W I półroczu 2024 r. Port Gdańsk obsłużył 38,1 mln ton ładunków. Gros z tego to paliwa płynne, które stanowią prawie 53 proc. przeładunków ogółem. Na drugim miejscu uplasowała się drobnica, głównie skonteneryzowana. Węgla jest za to na portowych nabrzeżach coraz mniej.
W pierwszej połowie 2024 r. import ropy naftowej drogą morską na rynek Unii Europejskiej wzrósł o 1,2% r/r do 238,0 mln ton, co stanowiło 21,4% światowego handlu. Unia Europejska jest obecnie drugim co do wielkości morskim importerem ropy naftowej na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny.
Wykorzystywanie przez Rosję Morza Kaspijskiego do celów wojskowych degraduje jego ekosystem i stanowi naruszenie konwencji o jego statusie prawnym z 2018 r. Władze krajów leżących nad jego akwenem starają się nie podejmować tego tematu, by nie drażnić Rosji - napisał portal analityczny Carnegie Politika.
Stany Zjednoczone wyprzedziły Chiny i stały się największym partnerem handlowym Niemiec w pierwszej połowie 2024 r. – podał w czwartek Reuters, powołując się na dane z niemieckiego urzędu statystycznego. Pekin zajmował miejsce lidera przez osiem ostatnich lat z rzędu.
Ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku zwyżkują w piątek, ale zmierzają do zakończenia tygodnia ze spadkiem. Oznaki słabszego wzrostu popytu na surowiec na świecie przeważały nad obawami o zakłócenia dostaw na Bliskim Wschodzie.
Grupa Azoty podpisała z instytucjami finansującymi aneks wydłużający obowiązywanie porozumienia do 11 października 2024 roku - podała spółka w komunikacie prasowym.
Dostawy towarów z Turcji do Rosji spadły o prawie 30 proc. przez problemy z płatnościami - informuje w środę serwis The Moscow Times. Na dwustronny handel negatywnie wpłynęło ryzyko nałożenia przez USA tzw. sankcji wtórnych na tureckie banki przyjmujące płatności z Rosji.
Zapotrzebowanie na LPG dla sektora grzewczego zostanie w całości pokryte z wydobycia i produkcji Orlenu - poinformował w środę dyrektor obszaru regulacji Orlenu Jakub Ruszel. Dodał, że koncern rozbudowuje też o 50 proc. zdolności przeładunkowych terminala w Szczecinie.
Morski Terminal Przeładunkowy, który Orlen buduje przy Rafinerii Gdańskiej na brzegu Martwej Wisły, ma ułatwić polskiemu koncernowi eksport własnych produktów i import potrzebnych komponentów, odciążyć bocznicę kolejową i pozwolić na zwiększenie marży.
Chińskie przedsiębiorstwo NewNew Shipping Line uruchomiło na początku lipca br. nowy szlak handlowy o nazwie Arctic Express nr 1, który przebiega przez Północny Szlak Morski (NSR) – podała służba prasowa gubernatora i rządu Obwodu Archangielskiego. Trasa ma długość 1200 km koleją i 6600 mil morskich drogą morską, a jej przebycie zajmuje 20–25 dni, co znacznie skróci czas dostaw w porównaniu z tradycyjnymi trasami – informuje operator. W 2024 r. tym korytarzem multimodalnym planuje się przewieźć ponad 20 tys. TEU.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Siły USA zatopiły dwie łodzie bojowników Huti
Grecki tankowiec trzykrotnie zaatakowany na Morzu Czerwonym
Sukcesy polskich żeglarzy – 12 medali na mistrzostwach świata i Europy
Zdaniem niemieckich służb Nord Stream wysadził Ukrainiec mieszkający w Polsce. Według polskich władz... wyjechał z kraju