Wraz ze Szwedzką Administracją Materiałów Obronnych, FMV i Królewskim Instytutem Technologii, KTH, Saab rozszerza swoje wsparcie dla dalszego rozwoju autonomicznych pojazdów podwodnych nowej generacji poprzez Szwedzkie Centrum Robotyki Morskiej (SMaRC). Inwestycja ma wzmocnić pozycję Szwecji w dziedzinie innowacji morskich na kolejne siedem lat.
Saab otrzymał 28 czerwca zamówienie od Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) na dziesięć łodzi bojowych. Wartość kontraktu wynosi około 400 milionów koron szwedzkich (ok. 152 mln zł). Umowa wchodzi w życie w tym roku, a dostawy będą odbywać się w kolejnych latach.
Koncern ze Szwecji poinformował, że zbudowany w 1989 roku okręt podwodny serii A17 HSwMS Södermanland został zwodowany w jego stoczni w Karlskronie, co jest ukoronowaniem intensywnych prac związanych z przywróceniem tej jednostki do służby po latach pozostawania w rezerwie. W 2019 roku ten jak i bliźniaczy HSwMS Östergötland były przedmiotem polsko-szwedzkich, nieudanych rozmów w sprawie nabycia rozwiązania pomostowego dla sił podwodnych Marynarki Wojennej RP.
Nie słabną kontrowersje wokół marcowego wyniku przetargu na okręty podwodne dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine). Resort obrony przedstawił proces całego przedsięwzięcia, odpowiadając tym samym na krytykę. Mimo to emocji oraz negatywnych opinii nie brakuje.
Przedstawiciele branży technologicznej, instytucji naukowych, państwowych oraz sił zbrojnych spotkali się w Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni na II Polsko-Szwedzkim Forum Technologii Morskich. Była to okazja do wymiany doświadczeń oraz zawiera kontaktów w wyjątkowym momencie - tego dnia, 7 marca, Szwecja stała się 32. członkiem NATO.
Szwedzki i holenderski koncern zawarły umowę o współpracy w zakresie eksportu planowanych, zaawansowanych okrętów podwodnych, określanych jako C-718. To efekt współpracy w ramach powstającej oferty dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) w zakresie modernizacji jej sił podwodnych. Umowa ma podwoić perspektywy zatrudnienia i dochody dla branży okrętowej i zbrojeniowej w ramach łańcucha dostaw.
Akademia Marynarki Wojennej wraz z Saab Kockums AB mają zaszczyt być gospodarzami drugiej edycji Polsko-Szwedzkiego Forum Technologii Morskich. W trakcie wydarzenia są przewidziane prelekcje oraz panele dyskusyjne poświęcone konkretnym zagadnieniom technologicznym. Swoją praktyczną wiedzą i doświadczeniami podzielą się podczas wydarzenia eksperci z polskiej i szwedzkiej Marynarki Wojennej, przedstawiciele uczelni wyższych, instytucji naukowych oraz przemysłu.
23 stycznia 2024 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się ceremonia położenia stępki dla drugiego okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Marynarki Wojennej RP. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele firmy Saab, Agencji Uzbrojenia, Marynarki Wojennej RP, firmy Remontowa Holding oraz szereg zaproszonych gości.
W gdańskiej stoczni odbędzie się 23 stycznia uroczystość związana z położeniem stępki pod drugi okręt rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", przyszły ORP Henryk Zygalski (264). Wraz z bliźniaczym, znajdującym się w budowie przyszłym ORP Jerzy Różycki (261) wejdzie w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów.
Rozpoczynając wycofywanie okrętów podwodnych typu Walrus Królewska Marynarka Wojenna Holandii sposobi się na technologiczną rewolucję. Choć jeszcze nie wskazano, kto zbuduje nowe jednostki, kilka firm przedstawiło swoje propozycje, które są interesujące także z polskiego punktu widzenia.
European Energy zainteresowane rozwojem zielonych paliw w ramach polskiego programu offshore
Utworzenie parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry ma wspierać turystykę i ochronę przyrody
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri