Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
W kolejnym artykule z cyklu „Status Offshore Wind w Polsce” podsumowujemy działania podjęte na rzecz rozwoju morskiej farmy wiatrowej Baltica 2+3 oraz Baltica 1 – projektów z portfela Grupy PGE. Budowa pierwszej z nich powinna ruszyć już w 2024 r. Trwają też analizy techniczne na terenie, na którym powstanie baza serwisowa. Na nasze pytania odpowiedział Marcin Poznań, rzecznik spółki PGE Baltica.
Gdyńska Stocznia Crist, która za swój pierwszy w Unii Europejskiej hybrydowy prom Elektra zdobyła w 2018 roku nagrodę Ship of the Year, niedawno zwodowała drugi tego typu statek. Spodziewa się więcej zamówień na niskoemisyjne jednostki, ponieważ regulacje związane z ograniczeniem emisyjności transportu morskiego zmuszają operatorów żeglugi do inwestowania w takie rozwiązania. Na rynku od lat sprawdza się gaz LNG, ale inną niskoemisyjną alternatywą jest też metanol. Rośnie także zainteresowanie wodorem.
Minęło ponad 10 lat od zatonięcia Costa Concordia i ponad 5 lat od wydania przez Komisję Unii Europejskiej uaktualnionych przepisów regulujących recykling statków przeznaczonych na złom. W świecie żeglugowym powszechnie wiadomo, że złomowanie statków to termin umowny.
Od kilkunastu lat firma Markos z Głobina w swoim szerokim portfolio ma budowę łodzi ratowniczych i ratunkowych. To jednostki o szczególnym znaczeniu. Wożone na statkach jak również ulokowane na platformach wiertniczych, wykorzystywane są w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia pasażerów i załogi. Modele produkowane w Głobinie wykorzystywano już między innymi w czasie głośnych działań ratowniczych między innymi w Zatoce Meksykańskiej czy na Morzu Śródziemnym.
Pandemia nie odpuszcza, a kraje atakowane są przez nowe warianty wirusa. Wymiana załóg sprawia problemy i wywołuje konkretne utrudnienia. Stąd trudności w zejściu załóg na ląd, przemieszczaniu między portami, w których występuje zagrożenie „eksportem” kolejnego nowego wirusa. Powraca temat wprowadzenia na rynek statków autonomicznych. Już dziś rynek ten szacowany jest na miliardy dolarów.
System zarządzania funkcjonujący w firmie Markos został po raz kolejny pomyślnie zweryfikowany przez audytorów ISO 9001:2015. Firma tym samym utrzymała najwyższy standard w obszarze produkcji łodzi, statków, jednostek morskich, konstrukcji lądowych i innych elementów ze zbrojonego laminatu.
System ELRoute 2.0 to propozycja gdańskiej firmy Eleship, który ma ułatwić pracę inżynierom, a także projektantom, stoczniowcom i armatorom w zarządzaniu procesem okablowania statków. Zapytaliśmy przedstawicieli towarzystw kwalifikacyjnych, czy widzą miejsce na branżowym rynku na tak nowatorskie oprogramowanie.
Carnegie Clean Energy we współpracy z wybitnym instytutem badawczym, Blue Economy Cooperative Research Centre (Blue Economy CRC) uruchomiła demonstracyjny projekt energii falowej MoorPowerTM Scaled Demonstrator.
Supernowoczesny katamaran naszpikowany jest innowacyjnymi rozwiązaniami. – Obserwacja podwodnego świata nigdy wcześniej nie była tak prosta. Nasz pomysł wiąże się nie tylko z rozrywką w luksusowym wydaniu, ale i świeżym spojrzeniem na poznawanie dna morskiego – mówi Eugeniusz Ziółkowski, prezes Proteh GlassDeep.
RZGW w Gdańsku: fala powodziowa do regionu dopłynie za 1,5-2 tygodnie, ale ma nie stanowic zagrozenia
Wielki Finał PGE PolSailing: żeglarska pasja i edukacja spotkają się na Jeziorze Solińskim
Brytyjska minister obrony otwiera zakład okrętów podwodnych Babcock w Plymouth
MidOcean Energy z grupy EIG nabędzie dodatkowe 15% udziałów w Peru LNG od Hunt Oil Company
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym
ORP Gen. Kazimierz Pułaski w drodze na ćwiczenie "Northern Coast 2024" na Bałtyku