Budowa terminala offshore w Świnoujściu przebiega zgodnie z harmonogramem, ale zaczęła się o pół roku za późno, by zmitygować wszystkie ryzyka, jakie mogą pojawić się podczas prac. Dlatego Orlen zdecydował się na wykorzystanie portu w Rønne. Świnoujście nie będzie portem instalacyjnym dla pierwszej polskiej morskiej farmy wiatrowej na żadnym etapie jej budowy. Posłuży jednak do budowy kolejnych.
Kolejne dane, a wraz z nimi kolejne raporty nie pozostawiają złudzeń – sektor energetyki wiatrowej nie przestaje pozytywnie zaskakiwać. Oddawane moce energii wiatrowej osiągają kolejne rekordy, lecz brak wsparcia politycznego oraz wieloletni dryf organizacyjny sprawiły, że krajowi interesariusze energetyki wiatrowej nie rozwijają w pełni swego potencjału.
Ørsted opracował nową metodę instalacji, która może potencjalnie zrewolucjonizować sposób, w jaki instalowane są fundamenty morskich elektrowni wiatrowych. Technologia została pomyślnie przetestowana w Niemczech, udowadniając, że to innowacyjne podejście może znacząco obniżyć poziom hałasu podczas instalacji fundamentów, wzmacniając stosowane dziś metody ochrony życia morskiego i potencjalnie torując drogę dla nowej generacji fundamentów monopalowych.
Prace budowlane inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” weszły w końcowy etap realizacji. Prace inwestycyjne przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem i zapisami kontraktowymi uzgodnionymi z przyszłym dzierżawcą Orlen Neptun 2 Spółką z o.o., generalnym wykonawcą robót budowlanych jak również z umową o dofinansowanie ze środków CEF, podpisaną z Komisją Europejską.
Maersk wchodzi do gry w offshore wind z konkretnie określonym zamiarem podkręcenia tempa rozwoju branży. Stawka jest wysoka – redukcja czasu instalacji turbin o 30%.
Orlen poinformował, że budowa morskiej farmy wiatrowej Baltic Power rozpocznie się z portu w Rønne na Bornholmie. To z powodu ryzyka, że orlenowski port instalacyjny w Świnoujściu nie będzie gotowy w wystarczającym stopniu w momencie rozpoczęcia prac nad farmą. To trafne podsumowanie ciągnącego się od lat procesu planowania portów instalacyjnych w Polsce.
Podczas międzynarodowych warsztatów na temat polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku, które odbyły się 11-12 czerwca 2024, 19 ekspertów z 6 krajów omawiało z około 50 uczestnikami z 30 różnych firm aktualne tematy, takie jak polityczne i finansowe tło transformacji energetycznej, a także bankowalność projektów.
Na początku budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power Orlen będzie wykorzystywał port w Ronne na Bornholmie jako terminal instalacyjny - poinformował we wtorek prezes koncernu Ireneusz Fąfara. Powodem jest opóźnienie w budowie terminala w Świnoujściu.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował o zakończeniu przetargu na zalądowienie obszaru morskiego.
Przyszłość sektora offshore wind w Polsce zależy od adekwatnego rozwoju infrastruktury portowej – to jedna z głównych konkluzji, które wyraźnie wybrzmiały podczas Kongresu Polskie Porty 2030. Rozmawialiśmy z uczestnikami o kluczowych projektach inwestycyjnych oraz wyzwaniach, które należy zaadresować, aby stworzyć optymalne warunki dla budowy i utrzymania morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Straż Miejska będzie częściej patrolować okolice Portu Gdańsk