• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024
nauta_2024
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Konsolidacja w portach i na morskich szlakach. Polskie porty i terminale pod presją zmian

Udział w rynku 4 operatorów terminali, którzy są powiązani z przewoźnikiem, nadal rośnie i wzrósł 38,2 % w 2021 r. do 40,5 % w 2023 r. Podobna sytuacja ma miejsce wśród operatorów liniowych, z których 4 dominuje na rynku przewozów kontenerów. Operatorzy portów morskich i terminali muszą wziąć jeszcze pod uwagę fakt, że logistycy optymalizują morskie trasy dowozu obliczając ślad węglowy dla każdego towaru od drzwi do drzwi.

30.07.2024, 21:40
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do szczytów z 2022 r.

Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do poziomów z połowy 2022 r., osiągając w zeszłym tygodniu 5901 dolarów za 40-stopowy kontener - poinformowała firma Allianz Trade. Wskazała, że powodem tych wzrostów są głównie napięcia geopolityczne w rejonie Morza Czerwonego.

24.07.2024, 14:26
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

1,3 miliarda euro kar dla armatorów w 2025 r. po uruchomieniu programu FuelEU Maritime

Dziś operatorzy transportu morskiego, gestorzy ładunków, operatorzy terminali i ich klienci muszą trzymać się za kieszenie. 2025 r. będzie kolejnym rokiem podwyżek w transporcie morskim. Powód jest istotny, bowiem armatorzy i operatorzy statków zapłacą 1,345 miliarda EUR kar w 2025 r. w ramach FuelEU. Obliczeń dokonano na podstawie analizy kondycji technicznej 13 tys. statków powyżej 5 tys. gt, które pływają do portów UE/EOG – alarmuje OceanScore, działająca w Hamburgu firma technologiczna.

18.07.2024, 19:45
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Grecka żegluga i porty na ekologicznym kursie. Żegluga będzie płacić około 420 milionów euro rocznie

Regulacje IMO i UE będą kosztować grecką żeglugę przybrzeżną 420 mln euro rocznie. Mimo to, niedawno Grecki Urząd Statystyczny ELSTAT stwierdził, że dostrzega pozytywne sygnały dla greckiej żeglugi po 2024 r.

16.07.2024, 22:13
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Branża offshore wind przedstawiła swoje oczekiwania w Senacie

10 lipca odbyło się posiedzenie Morskiego Zespołu Parlamentarnego pod przewodnictwem Senatora Kazimierza Kleiny. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele resortów: Klimatu i Środowiska, Aktywów Państwowych oraz Rozwoju i Technologii, a także delegacja przedsiębiorców z sektora offshore wind. Była to okazja do zgłoszenia najpilniejszych postulatów branży.

11.07.2024, 14:15
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Niemieckie prawo przewiduje wysokie kary za opóźnienia w przewozie

Kara równa trzykrotności zapłaty za fracht może grozić przewoźnikowi, który opóźni rozładunek na terenie Niemiec. Tamtejsze prawo pod tym względem jest bardziej rygorystyczne od konwencji CMR, która sugeruje sankcję równą wartości frachtu. Zasadność tak surowej kary musi jednak być oparta na konkretnych podstawach, które warto znać, wykonując przewozy na terenie tego kraju.

09.07.2024, 13:13
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Marynarze w 2024 r bardziej szczęśliwi niż w 2023 r.

W pierwszym kwartale 2024 r. marynarze statków handlowych byli bardziej zadowoleni z pracy i warunków pracy niż w 2023 r. - wynika z najnowszego raportu Seafarers Happiness Index (SHI), który co kwartał publikuje Mission to Seafarers.

07.07.2024, 10:49
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Porty Antwerpia i Brugia na kursie dekarbonizacji. Innowacje przekształcone w konkurencyjność

W połowie czerwca zarząd portów Antwerpia i Brugia podpisał Deklarację z Oslo. Deklaracja ta stanowi wspólne zobowiązanie kluczowych interesariuszy do rozwoju technologii wychwytywania, utylizacji i składowania dwutlenku węgla (CCUS), które są niezbędnymi działaniami w transformacji portowej społeczności wspierającej osiągnięcie zrównoważonej gospodarki.

28.06.2024, 11:40
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Morze możliwości. Jaka jest rola portów w transformacji energetycznej?

Porty mogą przyspieszyć transformację energetyczną poprzez dekarbonizację działalności portowej oraz transportu morskiego, przyczyniając się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju w wymiarze energetycznym.

24.06.2024, 20:42
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Malepszak o planie dla PKP Cargo: odzyskać należności i spróbować odroczyć płatności

Plan naprawczy dla PKP Cargo zakłada m.in. odzyskanie należności i próbę odroczenia płatności - poinformował w środę dziennikarzy wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Zapowiedział, że nowy zarząd PKP Cargo zastąpi obecny, tymczasowy, do końca lipca.

19.06.2024, 21:57

Dziękujemy za wysłane grafiki.