Grupa ORLEN zakończyła pierwszy kwartał 2024 r. z zyskiem operacyjnym EBITDA LIFO na poziomie 8,4 mld zł i zyskiem netto w wysokości 2,8 mld zł. Jednocześnie zmniejszono dług netto o miliard złotych. Koncern przeznaczył na inwestycje blisko 6,4 mld zł. Inwestorzy dostaną 4,15 zł dywidendy za jedną akcję.
Zysk netto Grupy Orlen za pierwsze trzy miesiące tego roku wyniósł 2 mld 785 mln zł i był niższy o 6 mld 686 mln zł w porównaniu analogicznym okresem roku ubiegłego - podał w środę koncern w skonsolidowanym raporcie kwartalnym.
Agencja ratingowa Fitch opublikowała raport na temat postępów procesu wydzielenia aktywów węglowych z polskich spółek energetycznych. W ocenie instytucji postęp w projekcie NABE jest pozytywnym czynnikiem dla profilu kredytowego spółek energetycznych. Sprzedaż aktywów węglowych zmniejszy ryzyko biznesowe spółek, zwiększy ich zdolność do zaciągania zadłużenia, a także wpłynie korzystnie na ich profil ESG.
Wyniki finansowe Grupy Orlen, która w pierwszym kwartale tego roku uzyskała 9,2 mld zł zysku, świadczą o trafności wyboru strategii i potwierdzają koncepcję konsolidacyjną, połączenia z Grupą Lotos, PGNiG i Energą - ocenił członek zarządu PKN Orlen ds. finansowych Jan Szewczak.
Prognoza wzrostu gospodarczego Chin w 2023 r. została skorygowana prawie o 1% do 5% – powiadomił Fitch Ratings w komunikacie ogłoszonym w pierwszym dniu obchodów Chińskiego Nowego Roku–Roku Jadeitowego Królika. To dobra informacja także dla Polski, dla której Chiny są obecnie największym partnerem handlowym Polski w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. To również dobra wiadomość dla żeglugi i portów, głównych beneficjentów aktywności gospodarczej Chin na oceanicznych szlakach.
Za nami 2022 rok, a przed kolejny, 2023, przez co możemy pokusić się na podsumowania dotyczące wydarzeń wpływających na globalną gospodarkę morską. Konflikt ukraińsko-rosyjski stanowi jeden z najważniejszych czynników o wpływie sięgającym daleko poza sektor morski.
Jest mało prawdopodobne, by rating Polski ucierpiał w przypadku odcięcia dostaw gazu z Rosji do Unii Europejskiej - oceniła w raporcie agencja ratingowa Fitch.
Globalny kryzys łańcucha dostaw, zatory portowe, restrykcje pandemiczne, rekordowe ceny frachtu to wybrane elementy krajobrazu tegorocznej gospodarki morskiej. W oparciu o dostępne dane oraz prognozy wiodących firm konsultingowych (Wood Mackenzie, Fitch, McKinsey&Company, Lloyd’s) pokusimy się o wróżenie z fusów, dokonując własnej prognozy sytuacji w globalnej gospodarce morskiej w nadchodzącym 2022 roku.
Porty Zachodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych doświadczają zatorów, które wpływają na łańcuchy dostaw. Zalew kontenerów, zastoje w azjatyckich portach, trudna sytuacja na lądzie sprawiają, że być może w te święta zobaczymy Kevina samego w domu – ale tym razem bez prezentów.
Mychajło Honczar, szef kijowskiego Centrum Globalistyki Strategia XXI i ekspert w dziedzinie energetyki i bezpieczeństwa ocenia, że oddalenie skargi operatora Nord Stream 2 może ochronić ukraińskie interesy.
Ostatni rosyjski okręt miał opuścić port w Sewastopolu. Ukraina ogłasza kolejny sukces w wojnie
Dzień Dostawcy MFW Bałtyk 2 i 3 już we wrześniu
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
European Energy zainteresowane rozwojem zielonych paliw w ramach polskiego programu offshore
Utworzenie parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry ma wspierać turystykę i ochronę przyrody
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.