Gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. była 26 czerwca miejscem wyjątkowej ceremonii chrztu i wodowania. Pierwszy raz od czterech lat dotyczyło to okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. Przyszły ORP Jaskółka (604) to czwarty niszczyciel min typu Kormoran II, który wejdzie w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych.
W mieszczącej się w Gdańsku stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się 26 czerwca 2024 r roku o godz. 12.00 uroczystość chrztu i wodowania czwartego z serii niszczyciela min typu Kormoran II, przyszłego ORP Jaskółka (604).
Firma OSI Maritime Systems poinformowała o o zakończeniu z powodzeniem odbiorczych prób zakładowych systemu INTS. Znajdzie się on na kolejnym, czwartym już niszczycielu min proj. 258, przyszłym ORP Jaskółka, który najprawdopodobniej w czerwcu zostanie zwodowany.
Z udziałem przedstawicieli krajowej branży stoczniowej, zaangażowanych podmiotów oraz kadry dowódczej Marynarki Wojennej RP odbyła się uroczystość rozpoczęcia budowy piątego niszczyciela min proj. 258. Jednostka ta wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.
Międzynarodowe zespoły marynarzy, w tym z Polski, ćwiczyły i eksperymentowały z blisko setką bezzałogowych systemów przeznaczonych do działań morskich. To przedsięwzięcie wspierała wyjątkowa jednostka morska z Wielkiej Brytanii, eksperymentalny okręt XV Patrick Blackett, przeznaczony do testów nowego wyposażenia dla sił zbrojnych.
Od 11 do 12 września na portugalskim wybrzeżu odbywało się ćwiczenie REPMUS 23, skupiające się na integracji morskich systemów bezzałogowych, wykorzystaniem ich podczas operacji, a także kwestii szkolenia i gotowości wykorzystującego je personelu. Do udziału w tym przedsięwzięciu zostali zaangażowani także polscy marynarze z 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Morskie służby Wielkiej Brytanii chcą sprawdzić możliwości wykorzystania autonomicznych pojazdów nawodnych (Unmanned Surface Vehicle, USV) i podwodnych (Autonomus Underwater Vehicle, AUV) do działań w zakresie zwalczania obiektów niebezpiecznych znajdujących na wodzie jak i pod wodą. Ma to być rozwój przełomowych technologii, które rozwiną potencjał Royal Navy w zakresie wykorzystania pojazdów bezzałogowych, biorąc przykład z wielu państw, w tym Polski.
Podczas trzeciego, ostatniego panelu podczas konferencji "Digital Baltic - Towards common security" jego uczestnicy roztrząsali zagadnienie wykorzystania najnowszych rozwiązań służących gromadzeniu danych z wielu źródeł, narzędzi do ich analizy, a także sprawnej wymiany danych i zapewnianej im ochrony w ramach cyberbezpieczeństwa.
Rocznica utworzenia 13. Dywizjonu Trałowców im. adm. floty Andrzeja Karwety była okazją nie tylko do wspominek oraz wręczania wyróżnień i nagród. Z racji na pracowitość jednostki, a także stojące przed nią wyzwania jest jedną z formacji polskiej Marynarki Wojennej, która z optymizmem patrzy w przyszłość. Oficerowie i marynarze wiążący swoją karierę z dywizjonem mają świadomość, że znajduje się wciąż u progu dynamicznego rozwoju i licznych perspektyw z tym związanych.
Południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) prowadzi rozmowy z Marynarką Wojenną Korei Południowej w celu opracowania bezzałogowych pojazdów podwodnych (UUV) do celów wojskowych.
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku zostanie zamknięty w nocy z soboty na niedzielę
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi