• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024
nauta_2024
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa o budowę statku – „siła wyższa” („Force Majeure”)

W niniejszym opracowaniu, podjęta została próba przedstawienia pierwszej z wyżej przedstawionych kategorii, która standardowo określana jest jako „zdarzenie siły wyższej” („Force Majeure events/delays”).

04.09.2024, 09:46
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Odszkodowania marynarskie: Czas ma znaczenie!

Jak niejednokrotnie wskazywaliśmy w naszych publikacjach, życie i zdrowie marynarzy bardzo często narażone jest na różnego rodzaju niebezpieczeństwa i ryzyka. Mając na względzie aktualne tempo pracy marynarzy, konieczność zapewnienia łańcucha dostaw, a co za tym idzie ogromny stres oraz presję, która nieustannie ciąży na marynarzach nietrudno o wypadek, który może mieć daleko idące konsekwencje nie tylko dla samych marynarzy, ale także dla ich rodzin.

02.09.2024, 14:10
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Minister obrony Filipin: Chiny są największym czynnikiem zaburzającym pokój w regionie

Minister obrony Filipin Gilberto Teodoro we wtorek nazwał Chiny "największym czynnikiem zakłócającym pokój w regionie" i wezwał społeczność międzynarodową do bardziej zdecydowanego potępienia agresywnego zachowania Pekinu na Morzu Południowochińskim. Władze w Manili zrzuciły ChRL nadużywanie siły.

27.08.2024, 12:13
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Kolejny incydent z udziałem chińskich i filipińskich jednostek pływających

Dwie jednostki filipińskiej Straży Przybrzeżnej "nielegalnie wtargnęły" na wody sąsiadujące z Ławicą Sabina na Morzu Południowochińskim. Doszło do kolizji - doniosła w poniedziałek agencja Reuters.

19.08.2024, 05:58
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Angielskie polisy ubezpieczeniowe – sytuacja po Brexit

Kluby P&I oraz inni ubezpieczyciele zobowiązań z tytułu odpowiedzialności cywilnej („liability insurance”) są często przedmiotem tzw. „actio directa” (ang. „direct action”). Istota tego typu działań prawnych sprowadza się do tego, iż uprawniony do odszkodowania, w związku ze zdarzeniem objętym umową ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, może (na podstawie prawa właściwego dla miejsca z wystąpienia roszczenia) dochodzić roszczenia bezpośrednio od ubezpieczyciela (a nie od ubezpieczającego/ubezpieczonego, bezpośredniego sprawcę

29.07.2024, 10:49
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na czas – prawo do potrącenia należności z „hire”

W praktyce czarterowej, przy wysokiej złożoności faktycznej i prawnej relacji pomiędzy armatorem i czarterującym, kwestia sprawnego rozliczenia wzajemnych należności staje się często sprawą kluczową. Obok klasycznych „prostych” zasad wyjściowych – obowiązku, zgodnego z umową, zapłaty „hire” (opłaty czarterowej) przez czarterujących oraz prawa do zaprzestania realizacji tego obowiązku, czasowego (w okresie „off-hire”) i stałego po rozwiązaniu umowy, istnieje cała skala sytuacji „pośrednich”.

16.02.2024, 10:47
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część II)

W pierwszej części naszego opracowania Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I) podjęliśmy próbę omówienia wybranych zagadnień prawnych, związanych z transakcjami sprzedaży statku używanego („second-hand”) w świetle prawa angielskiego. Transakcje te opisane są zazwyczaj na uznanych międzynarodowych formularzach typu „NSF” z 1993 lub 2012, „Nipponsale” „SSF” czy „SHIPSALE form”.

20.12.2023, 21:15
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Portugalia. Trzy rosyjskie okręty wojenne na wodach pod portugalską jurysdykcją

Marynarka wojenna Portugalii skierowała dwie fregaty w pobliże trzech okrętów rosyjskiej floty wojennej, które pojawiły się na wodach pod portugalską jurysdykcją, podało w piątek dowództwo marynarki w Lizbonie.

16.12.2023, 13:10
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Rosyjski okręt wojenny na wodach pod portugalską jurysdykcją

Marynarka wojenna Portugalii obserwuje okręt rosyjskiej floty Admirał Grigorowicz, znajdujący się od czwartku w tzw. wyłącznej strefie ekonomicznej, czyli na wodach pod jurysdykcją władz w Lizbonie - powiadomiła w piątek portugalska armia.

10.11.2023, 14:39
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

ForteIX na polskim rynku offshore wind [WIDEO]

Dynamika rozwoju sektora offshore wind w Polsce wzbudza rosnące zainteresowanie międzynarodowych graczy, takich jak ForteIX. To konsorcjum dwóch holenderskich firm, Forte Renewables i IX Renewables, które integruje kompetencje obu podmiotów w zakresie lądowej i morskiej energetyki wiatrowej. O strategii obecności spółki na rynku polskim mieliśmy okazję porozmawiać z Fergalem O'Mahony, dyrektorem zarządzającym Forte Renewables i współzałożycielem ForteIX, podczas tegorocznej Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies.

24.10.2023, 18:30

Dziękujemy za wysłane grafiki.