Turcja, Rumunia i Bułgaria rozpoczęły wspólną operację oczyszczania z min Morza Czarnego dla poprawy bezpieczeństwa żeglugi, szczególnie eksportu ukraińskiego zboża - poinformowała w poniedziałek agencja Bloomberg. Duża liczba min pojawiła się na tym akwenie w związku z inwazją Rosji na Ukrainę.
Jak poinformowała 13 czerwca norweska firma, prezentowana w projekcie konstrukcja jest oparta jest na masowcu Kamsarmax o nośności 82 000 DWT. Ma zapewniać oszczędność kosztów paliwa na poziomie 40-50%, pozwalając właścicielom statków osiągnąć surowe przyszłe cele w zakresie emisji przy użyciu konwencjonalnych paliw. Koncept "Super-Efficient Bulker" ma na nowo zdefiniować standardy branżowe, oferując właścicielom statków środki do spełnienia rygorystycznych przyszłych celów zgodności bez rezygnacji z paliw konwencjonalnych.
Tsuneishi Shipbuilding, Mitsui E&S Shipbuilding i Akishima Laboratories podkreśliły we wspólnym oświadczeniu, że ich celem jest opracowanie systemu sztywnych żagli, dzięki czemu zapewnią statkom oszczędzanie zarówno paliwa, jak i energii. Na projekt ma składać się żagiel w kształcie skrzydła, który zachowuje kształt nawet przy silnym wietrze. Ma być to pomocnicze wyposażenie napędowe, generujące siłę napędową, sięgając po rozwiązanie przez tysiące lat było głównym sposobem poruszania się jednostek morskich.
Norweski certyfikator DNV potwierdził, że podczas żeglugi w sprzyjających warunkach nowoczesne żagle zapewniają zmniejszenie zużycia energii nawet o 32% podczas pokonywania mili morskiej. Dowodem tego jest ożaglowanie WindWings, zainstalowane na masowcu MV Pyxis Ocean, zarządzanym przez MC Shipping Singapore Branch i wyczarterowanym przez Cargill. Statek ten jakiś czas temu można było zobaczyć w Porcie Gdynia.
Mitsui O.S.K. Lines (MOL) i Electric Power Development (J-Power) porozumiały się w sprawie instalacji systemu napędowego Wind Challenger, który przekształca energię wiatru w siłę napędową, na masowcu Kurotakisan Maru III. Instalacja żagla jest zaplanowana na II poł. 2025 roku.
Posidonia 2024, najbardziej prestiżowa wystawa żeglugi na świecie, rozpocznie się 3 czerwca i potrwa do 7 czerwca w Ateńskim Expo Metropolitan. To tydzień pełen seminariów i konferencji, na których liderzy branży omówią spektrum kluczowych tematów kształtujących przyszłość żeglugi. Nie zabraknie tam również polskiego akcentu.
Kotug International B.V. wybrał kontenerowe rozwiązanie magazynowania energii EST-Floattech z serii Octopus dla E-Pusher 1 (typ M). Na pokładzie pierwszego na świecie w pełni elektrycznego pchacza znajduje się kontener z systemem akumulatorów EST-Floattech, który ma zaspokoić wszelkie potrzeby energetyczne statku. E-pusher Type M to innowacyjny, bezemisyjny pchacz, który transportuje ładunki na śródlądowych drogach wodnych, a jego konstrukcja rewolucjonizuje sposób magazynowania i dystrybucji energii w przemyśle morskim.
Cztery lata po utworzeniu Sea Cargo Charter (SCC), inaczej Karta Ładunków Morskich ma określać globalne ramy umożliwiające dostosowanie działalności czarterowej do odpowiedzialnych zachowań środowiskowych w celu promowania dekarbonizacji międzynarodowej żeglugi. Inicjatywę wspiera 37 sygnatariuszy by wpłynąć na postęp dekarbonizacji żeglugi w całej branży morskiej, umożliwiając podmiotom czarterującym i armatorom monitorowanie i raportowanie swoich emisji w ramach wspólnych ram.
Firma Cargill dzieli się wynikami pierwszego na świecie rejsu oceanicznego napędzanego energią wiatrową. Analiza rejsu ujawnia znaczne oszczędności paliwa, podkreślając potencjał napędu wspomaganego wiatrem we wspieraniu wysiłków branży morskiej na rzecz dekarbonizacji. Statek Pyxis Ocean został sprawdzony po pół roku użytkowania, a działalność rozpoczął od zawinięcia do Gdyni.
Porty muszą przygotować się do obsługi statków z żaglami i rotorami. Oldendorff i Norsepower ogłosiły w lutym br. zawarcie porozumienia w sprawie wykorzystania rotorów w celu redukcji emisji CO2 przez masowiec eksploatowany przez niemieckiego armatora. Norsepower Rotor Sails pozwoli na wykorzystanie technologii napędu wiatrowego i zmniejszenie zużycia paliwa w czasie podróży. Przy dobrych wiatrach można nawet liczyć na zmniejszenie emisji CO₂ do 30%.
European Energy zainteresowane rozwojem zielonych paliw w ramach polskiego programu offshore
Utworzenie parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry ma wspierać turystykę i ochronę przyrody
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
PSSE wspiera "Innowacje dla Bezpieczeństwa Polskich Granic" dołączając do IDA Bootcamp 2024
Domenico Millelire już na wodzie. To ostatni okręt z serii dużych patrolowców budowanych przez Fincantieri