Ośmiometrowa łódź typu RIB z szóstką ludzi na pokładzie nie powróciła w zeszłym tygodniu do portu z rejsu po Atlantyku. Poszukiwania trwały przez kilkadziesiąt godzin.
W miesiącu grudniu trwała przede wszystkim kontynuacja olbrzymiego zagrożenia wojennego, a także konkretne ataki na statki handlowe na Morzu Czerwonym. Uderzenia były dokonywane przez rebeliantów Huti wspieranych przez Iran, którzy stanowczo podkreślili, że pomimo coraz większych zabezpieczeń stosowanych przez organizacje i porozumienia międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa transportu w tamtym regionie nie zaprzestaną takich działań.
W porcie w Durbanie odbyła się 3 listopada br. ceremonia nadania nazwy wielozadaniowego okrętu patrolowego dla Marynarki Wojennej Republiki Południowej Afryki (South Africa Navy), SAS King Shaka Zulu (P1572). Nowa jednostka ma wzmocnić potencjał obrony wybrzeża i wód terytorialnych państwa, a także stanowić dowód jego zdolności w zakresie branży stoczniowej. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz, sił zbrojnych, branży stoczniowej. Uroczystość uświetniła orkiestra marynarki wojennej.
Kolejny miesiąc roku – wrzesień, nie pozostał bez różnorodnych i niebezpiecznych zdarzeń szkodowych w żegludze. Ponownie dochodziło najczęściej do pożarów i kolizji. Zdarzyły się również wejścia na mieliznę i inne wypadki morskie. Łącznie we wrześniu odnotowano całkiem sporo, bo aż 76 wypadków morskich (w sierpniu odnotowano 65 takich zdarzeń).
Damen Shipyards Cape Town (DSCT) z powodzeniem dostarczył nowy holownik pługowy do Transnet National Ports Authority (TNPA). Holownik pługowy o nazwie Mohoma to wszechstronna, pełnomorska łódź robocza przeznaczona zarówno do usług portowych, jak i przybrzeżnych.
W miesiącu maju odnotowano oficjalnie 71 wypadków morskich, a więc o 4 mniej niż miesiąc wcześniej. Nie mniej jednak nie brakowało zdarzeń niebezpiecznych oraz szkodliwych. Ponownie okazało się, że stan techniczny jednostek do przewozu żywego inwentarza pozostaje wiele do życzenia. Odnotowana awaria silnika głównego takiego statku spowodowała potrzebę wyładowania już wcześniej załadowanego licznego bydła. W trakcie miesiąca pojawiło się również wiele niebezpiecznych dla ludzkiego życia i zdrowia pożarów jednostek pływających.
Chiński statek rybacki z załogą złożoną z 39 osób przewrócił się na Oceanie Indyjskim. Trwa akcja ratunkowa.
We czwartek 9 grudnia br. do stoczni Crist S.A. przyjechała delegacja z Demokratycznej Republiki Kongo. Goście z Afryki chcieli poznać możliwości gdyńskiej stoczni w związku z planowanymi w swoim kraju inwestycjami, takimi jak np. transport morski.
Przedstawiamy kolejną analizę wypadku morskiego w ramach naszego cyklu specjalistycznych tekstów dotyczących żeglugi i największych katastrof oraz wypadków morskich, które miały miejsce w przeszłości jak również obecnie. Tym razem nieco bardziej historycznie nawiązujemy do rocznicy zatonięcia naszego przedwojennego transatlantyku M/S „Piłsudski”.
W dniu 25 marca 2021 r. Damen Shipyards Cape Town (DSCT) zwodowała pierwszy z trzech przybrzeżnych wielozadaniowych statków patrolowych (MMIPV) zamówionych przez ARMSCOR dla marynarki południowoafrykańskiej (SAN).
RZGW w Gdańsku: fala powodziowa do regionu dopłynie za 1,5-2 tygodnie, ale ma nie być groźna
Wielki Finał PGE PolSailing: żeglarska pasja i edukacja spotkają się na Jeziorze Solińskim
Brytyjska minister obrony otwiera zakład okrętów podwodnych Babcock w Plymouth
MidOcean Energy z grupy EIG nabędzie dodatkowe 15% udziałów w Peru LNG od Hunt Oil Company
Svitzer składa zamówienie na pierwszy na świecie holownik metanolowy z napędem akumulatorowo-elektrycznym
ORP Gen. Kazimierz Pułaski w drodze na ćwiczenie "Northern Coast 2024" na Bałtyku