• <
mewo_2022
nauta_2024
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Rząd chce wprowadzić minimalne standardy bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej

Rząd chce wprowadzić minimalne standardy bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej, a za opracowanie i wdrożenie rozwiązań odpowiedzialni będą operatorzy tej infrastruktury, co jednak ma nie generować dla nich dodatkowych kosztów operacyjnych - podano w OSR do projektu noweli ustawy o zarządzaniu kryzysowym.

05.07.2024, 19:58
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Czarter na podróż – okres ładowania w fomule „sztywnej” [Część 2]

W Części 1 naszego opracowania Czarter na podróż – okres ładowania w fomule „sztywnej” , podjęliśmy próbę analizy formuły okresu ładowania „lay time” ustalonej w oparciu o ściśle określony czas („fixed period of time”) lub podobną do tego ścisłą formułę czasową raty przeładunkowej dla danego statku i umowy frachtowej. W tej części zdefiniowaliśmy też cztery kategorie okoliczności, w których czarterujący może zostać zwolniony z przedmiotowego bezwzględnego obowiązku za/wyładunkowego lub, ujmując to w inny sposób, okoliczności, któ

12.06.2024, 12:23
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Komisja Europejska przyznaje status PCI projektowi składowania CO2, opracowanemu przez konsorcjum CCS Baltic

Komisja Europejska przyznała status Projektu Wspólnego Zainteresowania (Projects of Common Interest, PCI) koncepcji wychwytywania i transportu dwutlenku węgla na Litwie i Łotwie, opracowanemu przez konsorcjum CCS Baltic, składające się z Akmenės cementas, KN Energies, Larvik Shipping, Mitsui O.S.K. Lines i SCHWENK Latvija SIA. Zapewni to dofinansowanie przedsięwzięcia, które ma zapewnić dekarbonizację transportu i przemysłu w regionie Morza Batyckiego.

17.05.2024, 11:57
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.

15.04.2024, 11:48
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]

Zgodnie z orzeczeniem „Hulthen v Stewart” [1903] A.C. 389 – ustalony „zamkniętą formułą czasową” laytime musi być określony w sposób jasny i jednoznaczny (zob. „Van Liewen v Hollis” [1920] A.C. 239). Czy przyjęta formuła ujęta jest określoną liczbą dni, czy godzin, czy też precyzyjnie ustaloną, na przykład, dobową czy godzinową ratą załadunkową („Alexander v Aktieselskabet Hansa” [1920]; „Van Nievelt v Forslind” [1925] 30 Com. Cas. 263) nie ma to różnicy prawnej. W obu przypadkach mówimy o „zamkniętej” formule ustalenia lay-time.

29.03.2024, 14:07
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa o budowę statku – „permissible delay”

Art. VIII (3) formularza SAJ – definiuje „permissible delay” (dopuszczalne opóźnienia) jako okoliczności mające charakter „siły wyższej” („force majeure”; określone w Art. VIII (1)) oraz „inne opóźnienia” („other delays”), charakter których, zgodnie z warunkami kontraktu, pozwala na przesunięcie terminu dostawy („Delivery Date”) statku.tzw. „dostawach armatorskich”

26.02.2024, 10:07
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Morze Czerwone pod ostrzałem. Szlak kolejowy przez Rosję wzbudza zainteresowanie spedytorów

Sytuacja na Morzu Czerwonym spowodowała, że spedytorzy szukają alternatyw dla transportu morskiego z Azji do Europy. Jak donosi branżowy portal The Loadstar, coraz częściej pojawią się zapytania o szlak kolejowy z Chin przez Rosję.

09.01.2024, 10:48
Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu

Biznes morski stawia na panie. All Aboard Alliance wspiera panie na pokładach statków

Statek Synergy Southern Reverence wypłynie z Singapuru 30 października br. pod dowództwem kapitan Radhiki Menon, pierwszej kobiety, która została kapitanem indyjskiej marynarki handlowej. Tak rozpocznie się projekt pod hasłem Diversity@Sea.

29.10.2023, 21:51
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Jaki jest potencjał energetyczny pojedynczej turbiny oraz całej farmy wiatrowej? Orlen podaje dokładne liczby

Trwa budowa morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, będąca wspólną inwestycją Grupy Orlen i Northland Power. W 2026 roku ma włączyć do polskiego systemu moc blisko 1,2 GW, będąc w stanie wyprodukować czystą energię, mogącą zasilić 1,5 miliona gospodarstw domowych. W związku z tym polska spółka zaprezentowała "kalkulator mocy" pokazujący, jak efektywnie można wykorzystać możliwości tego przedsięwzięcia.

24.10.2023, 10:40
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część II

Niniejsze opracowanie jest kontynuacją Części I Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Podstawowe formularze kontraktowe, charakteryzują się znaczącymi (choć często trudnymi do dostrzeżenia przy pierwszej pobieżnej analizie) różnicami w ujęciu okoliczności i zdarzeń, które skutkują w opóźnieniu terminu budowy i dostawy statku, ale których charakter pozwala stoczni na przesunięcie kontraktowej daty dostawy statku, bez konsekwencji prawnych i finansowych.

16.10.2023, 23:05

Dziękujemy za wysłane grafiki.