one problemy z operatorami, które w końcu doprowadziły do kontrowersji na poziomie politycznym. Może się jednak okazać, że problem się jeszcze nasili.
Kukurydza wysypana z pociągu w Kotomierzu (kujawsko-pomorskie) ma trafić do Irlandii - poinformował PAP Kamil Duda, członek zarządu firmy Ecco Rail, odpowiadającej za transport. Nie uczestniczymy w imporcie ukraińskiego zboża do Polski – podkreślił.
W Kotomierzu k. Bydgoszczy zakończyło się zbieranie ukraińskiej kukurydzy wysypanej z wagonów na tory, a pociąg towarowy odjechał. Pracownik firmy zabezpieczającej transport przekazał PAP, że nie udało się zebrać ok. 30 ton.
W 2023 roku w Porcie Kołobrzeg przeładowane zostało 277,8 tys. ton ładunków. To aż o 63% więcej niż w 2022 roku.
Po trzech miesiącach przerwy do kołobrzeskiego portu znów wjechał pociąg towarowy z ukraińską kukurydzą. Testowy transport 1,8 tys. ton kukurydzy to zapowiedź kolejnych dostaw.
W ubiegłym tygodniu z Ukrainy wypłynęło najmniej od początku roku statków z produktami rolnymi - poinformował Ukraiński Klub Biznesu Agrarnego (UCAB). Ukraiński eksport jest blokowany przez rosyjskie inspekcje.
Władze chce dofinansować transport pszenicy i kukurydzy do portów nadbałtyckich. Stawki będą uzależnione od odległości od portów. Najwięcej do tony zboża dopłaci się we wschodnich i południowych województwach.
Polska stała się dla Ukrainy głównym partnerem handlowym w 2022 r.; największym odbiorcą eksportu i drugim dostawcą pod względem obrotów - zwrócili uwagę analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Np. eksport oleju napędowego z Polski do Ukrainy wzrósł o 74 proc.
Ceny pszenicy na krajowym rynku pozostają niskie. To konsekwencja m.in. małego popytu na pasze wskutek spadku pogłowia świń i redukcji stad drobiu ze względu na ptasią grypę, a także spadków cen ziarna na giełdach światowych - poinformowała we wtorek Izba Zbożowo-Paszowa.
European Energy zainteresowane rozwojem zielonych paliw w ramach polskiego programu offshore
Utworzenie parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry ma wspierać turystykę i ochronę przyrody
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri