Kwiecień to kolejny miesiąc, w którym dochodziło do groźnych ataków na statki handlowe, które w mniejszej ilości, ale nadal kontynuują swoje podróże przez Morze Czerwone oraz Zatokę Adeńską. Jak podają międzynarodowe źródła analityczne, w tym Clarksons Research takich przejść statków w zależności od ich typów jest o wiele mniej niż wcześniej. Chodzi o spadki rzędu od około 70 % do nawet 90 % statków różnych typów przepływających mniej przez te niebezpieczne rejony w stosunku do okresu grudnia 2023 roku.
Filipińskie służby zatrzymały japoński statek do przewozu węgla na swoich wodach. Sęk w tym, że wygląda na to, że nie potwierdziły się żadne podejrzenia w kierunku jednostki i nie do końca wiadomo, co z nią dalej począć.
W Chinach doszło do zderzenia kontenerowca linii Evergreen z mniejszym masowcem. Mniejsza jednostka jest poważnie uszkodzona, ale załogę bezpiecznie ewakuowano.
Straż Wybrzeża Grecji opublikowała na serwisie YouTube nagranie wejścia komandosów na zbiornikowiec Arina 1 (IMO 9246463, MMSI 511100469). Członkowie załogi statku przetrzymywali trzech inspektorów mających dokonać wyceny statku przed zakupem przez innego armatora. Sytuacja wiąże się z szeregiem perturbacji wokół jednostki, wokół której ponownie narobiło się wiele szumu.
Młodzież ma pełne ręce roboty, ale nie narzeka. Zadania wykonuje z uśmiechem na ustach i – co ważne – bardzo dobrze – relacjonuje dziennikarz Gazety Pomorskiej Marek Weckwerth, który płynie żaglowcem „Pogoria" razem ze stypendystami marszałka województwa.
Na szlakach żeglugowych na Morzu Czerwonym w okolicach Jemenu oraz Somalii ponownie po długoletniej przerwie zrobiło się bardzo niebezpiecznie. Powaga sytuacji w tym regionie w ostatnich tygodniach stawała się coraz bardziej odczuwalna na całym świecie i będzie miała konsekwencje dla międzynarodowej żeglugi. W listopadzie doszło bowiem do sporej ilości incydentów związanych z ryzykami wojny, a nawet porwaniem załogi wraz ze statkiem. To na skutek gorących wydarzeń, które dzieją się na Bliskim Wschodzie.
W październiku doszło przede wszystkim bardzo głośnego z polskiej perspektywy zderzenia masowca PŻM – m/s Polesie z innym, brytyjskim frachtowcem. Jak się później okazało polski statek doznał niewielkich uszkodzeń, z kolei druga jednostka w konsekwencji zderzenia – zatonęła. Były też niestety ofiary tego wypadku. Miesiąc październik nie pozostawał jednak bez innych zdarzeń szkodowych odnotowywanych na całym świecie.
Kolejny miesiąc roku – wrzesień, nie pozostał bez różnorodnych i niebezpiecznych zdarzeń szkodowych w żegludze. Ponownie dochodziło najczęściej do pożarów i kolizji. Zdarzyły się również wejścia na mieliznę i inne wypadki morskie. Łącznie we wrześniu odnotowano całkiem sporo, bo aż 76 wypadków morskich (w sierpniu odnotowano 65 takich zdarzeń).
W miesiącu sierpniu międzynarodowy rynek ubezpieczeń morskich odnotował 65 zgłoszonych i zarejestrowanych wypadków morskich. W lipcu było ich 76, natomiast w czerwcu 55. Jak zatem wyglądał ostatni miesiąc pod względem wypadków oraz incydentów na morzach i oceanach świata w większych szczegółach? Jakie były trendy i szczegóły najważniejszych i najbardziej medialnych zdarzeń? Z czym się to wiązało? O najważniejszych wydarzeniach ubiegłego miesiąca w telegraficznym skrócie w naszym cyklicznym, comiesięcznym raporcie.
Protest mieszkańców Gdańska z powodu zanieczyszczeń pyłem z portu
Prysmian ma zrealizować zlecenie na połączenie kablowe między Majorką z Hiszpanią
The Tall Ships Races w Morskim Centrum Nauki
Paralotniarz wpadł do morza w Poddąbiu
Viaro Energy przejmuje aktywa Shell i ExxonMobil w południowej części Morza Północnego w Wielkiej Brytanii
Podatki marynarskie Polska – Dania. Wymiana informacji podatkowych w 2024 roku